کلنگ‌زنی طرح مسکن اقتصادی ۲۵ متری؛ آغاز ساخت واحدهای کوچک متراژ

کلنگ‌زنی طرح مسکن اقتصادی 25 متری؛ آغاز ساخت واحدهای کوچک متراژ

کلنگ مسکن اقتصادی در ماهدشت کرج زده شد!


گرچه هنوز هم مخالفان زیادی در رابطه با طرح مسکن اقتصادی وجود دارد اما خبرها حاکی از این است که طرح مسکن اقتصادی ۲۵ الی ۸۰ متری، امروز کلنگ زنی خود را در ماهدشت کرج انجام داد.

به گزارش پرشین سازه ، طرح مسکن اقتصادی که ابتدا با عنوان مسکن ۲۵ متری در اتحادیه تعاونی های شهر تهران مطرح شد، امروز به نقطه اجرایی رسیده و کلنگ ساخت ۳۳۰۰ واحد به شکل مجتمع هوشمند در ماهدشت کرج زده شد.

گفته می شود که واحدهای مزبور در متراژ ۲۵ الی ۸۰ متر ساخته خواهند شد اما برخی از این واحدها بزرگ متراژ هستند و تا ۱۲۰ متر نیز خواهند رسید.

طرح مسکن اقتصادی، یکی از پرمناقشه ترین طرح های مسکن سازی تا به امروز بوده و بارها، صدای معترضان و مخالفان را بلند کرده است. حتی در فضای مجازی نیز انتقاداتی جدی نسبت به این طرح صورت گرفت اما مدافعان آن، هنوز هم به اعتقاد اولیه خود پایبند هستند و اعلام می کنند که با توجه به شرایط کنونی بازار مسکن، تهران به ساخت چنین واحدهای کوچک متراژی نیاز دارد.

مخالفان می گویند که ساخت مسکن ۲۵ متری مخالف شأن خانواده ایرانی است و امکان تشکیل زندگی و فرزندآوری در چنین خانه ای مهیا نیست. بنابراین مخالف قانون جوانی جمعیت می باشد.

موافقان طرح مسکن اقتصادی می گویند که در این طرح، متراژهای مختلفی پیش بینی شده و خانه های ۲۵ متری برای افراد مجرد، زوجین خانه اولی و حتی دانشجویان است. بنابراین منافاتی با قانون جوانی جمعیت ندارد. باید به این خانه های کوچک متراژ به چشم سکوی پرتاب نگاه کرد. افراد می توانند ابتدا خانه های ارزان قیمتی که زیر ۱ میلیارد تومان ارزش دارند را خریداری کرده و به تدریج، متراژ واحد خود را بزرگ کنند.

خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های شهر تهران می گوید که از چندین ماه قبل، بحث های مربوط به تامین زمین، مسائل حقوقی و انعقاد قرارداد طرح مسکن اقتصادی آغاز شده است. در نمایشگاه صنعت ساختمان سال گذشته، طرح مزبور رونمایی شد و امروز به شکل رسمی، عملیات اجرایی خود را آغاز کرده است.

با توجه به صحبت های این مقام مسئول، حالا این طرح به شکل رسمی شروع به کار کرده و مخالفت منتقدان، چندان کارساز نبوده است.

باقرپور می گوید که ساخت مسکن کوچک متراژ، نیاز کنونی شهرهای بزرگ ماست و قیمت مسکن به قدری گران شده که خرید واحدهای بزرگ متراژ دیگر برای مردم امکان پذیر نیست. از آن جایی که بازار همواره از سیستم عرضه و تقاضا پیروی می کند، زمانی که تقاضا برای خرید واحدهای کوچک متراژ بالاست، باید عرضه نیز به همین سمت برود.

وی تاکید کرد که مردم به محصولات جدیدی در سبد محصولات صنعت ساختمان نیاز دارند و اتحادیه تعاونی های مسکن تهران نیز در همین راستا حرکت خواهد کرد.

یکی دیگر از موارد تاکید این مقام مسئول، ساخت خانه های هوشمند و با استفاده از آخرین تکنولوژی های روز دنیاست. وی می گوید که ساختمان هایی که به شکل سنتی ساخته می شود، ناترازی انرژی را به همراه خواهند داشت و مصرف را بالا می برند. به همین جهت باید به سمت ساخت واحدهایی رفت که به شکل صنعتی و پیشرفته ساخته می شوند و مصرف انرژی را اولویت خود قرار می دهند.

بر اساس گفته های ایشان مسکن اقتصادی به شکل تعاونی ساخته خواهد شد. یکی از اصلی ترین سوالاتی که برای متقاضیان مسکن اقتصادی پیش می آید، این است که در نهایت هزینه ساخت این واحدها چقدر تمام می شود؟

باقرپور اعلام کرد که هر متر مربع مسکن اقتصادی به شکل تقریبی، ۳۰ میلیون تومان هزینه بردار است اما متقاضیان نباید نگران نباشد؛ چرا که وام مسکن نیز برای آن ها در نظر گرفته شده که ۳۵ درصد هزینه تمام شده واحدها را پوشش خواهد داد.

وی اعلام کرد: بر اساس هماهنگی هایی که با بانک ها انجام داده ایم، این تسهیلات به شکل قرض الحسنه و با دوره بازپرداخت ۴ ساله پرداخت می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد که ساخت مسکن اقتصادی با متراژ پایین باید ادامه پیدا کند چرا که در حال حاضر، کمبود زیادی از این لحاظ در بازار مسکن وجود دارد. از آن جایی که بخش زیادی از متقاضیان مسکن به سراغ چنین واحدهایی می روند، باید عرضه آن ها نیز بیشتر شود.

تامین مالی این پروژه نیز از طریق آورده متقاضیان و به شکل تعاونی خواهد بود. خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های تهران می گوید که برای انضباط مالی در پرداخت آورده ها و فرآیندهای حقوقی نیز پیش بینی هایی صورت گرفته است.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا این طرح بلاخره موفق خواهد شد یا اینکه در نهایت به دست دلالان می افتد و به سرنوشت بسیاری از طرح های مسکن سازی اقتصادی دچار خواهد شد!

دیدگاه ها غیرفعال است