سقف وافل و مزایای اقتصادی و فنی آن

سقف وافل و مزایای اقتصادی و فنی آن | انواع سقف وافل

سقف وافل یکی از سقف های برتر حاضر در دنیای معماری و ساختمان سازی می باشد و در دسته بندی سقف های بتنی خودش را جای داده است. در این نوع سقف ها برای آنکه بتوانند وزن مرده کل ساختمان را به حداقل خود برسانند، از قالب هایی با همین نام بهره گرفته می شود.

  • یکی از دلایلی که امروزه باعث گسترش استفاده از وافل شده است این می باشد که در آن می توان ستون های متعدد را حذف کرد. حذف این ستون ها پیامدهای مثبتی را با خود به همراه دارد که کاهش هزینه ها و وزن نهایی از این موارد هستند.
  • همچنین در صورت استفاده از این نوع سقف در معماری خانه ها و یا ساختمان ها می توان تیرچه های پیش ساخته را به منظور به حداقل رساندن هزینه های حمل و نقل و انبار کردن حذف نمود. البته وجود این تیرچه ها می تواند فرآیند اجرا را با مشکل مواجه کند.
  • قالب های سقف وافل جنس پلاستیکی را به خود اختصاص داده اند. در این صورت شاهد خواهید بود که بتن میزان کمتری از آب را به خود جذب می کند و در نهایت ماندگاری بالاتری را خواهد داشت. البته این ویژگی باعث خواهد شد تا ویبراسیون بتن به راحتی انجام گیرد.
  • در یک مقایسه می توان این طور بیان داشت که سقف وافل را می توان در دهانه های بلند اجرا کرد.
  • حفره های این سقف ها بسیار زیاد هستند. از این رو می توانند از ورود بسیاری از صداها به داخل جلوگیری کنند.

 

سقف وافل

سقف وافل چه انواعی دارد؟

در یک تقسیم بندی می توان گفت سقف وافل دو نوع دارد:

  • سقف وافل یک طرفه
  • سقف وافل دو طرفه

سقف وافل یک طرفه را می توان نوعی دال به حساب آورد که جهت پشتیبانی آن ها در دو جهت کاملا مخالف است و توسط تیرها این عملیات انجام می گیرد. این کار از آن جهت است که حمل بار در یک جهت امکان پذیر باشد. برای اینکه  خم شدن دال اتفاق بیفتد، جهت تیرچه ها را باید مورد بررسی قرار داد. از آنجایی که این خمیدگی تنها در یک جهت وجود دارد، تیرچه ها باید این وظیفه را بر عهده بگیرند. از این رو عملکرد این نوع سقف ها به صورت یک طرفه می باشد.

در سقف وافل دو طرفه قضیه متفاوت تر است. به گونه ای که عملکرد آن به دو صورت می باشد. در عملکرد اول می توان این طور بیان داشت که این سقف برای پشتیبانی به چهار تیر نیاز دارد. از طرفی این پشتیبانی به صورت دائمی نیست. در عملکرد دوم بار از چهار سمت جدا به چهار ستون موجود انتقال داده می شوند. همچنین حمل این بارها در دو جهت  و توسط تکیه گاه انجام می شود.

از این رو تفاوت هایی بین این دو سقف وجود دارد. ولی هر دوی آن ها می توانند عملکرد خوبی را از خود به اشتراک بگذارند. به گونه ای که در پروژه های شرکت زاگرس بنا مانا از هر دو نوع آن بهره برده می شود.

همچنین مشاهده کنید: بانک اطلاعات ساختمان

چه مواردی باعث تعیین دستمزد سقف وافل خواهند شد؟

برای اینکه بتوان دستمزد سقف وافل را تعیین کرد نیاز به محاسبه و بررسی پارامترهای مختلفی است. از این المان ها می توان به مواردی همچون ارتفاع، نوع قالب، تعداد طبقات، نوع خاموت گذاری و میلگرد گذاری و پلان سقف وافل اشاره کرد.

با بررسی کامل این ها می توان به این نتیجه رسید که به اجرا رساندن این سقف نسبت به موارد دیگر بسیار به صرفه تر می باشد. به گونه ای که امروزه توانسته جای خود را در بسیاری از پروژه ها تثبیت کند و به عنوان یک سقف پر از مزایا ولی با هزینه اقتصادی از آن یاد شود. شما نیز در صورت داشتن پروژه های مختلف می توانید از این سقف استفاده کنید و علاوه بر کارایی بالا و هزینه مناسب از زیبایی نیز نهایت لذت را ببرید.

سقف وافل

چه ضوابطی در طراحی سقف وافل وجود دارند؟

در مسئله ساختمان سازی و اجرای انواع قطعات در آن نیاز به دقت و توجه بالایی در هر کدام از آن ها وجود دارد. چرا که  کوچک ترین اشتباهات می توان ضررهای جانی و مالی زیادی را با خود به همراه داشته باشد و سقف وافل نیز از این قاعده مستثنی نیست. همانگونه که در صورت رعایت ضوابط موجود در آن می توانید ایمنی و امنیت خودتان را در برابر عواملی همچون زلزله تامین کنید، در صورت عدم توجه به آن خسارت های بسیار زیادی وجود خواهد داشت. از این رو ضوابط طراحی سقف وافل بسیار مهم می باشند و تمامی آن ها باید به ترتیب رعایت شوند. از این پارامترها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تناسب بندی
  • کنترل بندی مرکز به مرکز تمامی تیرچه ها
  • کنترل ضخامت سقف
  • کنترل خمش سقف
  • کنترل برش یک طرفه و دو طرفه
  • کالکتور و کورد
  • کنترل ارتعاش
  • دیتیلینگ

تمامی موارد فوق به ترتیب و با رعایت تمامی اصول موجود در پروژه هایی که به دست شرکت فنی و مهندسی زاگرس بنا مانا انجام می شوند، رعایت می گردند.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است