بازار مسکن جهانی در سال ۲۰۲۴

بازار مسکن جهانی در سال 2024

بازار مسکن جهان در 2024؛ ناآرام، غیرقابل پیش بینی و تحت تاثیر انتخابات!


بازار مسکن در کل دنیا ناآرام و مغشوش است و نمی توان تحلیل و پیش بینی دقیقی در خصوص آن داشت. در واقع، بسیاری از شهروندان اروپایی، آمریکایی و آسیایی با نگرانی به تحولات بازار مسکن نگاه می کنند و منتظر تغییر قیمت ها هستند.

به گزارش پرشین سازه ، پاندمی کرونا تحولات زیادی در بازار مسکن جهانی ایجاد کرد. اقتصاد کل کشورهای دنیا متاثر از این پدیده شد و بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنی نبود. حتی بازار ایران نیز در همان سال ها درگیر جهش قیمت شد و بسیاری از متقاضیان خرید و اجاره نشینان را به دردسر انداخت.

اولین اثری که کرونا روی بازار مسکن جهانی گذاشت، عدم تمایل سازندگان به ساخت و ساز بود. بسیاری از این سازندگان خرد و کلان، با ترس سرمایه های خود را از بازار بیرون کشیده و ترجیح دادند که در شرایط فعلی، پول خود را در بازارهای غیرمولد سرمایه گذاری کنند.
البته خیلی زود، دولت ها کنترل اوضاع را به دست گرفته و حمایت های ویژه ای صورت گرفت که در نهایت، ثبات را به بازار مسکن بازگرداند. بسیاری از کشورها از روش هایی مثل سیاست انبساط پول، کاهش نرخ بهره و…برای رونق مجدد وضعیت بازار مسکن استفاده کردند که اتفاقاً موفقیت آمیز بوده اند.
یکی دیگر از تغییراتی که دوران کرونا به وجود آورد، دورکار شدن بسیاری از کارمندان بود. دورکاری به معنای نیاز به خانه ی مناسب بود که طبیعتاً تقاضای بازار را افزایش داد و به این ترتیب، قیمت ها هم به تبع بالا رفت.

البته با وجود تاثیر کلی کرونا روی بازار مسکن جهان، برخی از کشورها مثل آمریکا، ترکیه و کانادا بیشتر از دیگر کشورها آسیب دیدند و دچار افزایش قیمت شدند. در این میان، برخی از کشورهای اروپایی مثل آلمان، اسپانیا و ایتالیا توانستند کنترل بیشتری روی بازارهای ملکی خود داشته باشند و ثبات بیشتری را تجربه کنند.
کشورهای دنیا، سیاست های اقتصادی مختلفی دارند و به همین دلیل، اثرگذاری کرونا روی قیمت مسکن در کشور آن ها، متفاوت بود. علاوه بر این، شاخص های دیگری مثل مسائل اجتماعی، رشد جمعیتی و ساختار بازار مسکن نیز در این مسئله، بی تاثیر نبودند.

وضعیت بازار مسکن دنیا در سال ۲۰۲۴!

واقعیت اینجاست که هیچ یک از پیش بینی هایی که در خصوص قیمت مسکن در سال جاری می شود، قابل استناد و دقیق نیست. هیچکس نمی داند که چه تحولات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و..بر سر جهان خواهد آمد و اثر این تحولات روی بازار مسکن چگونه خواهد بود.

در حال حاضر، وضعیت اقتصاد جهانی کاملاً نامطمئن است و عوامل مختلفی بر این ناامنی اقتصادی اثر می گذارند. دولت ها برای جلوگیری از بروز تورم، ناچار شده اند که نرخ بهره را بالا ببرند. از سوی دیگر، رشد اقتصادی به کُندی پیش می رود که طبیعتاً هر دوی این عوامل، اثرات منفی و رکودی بر بازار مسکن می گذارند.
بهترین سناریو اینگونه است که تورم کنترل شود و بانک های مرکزی هم نرخ بهره را کاهش دهند. به این ترتیب می توان شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن بود اما چنین سناریویی بسیار بعید و نامحتمل است. در واقع خیلی از کشورهای پیشرفته، بعید است که در سال ۲۰۲۴ به مدار صعودی خود در بخش مسکن برگردند.

لازم به ذکر است که مدت هاست از آغاز سال ۲۰۲۴ گذشته است و اگر بخواهد بهترین سناریو ممکن هم رخ بدهد، برای سال آینده خواهد بود. در ضمن، اواخر سال ۲۰۲۴ بسیاری از کشورها با کارزار انتخاباتی مواجه هستند و نزدیک به ۴۰ درصد مردم دنیا به پای صندوق های رای می روند. با وجود درگذشت رئیس جمهور کشورمان، موضوع انتخابات حتی در کشور ما نیز مطرح است و ایران نیز با موج جهانی انتخابات همراه خواهد بود. چنین موجی طبیعتا می تواند روی بازار مسکن جهانی نیز اثر بگذارد و برخی سیاست های بازار را تغییر بدهد.
در کنار رکودی که بازار خرید و فروش را در برگرفته، سال جاری برای بازارهای اجاره، عالی خواهد بود چرا که بسیاری از متقاضیان خرید نیز به این بازار می آیند. صحبت از کاهش قیمت مسکن در برخی کشورها مثل آلمان جدی تر است چرا که روند مهاجرت جنگ زدگان اوکراینی، سوری و…به این کشور کُند شده! به این ترتیب عرضه مسکن در بازار این کشورها بیشتر می شود و به این ترتیب، قیمت ها با افزایش عجیب و غریبی مواجه نخواهند بود.
نکته ی بسیار حائز اهمیت اینجاست که حتی اگر بازار مسکن کشورهای مختلف، بخواهد روند صعودی خود را حفظ کند و دوباره با رونق همراه شود، قطعا در سال جاری نخواهد بود و این پدیده به سال های آتی موکول می شود. در سال جاری، اتفاقات مهمی در عرصه اقتصاد و سیاست رخ خواهد داد که قطعا اثر خود را روی بازار مسکن دنیا می گذارند.
سوال اینجاست که آیا بازار مسکن ایران نیز از تحولات بازار جهانی متاثر خواهد بود و اگر چنین است، باید منتظر چه رویدادهایی در بازار مسکن باشیم؟!

نکات قابل توجه
  • این خبر به بررسی وضعیت آشفته و غیرقابل پیش بینی بازار مسکن در سطح جهانی می پردازد.
  • عوامل متعددی از جمله سیاست های اقتصادی، تحولات ژئوپلیتیکی و روندهای اجتماعی بر بازار مسکن در سال ۲۰۲۴ تأثیر خواهند گذاشت.
  • پیش بینی دقیق روند قیمت مسکن در سال جاری دشوار است و احتمال رکود در برخی کشورها وجود دارد.
  • بازار اجاره ممکن است در سال ۲۰۲۴ رونق بیشتری داشته باشد، در حالی که خرید و فروش مسکن با چالش هایی روبرو خواهد شد.
  • چشم انداز بازار مسکن در بلندمدت به عوامل مختلفی از جمله ثبات اقتصادی، سیاست های مسکن دولت ها و تحولات جمعیتی بستگی دارد.
  • بازار مسکن ایران نیز از تحولات جهانی متاثر خواهد شد، اما جزئیات دقیق آن به سیاست های داخلی و تحولات اقتصادی کشور بستگی دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است