خرید اوراق تسه در شهرهای کوچک

با اوراق تسه در شهرهای کوچک می توان خانه خرید!

این روزها که بحران خرید مسکن در تمام کشور حس می شود، مسئولین با سیاست ها و راهکارهای کارآمد و ناکارآمد خود تلاش به رفع این بحران دارند. اخیرا در جدیدترین اظهارنظری که از سوی مسئولین به گوش می رسد، سرپرست بانک مسکن گفته است: در شهرهای کوچک مردم می توانند با خرید اوراق، مسکن بخرند. به نحوی که متقاضیان با رقمی حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان هم می توانند خانه بخرند.

به گزارش پرشین سازه ، سرپرست بانک مسکن آقای علی عسکری اشاره کرد که بانک مسکن در صف اول تسهیلات مسکن است و باید برنامه های آن به این صورت پیش برود که از واسطه گری مسکن دور شود. وی گفت: در صورتی که اقدامات بانک ها در حوزه ی مسکن به سمت بخش تولید و عرضه برود، زمینه ساز توسعه می گردد. اما در حال حاضر تعدادی از بانک های کشور بیشتر به واسطه گری مشغول هستند.

این مقام مسئول بانکی در ادامه گفت: سرمایه گذاری مولد و تولیدی، نوع دیگری از سرمایه گذاری بانک ها است که اصلا نباید مانعی بر سر راه این بخش وجود داشته باشد. چرا که برخی از سرمایه گذاری ها لازم الاجراست. اما در صورتی که بانک ها منابع خود را وارد سوداگری مسکن کنند، اشتباه بزرگی رخ خواهد داد.

علی عسکری، سرپرست بانک مسکن در ادامه چنین توضیح داد: بخش مسکن یکی از مولدترین کارهاست که زمینه برای افزایش تولید و اشتغال را فراهم می کند.

وی همچنین در خصوص وام مسکن و ضروریات آن نیز چنین گفت: تا قبل از این، متقاضیان می توانستند با سپرده ی ۴۰ میلیون تومانی، وام ۸۰ میلیونی بگیرند. همچنین قادر بودند که با خرید اوراق معادل ۲۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن دریافت کنند. اما از آن جایی که در حال حاضر هزینه های مربوط به مسکن افزایش پیدا کرده است و ساخت آن در کلانشهرها بسیار سخت و چالش برانگیز شده، افراد نمی توانند با این میزان تسهیلات، خانه بخرند.

وی در ادامه افزود: از زمانی که قیمت مسکن بالا رفته است، مراجعه ی متقاضیان تسهیلات مسکن کم شده است و حتی برخی از افراد، سپرده های خود را پس گرفته اند چرا که امروزه، این عدد جوابگوی خرید خانه نیست.

وی اشاره کرد که اوراق تسه می توانند نجات بخش این معضل باشند. با ورود اوراق تسه به بانک مسکن؛ متقاضیان می توانند چندین برابر تسهیلات دریافت کنند. در برخی از شهرهای کوچک با همین رقم تسهیلات ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومانی می توانند خانه خریداری کنند.

این روزها صحبت های فراوانی در خصوص خرید متری مسکن انجام می شود. سرپرست بانک مسکن نیز در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است: طرح خرید متری مسکن چند نوبت عملیاتی شده ولی از آن جایی که قیمت مسکن و هزینه های ساخت آن در طول دوره های مختلف تغییر کرده است، این طرح خنثی شده است.

علی عسکری گفت: در حال حاضر متوسط قیمت مسکن ۴۰ میلیون تومان می باشد. در صورتی که متقاضیان در طرح خرید متری خانه مشارکت کنند، ۱۰ الی ۲۰ متر می توانند خانه بخرند. در نتیجه عملا صاحب خانه نمی شوند بلکه احتمال دارد که فقط بخشی از ریسک خود را جبران کنند.

وی در ادامه گفت که بخشی از بانک ها به تعهدات خود جهت پرداخت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج عمل نکرده اند و افزود: تعدادی از متقاضیان در صف مانده اند که امیدواریم بانک های دیگر نیز مشارکت کنند.

عسکری در ادامه خاطرنشان ساخت که تا به این لحظه، ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده است.

وی در پایان چنین گفت: تلاش ما بر این بوده است که منابع و مصارف را تراز کنیم و از طریق بین بانکی منابع را قرض کنیم. به این ترتیب می توان پول خلق نکرد که باعث افزایش پایه ی پولی شود.

این صحبت ها در حالی بیان می شود که خیلی از متقاضیان واقعی مسکن حتی ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان پول ندارند که بخواهند با آن خانه ای در شهرستان خریداری کنند. از سوی دیگر، اقساط دریافت وام مسکن به قدری سنگین است که خیلی از متقاضیان قادر به پرداخت آن نیستند. بنابراین به نظر می آید که برنامه های دولت و سخنانی که از زبان دولتمردان شنیده می شود، از واقعیت جامعه و متقاضیان واقعی مسکن خیلی دور است.

دیدگاه ها غیرفعال است