افزایش تعداد معاملات مسکن تهران در مهر ماه

افزایش تعداد معاملات مسکن تهران در مهر ماه

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران می گوید که قیمت مسکن تهران ۲۵ درصد کاهش یافته! این در حالیست که بر اساس گزارش های مهرماه، قیمت مسکن مهر حدود ۱ درصد افزایش قیمت داشته است.

به گزارش پرشین سازه ، بر اساس گزارش هایی که بانک مرکزی منتشر کرد، قیمت مسکن در مهر ماه با افزایش ۱ درصدی رو به رو بوده و روند کاهش قیمتی که در تابستان تجربه کردیم، متوقف شده است. بنابراین اصلا مشخص نیست که مسئولین، چنین آمارهایی را از چه منبعی رو می کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران می گوید که با پلمپ دفاتر متخلف مسکن و مقابله با سوداگران، قیمت مسکن ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است!

تا اول تابستان امسال، تورم مسکن همواره مثبت و بیشتر مواقع دو رقمی بوده است. به همین خاطر مجموع رشد منفی مسکن در تابستان، کمتر از ۴ درصد می باشد. در نتیجه کاهش قیمتی که در تابستان امسال شاهدش بودیم در قیاس با رشد بهار ۱۴۰۲ و زمستان سال گذشته چیز چشمگیری نیست.

به همین دلیل تحت هیچ منطقی نمی توان پذیرفت که قیمت مسکن ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است. کاهشی که تجربه کردیم، در اثر مهار قیمت دلار در نیمه نخست امسال بود. بیشتر کارشناسان معتقدند که کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان، باعث شده که بازار مسکن خالی و راکد بماند. بنابراین نمی توان گفت که کاهش قیمتی رخ داده است.

حسین جنتی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، نظر دیگری دارد و خاطرنشان می سازد که برای ساخت ۴۹۷ هزار واحد مسکونی در استان تهران، اقدام کرده اند. بخشی از این واحدها مربوط به نهضت ملی مسکن و برخی دیگر مربوط به مسکن ملی هستند. ۳۴۰ هزار واحد نیز مربوط به حوزه های بازآفرینی شهری است.

برای ۱۶۰ هزار متقاضی واحدهای نهضت ملی مسکن، تایید نهایی صادر شده و از این میان برای ۱۲۰ هزار نفر، زمین تامین شده است. ۴۳ هزار واحد مربوط به بازآفرینی شهری هستند.

از مجموع متقاضیان تایید شده، ۵۰ هزار نفر آورده های اولیه را واریز کرده اند. قرار بود که بر اساس پیشرفت فیزیکی پروژه ها، پیامک واریز برای متقاضیان ارسال شود.

بر اساس گفته های جنتی، ریزش قیمت ها از حومه تهران به پایتخت سرایت کرده است. پلمپ ۱۶۰۰ بنگاه متخلف و غیرمجاز نیز در این کاهش قیمت ها بی اثر نبوده!

در حال حاضر به شکل میانگین، ۳۰ واحد معاملات املاک غیرمجاز، در کل کشور پلمپ می شوند و روند برخورد با این املاکی ها ادامه دار است.

یکی از مهم ترین انتقادات کارشناسان نسبت به این نظرات مسئولین، این است که اساسا رکود بازار را در نظر نمی گیرند و تصور می کنند که قیمت مسکن به شکل اصولی کاهش پیدا کرده است.

جنتی در پاسخ به این انتقادات و میزان اثرگذاری رکود در کاهش قیمت ها چنین می گوید: بخش مهمی از ریزش قیمت ها به خاطر عرضه ی مسکن است که در حال انجام می باشد. برخی از پروژه ها نیز تکمیل شده و در دست بهره بردرای هستند. از سوی دیگر سازمان امور مالیاتی، برخوردهای قاطع تری با مالکان خانه های خالی در پیش گرفته! البته مهم ترین عامل ریزش قیمت ها، برخورد با مشاوران املاک سوداگر و غیرمجاز بوده است. به نحوی که مجموع این اقدامات به کاهش ۲۵ درصدی قیمت ها منجر شده است.

به نظر نمی آید که مسئولین بخواهند اثرگذاری رکود و ارائه ی تخفیف از سوی فروشندگان نیازمند نقدینگی را در نظر بگیرند.

معاملات مسکن تهران در چه حال است؟!

بر اساس گزارش هایی که از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران منتشر شده، می توان گفت که وضعیت مسکن در مهر ماه، با نوسان مثبت رو به رو بوده است. به این معنی که هم قیمت ها افزایش پیدا کرده، هم تعداد معاملات ملکی بیشتر شده است.

البته طبیعتا این اعداد و ارقام نسبت به تابستان رشد داشته اند وگرنه هنوز هم با دوران اوج و رونق بازار ملک، فاصله ی زیادی داریم.

در مهرماه سال جاری، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی در تهران به ۳۱۳۳ واحد رسید که در قیاس با شهریور امسال، با رشد ۲۰ درصدی مواجه شده است.

بر اساس گزارش های بانک مرکزی، قیمت میانگین هر متر مربع مسکن در پایتخت به ۷۶ میلیون و ۶۰ هزار تومان رسیده است که نشان می دهد در قیاس با شهریور ماه ۱۴۰۲ با رشد ۱ درصدی رو به رو شده!

بنابراین اصلا مشخص نیست صحبت هایی که در خصوص کاهش ۲۵ درصدی قیمت مسکن گفته می شود، بر چه اساسی است و چه منابعی برای ذکر این سخنان، در نظر گرفته شده است. چرا که آمارهای دو منبع اطلاعاتی بازار مسکن، چیز دیگری می گوید.

دیدگاه ها غیرفعال است