اتحادیه تعاونی های عمرانی به میدان مسکن ملی آمدند

اتحادیه تعاونی های عمرانی به میدان مسکن ملی آمدند

تعاونی های مسکن دست به کار شدند!


اتحادیه تعاونی هانی های عمرانی، پتانسیل خیلی خوبی برای ساخت مسکن دارند. حالا به نظر می آید که با عقد تفاهمنامه ای میان وزارت راه و شهرسازی و اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران، یکی دیگر از ظرفیت های ساخت مسکن ملی فعال شده است.

به گزارش پرشین سازه ، قرار است که ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی از نهضت ملی به عهده این اتحادیه باشد. دولت نیز موظف است که زمین های دارای مجوز و زیرساخت و بدون معارض را به تعاونی های مسکن معرفی کند. به این ترتیب، نسبت های مشارکت توسط دولت تعریف شده و عملاً شرکت های تعاونی به فرآیند ساخت و ساز وارد می شوند.

حضور تعاونی های مسکن در طرح نهضت ملی باعث می شود که سرمایه های مردم به این سمت جذب شود و تامین مالی این طرح، که اصلی ترین معضل است نیز، حل و فصل گردد. جهش تولید مسکن تنها از این طریق به دست می آید.
منابع سرمایه ای در بازار مسکن به کار گرفته شود!
مرداد ماه سال ۱۴۰۰ که قانون جهش تولید و تامین مسکن تصویب شد، ابزارها و مدل های مختلفی از ساخت مسکن مطرح گردید اما مشخصاً تنوع کافی را نداشتند. متاسفانه دولت سیزدهم، نگاه تک بعدی به ماجرا دارد و تصور می کند که خود به تنهایی باید ساخت و ساز مسکن را پیش ببرد.

یکی دیگر از انتقاداتی که به رویکرد دولت سیزدهم وارد است، عدم توجه به منابع سرمایه ای مردم است. دولت می تواند از این منابع در جهت نیاز مصرفی بهره ببرد. مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران تاکید کرد که نهضت ملی مسکن بر اساس پیش بینی ها پیش نرفت و نتوانست منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کند.
خشایار باقرپور در این میان سهم زیادی از این عدم تحقق اهداف نهضت ملی مسکن را به عهده ی بانک ها گذاشت و خاطرنشان ساخت که نهادهای بانکی با عدم تامین مالی این طرح، به آن شکست سنگینی وارد کردند. آمارهای مربوطه نشان می دهد که میزان تعهد بانک ها به بخشنامه ای که برایشان ارسال شده، خیلی کم است و عملاً خیلی از آن ها، توجهی به بخش مسکن و تسهیلات آن نداشته اند.

باقرپور تاکید کرد که برای بهبود وضعیت طرح نهضت ملی، باید مردم را به مشارکت در آن دعوت کرد و متقاضیان واقعی مسکن را پای کار کشاند. خوشبختانه در بخش تعاون و دیگر تشکل های مردم نهاد، زیرساخت های قانونی چنین اقدامی وجود دارد. به همین دلیل است که تفاهمنامه ای میان اتحادیه و وزارت راه و شهرسازی جهت تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن منعقد شده است.
این مقام مسئول خاطرنشان ساخت که بعد از سه سال رایزنی و پذیرش ارکان مشارکتی و منابع مردمی توسط دولت، این طرح وارد فازهای جدیدی خواهد شد.
خشایار باقرپور همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود به توضیح اقدامات پیش‌رو پرداخت و گفت:

بخشی از واحدهای مسکونی ساخته شده توسط اتحادیه به متقاضیان نهضت ملی مسکن اختصاص پیدا می کند و بخشی دیگر، به اعضای تعاونی تعلق دارد. می توان این موضوع را به دیگر حوزه ها نیز بسط داد. مثلا از زمین هایی که مستعد گردشگری هستند، برای تولید مسکن استفاده کرد. در تفاهمنامه ای که با وزارت راه و شهرسازی امضاء کردیم، حتی ظرفیت دیگر بخش های اقتصادی نیز دیده شده است. به این ترتیب بخش های خصوصی هم می توانند ورود کنند و در این میان، اتحادیه نقش هاب را به عهده خواهد گرفت.

در تفاهمنامه ای که میان اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران و وزارت راه و شهرسازی امضاء شده، بر استفاده از تکنولوژی های نوین و فناوری های جدید در راستای ساخت مسکن تاکید شده است. وزارت راه موظف است که با استفاده از تعامل با دیگر کشورهای دارای فناوری های نوین، این تکنولوژی های جدید را در اختیار سازندگان و مجریان این طرح قرار بدهد.
بر اساس صحبت های مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران، این اولین بار است که وزارت راه و شهرسازی، تفاهمنامه ای به شکل مشارکتی با تعاونی ها امضاء می کند. به عبارت دیگر، بلاخره این وزارتخانه همان نقشی را پذیرفته است که سال هاست بخش غیردولتی از آن توقع دارد.
خشایار باقرپور در بخش دیگری از صحبت های خود اذعان داشت که قیمت واحدهایی که توسط اتحادیه ساخته می شوند، بر اساس هزینه های تمام شده خواهند بود. مشکل بزرگ این اتحادیه ها، تامین زمین است که خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی این مسئولیت را به عهده گرفته و قرار است زمین های مناسب را به اتحادیه واگذار نماید.
باقرپور در انتهای سخنان خود خاطرنشان کرد که دبیرخانه نهضت ملی مسکن در اتحادیه تعاونی ها تشکیل شده است که با همکاری کمیسیون مسکن اتاق تعاون ایران، فراخوان های موردنظر به تعاونی ها ارسال خواهد شد. استان ها باید اعلام آمادگی و ظرفیت کنند و حتی امکان فعالیت به شکل کنسرسیوم را نیز دارند.
به این ترتیب، چندین تعاونی مسکن مربوط به ادارات و سازمان ها در کنار تعاون های انبوه ساز، کار را پیش خواهند برد تا شاهد رونق یافتن ساخت و ساز مسکن باشیم.

نکات قابل توجه
  • اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران متعهد به ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن شد.
  • وزارت راه و شهرسازی موظف است که زمین های دارای مجوز و زیرساخت را به تعاونی های مسکن معرفی کند.
  • در این تفاهمنامه، بر استفاده از تکنولوژی های نوین و منابع مردمی در ساخت این واحدها تاکید شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است