جهش تولید در صنعت سیمان با مشارکت مردم

جهش تولید در صنعت سیمان با مشارکت مردم

صنعت سیمان به مشارکت مردم احتیاج دارد!


یکی از صنایعی که اثر فراوانی بر قیمت مسکن دارد، صنعت سیمان است. البته بازار مربوط به این صنعت در سال گذشته با چالش های فراوانی رو به رو شد اما بر اساس گفته های یکی از فعالان این صنعت، در صورتی که سهام این کارخانه های تولید سیمان، جذاب شود، می تواند سرمایه های خرد و غیرمولد را به سمت خود جلب کند و به این ترتیب، شعار سال تحقق پیدا خواهد کرد.

به گزارش پرشین سازه ، اعمال محدودیت هایی که از بابت انرژی بر کارخانه های تولید سیمان گذاشته شد، عملاً روند تولید بسیاری از آنها را مختل ساخت. علاوه بر قطعی گاز و برق در فصول مختلف سال، موضوع افزایش بهای ۱۰۰ درصدی گاز از ابتدای سال گذشته، مدیران بسیاری از این کارخانه ها را با چالش بزرگی رو به رو ساخت.

مشکلاتی که پیاپی گریبان صنعت سیمان را می گرفت، طبیعتاً منجر به کاهش حاشیه سود سهامداران خرد این صنعت شد و در حال حاضر به نظر می آید که بخش زیادی از جذابیت این صنعت برای سهامداران بورسی از بین رفته است.
سال جدید، سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است و در راستای تحقق این هدف، صنعت سیمان می تواند بهترین وسیله باشد. در صورتی که سهام کارخانه های تولید سیمان به اندازه بازارهای غیرمولدی مثل طلا و ارز جذاب شود، می توانند سرمایه های خرد مردم را جذب نماید.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان اعلام کرد که صنعت سیمان به اعتماد سهامداران نیاز دارد و برای تحقق این هدف، دولت باید دست از قیمت گذاری های دستوری بردارد. به عبارت دیگر، مکانیزم تعیین قیمت پایه این محصول در بورس کالا به گونه ای باشد که در صورت افزایش هزینه ها، قیمت سیمان نیز تغییر کند.
یکی از اصلی ترین چیزهایی که مشارکت سهامداران صنعت سیمان را به خطر می اندازد، افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت گاز در سال گذشته است. ابلاغیه افزایش قیمت ها در آبان ماه صادر شد اما نکته ی جالب توجه اینجا بود که تعرفه های جدید سوخت از اردیبهشت ماه اعمال شده بود. بنابراین دولت قیمت های جدید را به قبل از تاریخ ابلاغیه نیز تعمیم داد و مابه‌التفاوت نرخ ماه های اول را نیز از کارخانه های تولید صنعت مطالبه کرد.
علی اکبر الوندیان در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که چنین مطالباتی، باعث اجحاف در حق سهامداران جدید این صنعت شد چرا که باید جور قدیمی ترها را نیز می کشند.

وی در ادامه گفت:

تقویت صنایع و افزایش تولید با مشارکت های مردمی، علاوه بر این که از ورود سرمایه های خرد مردم به بازارهای غیرمولد و تورم زا جلوگیری می کند، روی اقتصاد کلان هم اثر می گذارد. دولت نیز برای تحقق این شعار باید از نظرات کارشناسان استفاده کرده و ضمن تقویت صنایع، محرک های ورود به بورس را هم برای مردم فراهم نماید.

وی خاطرنشان ساخت که بسیاری از واحدهای صنفی تولید سیمان بازار مصرف ندارند و هزینه های حمل و نقل نیز به قدری بالاست که امکان فروش محصول این واحدهای صنفی در شهرهای دیگر وجود ندارد. مثلا خیلی از شرکت هایی در شرق کشور فعال هستند، بازار رقابتی ندارند و قیمت فروش سیمان تولیدی آنها، معمولاً همان قیمت کف پایه است.

وی از وزارت صمت و بورس کالا درخواست کرد که قیمت پایه را متناسب با افزایش هزینه ها تغییر دهند تا این کارخانه های تولیدی به حیات خود ادامه داده و سهامداران آنها با ضرر و زیان بزرگی مواجه نشوند.
این کارخانه های کوچک تولید سیمان که بیشتر در مناطق محروم تاسیس شده اند، تا ۱۰ سال از معافیت مالیاتی برخوردار بودند اما در حال حاضر و با یک اقدام کارشناسی، سیمان جزو مواد خام و نیمه خام قرار گرفته و این معافیت نیز برداشته شده است. چنین تصمیماتی می توانند حتی در حوزه های صادراتی نیز برای تمام کارخانه ها مشکل ساز شوند.
الوندیان تاکید کرد که در ماه های پایانی سال گذشته، سود کارخانه های تولیدی با احتساب گرانی ۱۰۰ درصدی گاز و هزینه های استهلاک، اصلاً جالب توجه نبوده است.
وی در نهایت اشاره کرد که نزدیک به ۱۵ میلیون تن سیمان در سال گذشته به دلیل محدودیت های انرژی تولید نشده و برای جبران این مشکل، باید مشارکت مردمی را افزایش داد. به روال هر ساله، دولت مازاد انرژی موردنیاز مصارف خانگی را به صنایع اختصاص می دهد. بنابراین اگر فرهنگ مصرف درست در میان مردم نهادینه شود، می توان جهش تولید با مشارکت مردم را رقم زد.
در این میان لازم است که وزارت نیرو نیز، مشوق های خوبی برای این فرهنگ سازی در نظر بگیرد.

نکات قابل توجه
  • صنعت سیمان یکی از صنایعی است که اثر فراوانی بر قیمت مسکن دارد.
  • این صنعت در سال گذشته با چالش های متعددی مانند قطعی گاز و برق، افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت گاز و برداشتن معافیت مالیاتی روبرو بود.
  • دولت برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، باید دست از قیمت گذاری های دستوری بردارد و زمینه های لازم برای جذب سرمایه های خرد به این صنعت را فراهم کند.

دیدگاه ها غیرفعال است