تاثیر نوسانات بازار ارز روی بازار مسکن

تاثیر نوسانات بازار ارز روی بازار مسکن

در همین چند روز گذشته، قیمت دلار در اثر اتفاقات خارج از بازار دچار نوسانات شدیدی شد و حالا این پرسش مطرح می شود که آیا نوسانات بازار ارز، روی قیمت مسکن نیز اثر می گذارد؟

به گزارش پرشین سازه ، تعداد افرادی که در بازار مسکن حضور دارند و قیمت ها را جویا می شوند، افزایش پیدا کرده و همین موضوع نشان می دهد که احتمالا تا پایان سال شاهد افزایش معاملات مسکن باشیم.

این اتفاق منجر به خشنودی بسیاری از واسطه گران مسکن شده ولی چشم انداز افزایش قیمت ها را دوباره واضح ساخته است. به همین دلیل است که خریداران مسکن دوباره به بازار وارد شده اند. واقعیت اینجاست که این موضوع سبب بروز دلالی و سوداگری، به خصوص در میان واحدهای نقلی و قدیمی می شود.

چند ماه بود که دولت با استفاده از سیاست های انقباضی خود، قیمت ها را ثابت نگه داشته و بازار مسکن را در رکود فرو برده بود. آمار معاملات مسکن به زیر ۵ هزار فقره در ماه رسید و قیمت ها در برخی از شهرهای اقماری تهران، کاهش پیدا کرد.

اما تقاضای مصرفی در ماه های آخر سال اوج گرفته و دوباره پای خریداران را به بازار باز کرده است. از سوی دیگر، در هفته های گذشته قیمت دلار با رشد زیادی همراه بود که همین موضوع، نگرانی از بابت افزایش قیمت ها را بیشتر کرد. به همین دلیل تمام کسانی که نقدینگی کافی برای خرید مسکن داشتند، دوباره وارد بازار شدند.

آیا رونق خوبی در انتظار بازار است؟

برخی از مشاوران املاک گزارش می دهند که حضور خریداران در بازار مسکن بیشتر شده و این روزها، افراد بیشتری در خصوص قیمت مسکن، پرس و جو می کنند. به همین دلیل، امیدواری بر این است که خیلی زود و در روزهای پایانی سال، بازار مسکن رونق بگیرد.
البته تکان های محدود بازار مسکن خالی از عواقب و پیامد هم نبوده است. اولین پیامد چنین رخدادی، حضور واسطه گران و سوداگران ملکی بود که برای آپارتمان های نقلی و قدیمی دندان تیز کردند. واحدهایی که طبیعتا باید سهم متقاضیان واقعی شود.
این واسطه گران به دنبال خرید زیر قیمت این املاک هستند و تلاش می کنند از آخرین روزهای ثبات قیمت مسکن استفاده کنند و بعد از خرید، چند ماه آن را نگه دارند و در آینده با قیمت خیلی بالاتری بفروشند و سود زیادی کسب کنند.

اصلی ترین بازار هدف این معامله گران، واحدهای کوچک ۱ الی ۲ میلیاردی است که بیشتر متقاضیان مسکن و خانه اولی ها، به سراغ همین واحدها می روند. در ضمن نقد شوندگی این واحدها نیز بسیار بالاست و به سرعت فروخته می شوند.
بیشتر این واسطه گران بعد از یک بازسازی جزئی، ملک مزبور را با افزایش قیمت می فروشند و سود خوبی به جیب می زنند.
یکی از مالکان همین خانه ها می گوید که یکی از بنگاه داران، ملک وی را با قیمت ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری کرده اما اعلام می کند که ملک مزبور بیشتر از ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروش نمی رود.

یکی دیگر از مالکان همین واحدهای نقلی اعلام می کند که پیش از افزایش قیمت دلار، مشتری برای خانه ۵ میلیاردی اش وجود داشت اما حالا که نرخ دلار بیشتر شده، مشاوران املاک می گویند که بیشتر از ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون فروش نمی رود. اما خودشان حاضرند با همین قیمت، ملک را خریداری کنند.

سیاست های انقباضی دولت به ضرر بازار مسکن!

از همان روزهای اولی که دولت پای خود را به بازار مسکن باز کرد و سیاست های انقباضی و رکود بازار مسکن را در پیش گرفت، خیلی از کارشناسان هشدار لازم را دادند و تاکید کردند که کاهش قیمت ها دوام چندانی ندارد و با یک تکان کوچک، بازار مسکن دوباره پُر از دلالان این حوزه خواهد شد و دوباره قیمت ها بالا می رود.

البته دولت توجهی به هشدارهای کارشناسان نکرد و سیاست های خود را دنبال نمود. اما در هفته های گذشته دیدیم که هشدار آنها درست از آب درآمد و با افزایش قیمت دلار، قیمت مسکن نیز بالاتر خواهد رفت و دوباره با گرانی ها سرسام آور مسکن مواجه خواهیم بود.
از طرف دیگر، تعداد زیادی از متقاضیان مسکن به بازار آمده اند و آرامشی که بیش از ۸ ماه بر آن حاکم بود را به هم زده اند و پای سرمایه گذاران و دلالان را نیز باز کردند.
دولت باید فکری به حال این وضعیت کند و به جای خبردرمانی و سرکوب بازار، سیاست هایی را به کار بگیرد که زیرساخت های لازم را مهیا سازد و اجازه دهد بعد از مدت ها، بازار مسکن به حیات طبیعی خود ادامه

دیدگاه ها غیرفعال است