نقش صنعت ساختمان در اقتصاد کشور

نقش صنعت ساختمان در اقتصاد کشور

نظر یکی از اعضای انجمن صنفی کارفرمایان صنعت ساختمان تهران اعلام کرد که برای بهبود وضعیت مسکن در کشور، باید به الگوی جهانی آن توجه شود. ارزان سازی و صنعتی سازی بخشی از الگوی جهانی در حوزه ی مسکن سازی است.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت ساختمان تهران، آقای پژمان جوزی اعلام کرد که اگر صنعت ساختمان رونق بگیرد، می تواند منجر به شکوفایی اقتصاد کشورها شود. به همین دلیل است که دولت ها باید توجه ویژه ای به این بخش داشته باشند و مشکلات آن را برطرف کنند.

این مقام مسئول همچنین در خصوص حضور چینی ها در صنعت ساختمان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که گرچه موافق ورود فناوری و سرمایه خارجی هستند اما حضور ایشان به عنوان پیمانکاران پروژه، جای بحث دارند و کارشناسان باید در این خصوص نظر بدهند.
جوزی اعلام کرد که در کشورهای نفت خیز، بخش مسکن به دومین صنعت تبدیل شده است. در صورتی که چینی ها وارد صنعت ساختمان شوند و منابع مالی تزریق کنند، باعث خوشحالی است و از چنین اقدامی استقبال می شود.
وی در ادامه گفت:

می توان در زمینه تامین منابع مالی ساخت مسکن به شرکت های چینی متصل شد اما حضور پیمانکاران چینی و فعالیت آن ها در صنعت ساختمان کشور نیازمند کارشناسی است. البته ورود تکنولوژی ساخت و ساز توسط چین به ایران، اتفاق مثبتی است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود، به ساخت واحدهای نقلی ۲۵ الی ۳۵ متری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که چنین واحدهایی با شعار جوانی جمعیت تطابق ندارد. اگر چنین خانه هایی ساخته شود، ممکن است علاقه افراد به توسعه خانواده کاهش پیدا کند.

سازندگان بزرگ مسکن دست به کار شوند!

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان ساختمان تهران اعلام کرد که بهترین مشاوران دولت برای صنعت سازی، ساخت مسکن ارزان، واردات تکنولوژی های نوین مسکن سازی و ایمن سازی، سازندگان بزرگ ساختمانی هستند. این افراد می توانند به شکل رایگان در کنار دولت باشند و مشاوره های خود را به آن ارائه کنند.

پژمان جوزی تاکید کرد که برخی از کشورهای دنیا در تلاش هستند تا صنعت ساختمان را به صنعت شماره یک خود تبدیل کنند چرا که به پتانسیل های آن پی برده اند. در حال حاضر، فناوری های جدیدی مثل پرینت سه بعدی و صنعتی سازی به این حوزه وارد شده و منجر به پیشرفت های چشمگیری شده است. این توسعه روزافزون ادامه دارد.
بر اساس آمارهای موجود، پنج درصد تولید ناخالص داخلی کشور از بخش ساختمان است و زمانی که این حوزه با رونق همراه شود، می توان رونق اقتصادی هم ایجاد کرد. در صورت عدم توجه به صنعت ساختمان، بخش های وابسته به آن نیز دچار رکود می شوند. صدها شغل به شکل مستقیم و غیرمستقیم از ساخت و ساز متاثر می شوند. بنابراین با رکود ساختمان سازی، افراد زیادی از کار بیکار می شوند.

در حال حاضر بخش زیادی از افراد جامعه، قدرت خرید مسکن ندارند و عملاً از این بازار کنار گذاشته شده اند. دولت باید به دنبال ایجاد راه هایی باشد که با استفاده از آن، بتواند مشکلات بخش مسکن را حل کند. بخش خصوصی آماده است تا در این مسیر کنار دولت و مردم باشد. بخش خصوصی حتی نیازی به تسهیلات یا دریافت زمین دولتی ندارد تا در خصوص طرح نهضت ملی مسکن با دولت همکاری داشته باشد.
یکی از اصلی ترین راهکارهای دولت، ارزان ساختن مسکن و صنعتی سازی است. قیمت مسکن یک الگوی جهانی دارد و فاکتورهای مشخصی بر آن اثر می گذارند. باید واحد مسکونی را به نحوی ساخت که افراد بتوانند زندگی آبرومندانه ای در آن داشته باشند.
متاسفانه در حال حاضر، واحدهای مسکونی بی کیفیت زیادی ساخته می شوند که امکان زندگی در آن مهیا نیست. پژمان جوزی می گوید که شعار اصلی انجمن صنفی، ساخت مسکن باکیفیت است و اگر نتوان خانه ای مقاوم و باکیفیت ساخت، اصلاً نباید دست به ساخت و ساز زد.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایان ساختمانی تهران اعلام کرد که تمام هیات موسس این انجمن، بیش از ۳۰ سال سابقه حرفه ای در صنعت ساختمان دارند و میلیون ها متر مربع مسکن ساخته اند و پروژه های مختلف را به بهره برداری رسانده اند. بنابراین از بابت تجربه و مهارت، نگرانی خاصی وجود ندارد. برخی از بهترین ساختمان سازان تهران، عضو این هیات هستند و کارنامه ی درخشان آنها را می توان در سطح شهر تهران دید. بنابراین سپردن بخش هایی از ساخت و ساز مسکن به این انجمن، می تواند اقدامی مسئولانه و معقولانه باشد.

نکات قابل توجه
  • صنعت ساختمان می تواند منجر به شکوفایی اقتصاد کشورها شود.
  • ارزان سازی و صنعتی سازی بخشی از الگوی جهانی در حوزه ی مسکن سازی است.
  • حضور چینی ها در صنعت ساختمان می تواند مفید باشد اما باید کارشناسی شود.
  • ساخت واحدهای نقلی ۲۵ الی ۳۵ متری با شعار جوانی جمعیت تطابق ندارد.
  • سازندگان بزرگ مسکن می توانند بهترین مشاوران دولت باشند.
  • برخی از کشورهای دنیا در تلاش هستند تا صنعت ساختمان را به صنعت شماره یک خود تبدیل کنند.
  • بخش خصوصی آماده است تا در کنار دولت و مردم برای حل مشکلات بخش مسکن همکاری کند.
  • ارزان ساختن مسکن و صنعتی سازی از اصلی ترین راهکارهای دولت برای حل مشکل مسکن است.
  • مسکن باید باکیفیت و مقاوم ساخته شود.
  • انجمن صنفی کارفرمایان ساختمانی تهران، تجربه و مهارت کافی برای ساخت مسکن باکیفیت را دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است