دولت با چهار سیاست، بازار مسکن را کنترل می کند

دولت با چهار سیاست، بازار مسکن را کنترل می کند

بازار مسکن در حال حاضر از طریق چهار سیاست کنترل می شود. وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به این چهار سیاست، از قانون ساماندهی بازار اجاره نام برد که هر ساله، سقف مشخصی برای افزایش اجاره بها تعیین می کند.

به گزارش پرشین سازه ، مهرداد بذرپاش در طی یک نشست، از سیاست های دولت برای کاهش قیمت ها گفت و خاطرنشان ساخت که دولت در تلاش است تا قیمت ها را کنترل کرده و در طی شش ماه اخیر نیز، اقدامات مختلفی داشته که خوشبختانه اثرات خوبی روی بازار گذاشته اند.

بذرپاش اعلام کرد:

مالیات بر خانه های خالی، ساماندهی مشاوران املاک و پلتفرم های مسکن و ارتقای سامانه املاک و اسکان جهت انعقاد آنلاین قراردادهای اجاره، از جمله اقداماتی بود که دولت در طی شش ماه گذشته انجام داد تا بازار مسکن را کنترل و تنظیم کند. برخی از این اقدامات در تمام دنیا به کار گرفته می شود تا بازار مسکن را کنترل کنند.

یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد اختلال در بازار اجاره مسکن، پلتفرم های آنلاین درج آگهی مسکن بودند. حالا وزیر راه می گوید که در حال کنترل این پلتفرم ها هستند. وی تاکید کرد که برخی از قیمت سازی ها در بستر این پلتفرم ها شکل می گرفت و روی معاملات واقعی مسکن اثر می گذاشت و التهاب زیادی در بازار ایجاد می کرد.

به همین دلیل بود که جلسات متعددی با وزیر صمت، ارتباطات و مدیران این پلتفرم ها برگزار شد تا به راهکاری برای کنترل و ساماندهی آن ها دست پیدا کرد.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت که مدیران این پلتفرم ها، قبول کردند که نسبت به اجرای قوانین متعهد باشند و مقرراتی که در این خصوص وجود دارد را رعایت کنند.

به نظر می رسد که بعد از جلسات دولت با این مدیران، هیچگونه نشانه ای مبنی بر تخطی از این تعهد به چشم نمی خورد و روند مزبور ادامه دارد.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که بخشی از توافق دولت با مدیران این پلتفرم ها، به این شکل بوده که تنها کسانی می توانند اقدام به درج آگهی آنلاین کنند که ملکشان از طریق سامانه املاک و اسکان مشخص شده باشد و کد رهگیری دریافت کرده باشند. بنابراین هریک از آگهی هایی که بدون هویت سنجی منتشر شوند، فاقد اعتبار هستند.

مهرداد بذرپاش تاکید کرد که در کنار تمام این مسائل، اولویت وزارتخانه بر توسعه و گسترش پلتفرم هاست. چرا که این پلتفرم ها توانسته اند امور خرید و فروش یا اجاره ی مسکن را تسهیل کنند اما این موضوع دلیل نمی شود که از قانون، پیروی نکنند و بخواهند اختلالی در بازار مسکن و اجاره ی آن ایجاد کنند.

این مقام مسئول همچنین از قانون ساماندهی بازار اجاره و مسکن نام برد و خاطرنشان ساخت که در انتظار ابلاغ این قانون از طریق مجلس هستند. وی تصریح کرد که قانون مزبور، بسیار خوب است. در حال حاضر نیز، قانون ساماندهی بازار اجاره و مسکن در مسیر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است و در حال بررسی می باشد.

وی همچنین از جزئیاتی که در مورد این قانون وجود صحبت کرد و تاکید داشت که یکی از نقاط قوت قانون مزبور، تعیین سقف افزایش قیمت اجاره توسط شورای مسکن استان هاست. این عدد با توجه به تورم عمومی مشخص می شود. در نهایت، سقف اجاره قانونمند می شوند و هرکسی نمی تواند بر اساس میل و سلیقه، اقدام به افزایش اجاره بها نماید.

در صورت تخلف، مراجع قضایی و شبه قضایی می توانند ورود پیدا کرده و حکم لازم را صادر کنند.

مهرداد بذرپاش ابراز تاسف کرد که ای کاش، چنین قانونی در تابستان امسال وجود داشت تا امکان کنترل بازار اجاره، بیشتر می شد.

یکی دیگر از اقدامات دولت برای بهبود وضعیت اجاره نشینان، پرداخت وام ودیعه مسکن است. مهرداد بذرپاش اعلام کرد که در نیمه اول امسال حدود ۴۳ هزار وام ودیعه مسکن به مستاجران پرداخت شد. البته عدد مزبور هنوز هم خیلی کم است و با عدد مطلوب، فاصله ی زیادی دارد.

وی در نهایت تصریح کرد که تعداد متقاضیان وام ودیعه مسکن بیشتر از این حرف ها بود اما تا پایان شهریور ماه، بانک ها موفق به پرداخت ۴۳ هزار فقره وام به مستاجران شدند.

امیدواری بر این است که در آینده، تعداد این تسهیلات پرداختی افزایش پیدا کند. در حال حاضر، شهروندان ساکن تهران می توانند از ۱۰۰ میلیون تومان وام ودیعه ی مسکن بهره مند شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است