هزینه های نهضت ملی مسکن نگران کننده است

هزینه های نهضت ملی مسکن نگران کننده است

طرح نهضت ملی مسکن که قرار بود بخشی از نگرانی های جامعه را در خصوص مسکن از بین ببرد، حال خود تبدیل به یک عامل نگران کننده شده است. هر روز خبرهای جدید از قیمت تمام شده ی واحدهای مسکونی این پروژه به گوش می رسد و در نهایت تنها باعث افزایش استرس و نگرانی متقاضیان می شود.

به گزارش پرشین سازه ، در روزهای اخیر باز هم خبرهایی از طرف مسئولین، پیرامون افزایش قیمت تمام شده ی پروژه های نهضت ملی مسکن به گوش می رسد. خبرهایی که طبیعتاً متقاضیان این طرح را نگران کرده است. چرا که دولت همواره تاکید کرده است که این واحدهای مسکونی باید با قیمت مناسبی در اختیار متقاضیان قرار بگیرد و اصل هدف این بوده است که مسکن ارزان ساخته شود.

اما حالا که به نظر می رسد هزینه ی ساخت این واحدها متری ۸ میلیون تومان خواهد بود، حساب و کتاب خیلی از متقاضیان و خریداران به هم خورده است. خیلی از آن ها نمی دانند که باید چه مقدار پول به این پروژه تزریق کنند و اصلا تا چه حد توان کافی برای انجام چنین کاری را دارند.

در ابتدای این طرح، قرار بود که هزینه ی ساخت این واحدهای مسکونی متری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشد. اما به تدریج این عدد به متری ۴ الی ۵ میلیون تومان رسید. در این میان اعلام شد که قرار است پروژه های یک طبقه ی مسکونی ساخته شود که به این ترتیب، هزینه ی ساخت و ساز کمی کمتر شد.

اما این پایان مسیر نبود و هر روز خبرهای دیگری از هزینه های ساخت و ساز به گوش می رسید. از سوی دیگر، اعلام شد که متقاضیان باید آورده ی خود را همزمان با پیشرفت فیزیکی طرح نهضت ملی مسکن، در طی ۴ یا ۵ قسط پرداخت کنند. اما تا این لحظه، متقاضیان این طرح تنها یک یا دو قسط از آورده ی خود را پرداخت کرده اند.

قیمت تمام شده ی مسکن ملی چقدر است؟

اما سوال اصلی این جاست که در نهایت قرار است هزینه ی ساخت هر متر مربع از این واحدهای مسکونی چقدر باشد؟ در این میان احمد دنیا مالی، یکی از اعضای شورای عالی مسکن اطلاع داد که بعد از بررسی ها و گفتگوهای فراوان، فعلا به متری ۸ میلیون تومان رسیده اند.

البته وی تاکید کرد که این رقم با احتساب رایگان شدن زمین های این پروژه است. در غیر این صورت باید هزینه های بیشتری برای ساخت این خانه ها صورت می گرفت. وی همچنین در خصوص تخفیف هایی که از سوی شهرداری و اداره های برق و گاز و…اعمال شده است نیز صحبت کرد و گفت: حدود ۵۰ درصد تخفیف در موضوع انشعابات و عوارض شهرداری به دست آمده است.

احمد دنیا مالی گفت: در حقیقت مبلغ ۸ میلیون تومان به صورت میانگین است. در برخی از شهرهای بزرگ ممکن است هزینه های ساخت از این میانگین بالاتر شود. از سوی دیگر در شهرهای کوچک نیز احتمال دارد که هزینه ها کمتر شود.

قیمت هر متر مربع مسکن ملی، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است!

اظهارات این عضو از شورای عالی مسکن در حالی بیان شد که به فاصله ی چند روز، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، قیمت جدیدی را اعلام کرد و گفت: هزینه ی تمام شده ی ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. به هیچ عنوان، قراردادی که با پیمانکاران و سازندگان امضا شده است، متری ۸ میلیون تومان نیست.

بعد از گفته های علیرضا جعفری، رئیس انجمن انبوه سازان تهران، آقای ایرج رهبر نیز اظهاراتی در خصوص قیمت تمام شده ی مسکن ملی داشت و گفت: ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در تهران بر اساس قرارداد امضاء شده با پیمانکاران همان متری ۵ میلیون تومان است و فعلا سازندگان، با همین رقم مشغول اجرای پروژه ها هستند.

بر اساس گفته های خیلی از متقاضیان خرید واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن، خبرهای ضد و نقیض متفاوتی که در خصوص این پروژه به گوش می رسد باعث نگرانی شده است. بیشتر حرف این متقاضیان هم این است که در ابتدا قرار بود که ساخت این واحدهای مسکونی با کمترین هزینه ی ممکن انجام شود. اما در حال حاضر این وضعیت اصلا قابل اعتماد نیست و مشخص نخواهد بود که در نهایت هزینه ی تمام شده ی مسکن چقدر می شود.

از سوی دیگر، تعللی که در روند ساخت این پروژه صورت می گیرد، نگرانی ها را افزایش داده است. چرا که هزینه های ساخت و ساز لحظه به لحظه افزایش پیدا می کند. بنابراین لازم است که در این شرایط، تمامی دستگاه های مربوطه دست به دست هم بدهند و وعده ی ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را تحقق ببخشند.

از سوی دیگر تامین اراضی در شهرهای مختلف و تحویل زمین توسط دستگاه ها به وزارت راه و شهرسازی، کمک شایانی است که طرح یک طبقه سازی و ویلاسازی نیز در این پروژه ها اجرایی شود.

دیدگاه ها غیرفعال است