بازار جهانی مسکن: دغدغه مشترک شهروندان جهان

بازار مسکن کل دنیا درگیر بحران است!

گرانی مسکن موضوعی است که در طی دو سال اخیر، کل جهان را در بر گرفته است و بخش زیادی از شهروندان کشورهای بزرگ اروپایی را نیز درگیر کرده! در طی سال ۲۰۲۳، این روند افزایش قیمت ها در حال نزول بود که ناگهان با افزایش قیمت ۳.۱ درصدی خانه های لوکس، این روند نزولی قیمت ها نیز مختل شد.

به گزارش پرشین سازه ، در حالیکه خیلی از شهروندان ایرانی با مشکل بزرگ مسکن دست و پنجه نرم می کنند، به نظر می آید که برای اولین بار، دغدغه ی مسکن به دغدغه ای مشترک میان بیشتر شهروندان جهان تبدیل شده است. اصلی ترین عامل بروز چنین مشکلی، رکود اقتصادی است که در بیشتر کشورهای بزرگ و پیشرفته دنیا نیز به چشم می خورد.

علاوه بر این، افزایش هزینه های اخذ وام، عدم ثبات اقتصادی و تورم نیز، دلایل دیگری هستند که منجر به اختلال بازار ملک و مسکن شده اند. معاملات مسکن در کل دنیا روند کاهشی داشته و خیلی از مشاوران و وکلای مسکن، فعلاً کار زیادی برای انجام دادن ندارند.
این کاهش معاملات، دامنگیر یکی از بزرگترین شرکت های بین المللی مشاوره املاک به نام نایت فرانک را نیز گرفته است. بر اساس اعلام این شرکت بزرگ ملکی، افزایش قیمت خانه های لوکس باعث شد که روند کاهش قیمت مسکن متوقف شد. عاملی که طبیعتاً به ضرر متقاضیان معمولی مسکن از آب درآمد.

این شرکت بین المللی بزرگ، بازار املاک کشورهای زیادی را در تحت نظر دارد و به همین دلیل، آمارهایی که از وضعیت بازارهای هر کشور عنوان می کند، کاملاً قابل استناد است. مثلا شهر مانیل که پایتخت فیلیپین است، یکی از ۱۰۰ کشوری است که بازار ملک و املاکش تحت نظر شرکت نایت فرانک می باشد. بر اساس تحقیق و بررسی های این شرکت، قیمت مسکن مانیل با رشد ۲۶ درصدی مواجه شده است که بیشترین رشد قیمت در میان ۱۰۰ کشور را به خود اختصاص داده است.
بعد از آن، شهر دبی و باهاما هستند که هر دو با رشد ۱۵ درصدی قیمت مسکن رو به رو شده اند. بخش زیادی از افزایش قیمت ها به خانه های لوکس برمی گردد.
به طور کلی گرچه قیمت ملک های لوکس نیویورک و لندن در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۲ درصدی مواجه بوده و با روزهای اوج خود، به ترتیب ۸ و ۱۷ درصد فاصله دارد، اما به هرحال نمی توان گفت که این کاهش قیمت در نرخ املاک لوکس کل دنیا نیز اثر گذاشته است چرا که نرخ این املاک در کل دنیا، ۳.۱ درصد بیشتر شده است.

رئیس تحقیقات جهانی نایت فرانک در بیانیه ای که از سوی این شرکت منتشر شد، اعلام کرد که گرچه وضعیت املاک دنیا جلب نیست اما شرایط ثروتمندان در سال ۲۰۲۳ بهبود پیدا کرده و بازارهای لوکس مسکن را هدف قرار داده اند.
رئیس تحقیقات بین المللی این شرکت نیز خاطرنشان کرد که اصلی ترین دلیل رکود بازار املاک، تبعات اقتصادی پاندمی کروناست که هنوز هم ادامه دارد. علاوه بر این، هزینه های استقراض نیز به شکل غم انگیزی افزایش پیدا کرده است. در واقع این هزینه ها به قدری بالا رفته که دیگر دریافت وام، به صرفه نیست. درست همان اتفاقی که در خصوص وام مسکن کشور خودمان هم رخ داده است.
با وجود تمام مشکلات و مسائل مربوط به بازار املاک، وضعیت بازار املاک مسکونی بهتر از مستغلات تجاری است که با رکود شدیدتری مواجه هستند. بسیاری از کسب و کارها در دوران کرونا متوجه شدند که می توانند امورات خود را در خانه نیز انجام دهند. در نتیجه، نرخ ساختمان های خالی تجاری بیشتر شد. از سوی دیگر، هزینه های بالای وام گیری به ارزش واحدهای اداری ضربه زده است.

شرکت بین المللی نایت فرانک اعلام کرد که سرمایه گذاری جهانی در املاک تجاری با کاهش ۴۶ درصدی در سال گذشته رو به رو بوده است. کل سرمایه گذاری صورت گرفته در سال ۲۰۲۳ روی املاک تجاری، ۶۹۸ میلیارد دلار در کل دنیا بوده است. به نظر می آید که با عقب نشینی سرمایه گذاران آمریکایی، چنین وضعیتی رخ داده است.
در حال حاضر بیشترین میزان سرمایه گذاری روی بخش های صنعتی و لجستیک است. به نحوی که یک چهارم کل سرمایه گذاری های جهان روی این دو بخش بوده است. سرمایه گذاری روی بخش ادارات نیز با کاهش محسوسی در سال ۲۰۲۳ مواجه بوده. به نحوی که از ۲۵ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۲۲ درصد رسیده است.
اصلی ترین سرمایه گذارانی که در حال حاضر به بازار ملک و املاک رونق می دهند، سرمایه گذاران خصوصی هستند که مشخصاً به دنبال بهره بردرای از جریان در حال تغییر بازار جهانی ملک و مسکن می باشند. آمارها نیز نشان می دهد که فعال ترین سرمایه گذاران ملکی در سال گذشته، همین افراد بوده اند.

خلاصه مطالب این خبر
  • گرانی مسکن در جهان
  • رکود در بخش تجاری
  • رونق در بخش لوکس
  • خانه های لوکس
  • شرکت نایت فرانک
  • سرمایه گذاران خصوصی

دیدگاه ها غیرفعال است