آخرین اقدامات دولت سیزدهم در ساخت مسکن

آخرین اقدامات دولت سیزدهم در ساخت مسکن

مخبر: بانک های متخلف لیست شوند، تسهیلات مسکن تسریع یابد!


در شرایطی که دولت سیزدهم روزهای پایانی خود را پشت سر می گذارد، دستورات مختلفی از سوی سرپرست ریاست جمهوری برای تکمیل طرح های مسکن سازی ابلاغ می شود. محمد مخبر اعلام کرده که رئیس کل بانک مرکزی باید هرچه سریع تر، لیست بانک هایی که نتوانسته اند به تعهدات خود در حوزه قانون جهش تولید مسکن عمل کنند را مشخص کرده و از آن ها تعهد بگیرد که در روزهای باقی مانده از دولت، پرداخت تسهیلات مسکن را تسریع ببخشند.

به گزارش پرشین سازه ، شورای عالی مسکن در شرایطی برگزار شد که رئیس جمهور فقید کشور در آن حضور نداشت و محمد مخبر به عنوان سرپرست ریاست جمهوری، ریاست این جلسه را به عهده داشت. در طی این جلسه، گزارش های متعددی از عملکرد و پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن ارائه شد و در خصوص نحوه و مقدار پرداخت تسهیلات مسکن توسط شبکه بانکی و اقداماتی که در این راستا صورت گرفته، صحبت شد.

علاوه بر این موارد، در خصوص اقداماتی که در راستای ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها صورت گرفته و مصوباتی که می توانند به این فرآیند تسریع ببخشند، صحبت هایی انجام شد.
مخبر در بخشی از جلسه روز گذشته شورای عالی مسکن از شهید ابراهیم رئیسی و شهدای همراهش نام برد و تاکید کرد که دولت سیزدهم در طی سال های فعالیت خود تلاش کرده که بر وعده ای که با مردم داشته، وفادار و صادق بماند.
سرپرست ریاست جمهوری تصریح کرد که ساخت مسکن یکی از اصلی ترین وعده های رئیس جمهور فقید بوده و هیئت دولت نیز خود را به موظف به اجرای آن می داند.

محمد مخبر در ادامه اعلام کرد:

در طی سه سالی که دولت سیزدهم روی کار بود، توانست موضوع مسکن را به نقطه ای برساند که در حال حاضر، برنامه ریزی برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی با جدیت در حال انجام است.

در این جلسه از شورای عالی مسکن، وزاری مختلفی از جمله وزیر راه و شهرسازی، وزیر کشور، وزیر کار، وزیر تعاون و رفاه اجتماعی، نیرو، کشاورزی و…نیز حضور داشتند. علاوه بر جمعی از وزرای دولت، رئیس بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نیز در این جلسه حاضر بودند و همگی به بحث و تبادل نظر در خصوص نحوه ی پیشبرد طرح های مسکن سازی پرداختند.

سرپرست ریاست جمهوری اظهار کرد که با برنامه هایی که دولت در حوزه مسکن سازی در پیش گرفته، امید اقشار آسیب دیده بیشتر شده است. دولت سیزدهم در تلاش است که تا زمان تشکیل دولت جدید، گام های بلندی در این راستا برداشته و وعده های خود را نهایی و محقق سازد.
یکی از محورهای اصلی صحبت های این جلسه به نوسازی بافت فرسوده مربوط می شد. مخبر تاکید کرد که برای نوسازی، ابتدا باید زیرساخت های لازم پیش بینی شود و بسته های تشویقی بهتری برای پیشبرد طرح های نوسازی و پروژه های عمرانی تدوین گردد.
این مقام مسئول در بخش دیگری از جلسه شورا، به برنامه ریزی های دولت جهت اختصاص ۶۰۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی و غیربانکی اشاره کرد که قرار است در راستای ساخت مسکن استفاده شود. بانک ها بر اساس ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن باید هرچه سریع تر نسبت به اجرای تعهدات خود اقدام نمایند.

وی تصریح کرد که فهرست این بانک های متخلف که به تکالیف قانونی خود عمل نکرده اند، باید هرچه سریع تر و تا یک هفته آتی مشخص شود. باید در روزهای باقی مانده از دولت سیزدهم، پرداخت تسهیلات و سهم الشرکه بانک ها تسریع گردد.
در طی جلسه مزبور، سرپرست ریاست جمهوری دستورات مختلفی به وزرای مختلف داد و وزیر نیرو و نفت را مکلف کرد تا هر چه سریع تر در راستای ایجاد زیرساخت های لازم برای واحدهای مسکونی در حال ساخت، اقدام کرده و قرارگاه های پشتیبانی را تشکیل دهند.
در بخشی از جلسه شورای عالی مسکن، وزیر راه و شهرسازی نیز صحبت هایی در خصوص رئیس جمهور فقید ابراز کرد و خاطرنشان ساخت که این هفدهمین جلسه از شورای مزبور است. برگزاری مداوم و منظم این جلسات نشان می دهد که ابراهیم رئیسی تا چه حد بر رفع دغدغه مسکن در جامعه تاکید داشت و پیگیری های لازم را صادر می کرد.
مهرداد بذرپاش در بخش دیگری از صحبت های خود، به بسته ۱۹ بندی مشوق نوسازی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که این بسته ها در بافت فرسوده ۵۸۸ شهر به اجرا درآمده اند. وی همچنین از عملکرد دولت در سال گذشته و در راستای صدور پروانه ساختمانی در بافت های فرسوده تعریف و تمجید کرد و اعلام کرد که اتفاقی بی نظیر در این حوزه رخ داده است. تا پیش از این، رکورد صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده، در سال ۸۹ بوده که در سال گذشته، این رکورد شکسته شده است و ۹۲ هزار پروانه ساختمانی در این بافت صادر شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است