شهرداری تهران از ساخت مسکن شانه خالی کرد

شهرداری تهران از ساخت مسکن شانه خالی کرد

مدیریت شهری، برنامه ای برای ساخت مسکن ندارد!


از همان زمانی که دوره جدید مدیریت شهری آغاز شد، بارها و بارها اعضای آن به برنامه های عریض و طویل خود در حوزه ی مسکن سازی اشاره کرده اند. از فروش متری مسکن در بورس گرفته تا ساخت سالانه ۱۸۰ هزار واحد مسکونی. اما به نظر می آید که در حال حاضر، شورای شهر به طور کامل از برنامه های خود عقب نشینی کرده و رئیس آن اعلام می کند که هیچ برنامه ی خاصی در حوزه مسکن سازی ندارند.

به گزارش پرشین سازه ، علیرضا زاکانی و مهدی چمران به عنوان شهردار و رئیس شورای شهر تهران برنامه های زیادی برای ساخت مسکن در پایتخت داشتند. حتی تفاهمنامه ای با چینی ها برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی امضاء کرده بودند اما به نظر می آید که حالا هیچ برنامه خاصی ندارند.

هنوز شش ماه از آغاز فعالیت زاکانی به عنوان شهردار تهران نگذشته بود که وی اعلام کرد ضمن تفاهمنامه ای که با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امضاء کرده اند، قرار است سالانه ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت توسط شهرداری ساخته شود.
زاکانی گفته بود که باید در راستای رفع نیاز مسکن پایتخت نشینان از ظرفیت های شهرداری استفاده کرد. جالب توجه اینجاست که وعده ساخت مسکن توسط مدیران شهری بارها و بارها تکرار شده بود و در مراسمات مختلف، مجدداً بر روی آن تاکید می شد. بنابراین مشخصاً اعلام بی برنامه بودن شورای شهر و شهرداری در خصوص مسکن، کاملا غیرقابل پذیرش است.

در بهمن ماه سال گذشته نیز، زاکانی در صحن علنی مجلس گزارشی از سفر اخیر خود به چین ارائه کرد و خاطرنشان ساخت که در زمینه های مختلف با چینی ها قرارداد امضاء کرده است. یکی از بخش های اصلی تفاهمنامه های شهرداری تهران و شرکت های چینی، ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت بود. همچنین قرار بود سه ورزشگاه و مجتمع ورزشی، پنج هتل ۵ ستاره، شهربازی و…نیز توسط شرکت های مزبور ساخته شود. ارزش کلی قرارداد نیز ۱۲ تا ۱۳ میلیارد یورو بود.
قرار بود دستمزد این شرکت ها با تهاتر دلارهای نفتی ایران پرداخت شود. همچنین بخشی دیگر از دستمزدها از طریق تهاتر ملک پرداخت گردد. زاکانی اعلام کرده بود که الباقی مبلغ مربوط به قرارداد نیز در قالب وام دریافت و چینی ها بازپرداخت می شد.

این گزارشات که در ۱۵ بهمن سال ۱۴۰۲ از سوی شهردار تهران ارائه شد، نشان می داد که برنامه های ویژه ای برای ساخت مسکن توسط شهرداری در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران نیز اعلام کرده بود که شهرداری به زودی وارد طرح نهضت ملی مسکن خواهد شد. با توجه به اینکه شهرداری، زمین کافی در اختیار دارد و می تواند پروانه های ساختمانی را به سرعت برای خود صادر کند و همچنین، امکان استفاده از وام ۴۵۰ میلیونی نهضت ملی مسکن را خواهد داشت، ورود این سازمان به ساخت و ساز بعید نبود.
رئیس سازمان نوسازی پایتخت گفته بود که شهرداری تصمیم دارد بخشی از هزینه های مصالح ساختمانی و دستمزد کارگران را از طریق پیش فروش متری واحدهای در حال ساخت، تامین نماید. بعد از اتمام عملیات ساخت، شهروندانی که چند متر از یک واحد را خریده اند، در اولویت واگذاری ملک مزبور قرار خواهند گرفت و می توانند با پرداخت الباقی مبلغ، مالک آن واحد شوند.

به عنوان مثال اگر شهروندی تا پایان ساخت یک مسکن ۵۰ متری که معمولاً ۳ سال طول می کشد، ۱۰ متر از آن را به صورت متری خریده باشد، می تواند با پرداخت قیمت ۴۰ متر، صاحب آن خانه شود.
وی گفته بود که اقدامات اولیه برای فروش متری مسکن در بورس انجام شده و به زودی، فروش متری مسکن آغاز می شود. این موضوع که در ماه های پایانی سال گذشته مطرح شد، تا به امروز بی نتیجه مانده است. این در حالیست که قرار بود ظرف ۲ هفته، لایحه فروش متری مسکن آماده و به شورای شهر ارائه گردد.
بررسی دیگر وعده های شهرداری مثل ساخت سالانه ۱۸۰ هزار واحد مسکونی یا ساخت ۲۰۰ هزار واحد توسط چینی ها، نشان می دهد که هیچ یک از حرف های یکه توسط این سازمان و مدیریت شهری زده شده، تا به امروز رنگ و بوی تحقق به خود نگرفته است.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که ساخت مسکن به عهده وزارت راه و شهرسازی است. تنها وظیفه مدیریت شهری این است که هماهنگی های لازم برای ارائه زمین را انجام دهد و نقش تسهیل گر داشته باشد.
وی تاکید کرد که شورای شهر، برنامه خاصی در مورد بخش مسکن ندارد و کمک هایی که می تواند به وزارت راه و شهرسازی بکند، بیشتر در راستای هماهنگی و ارائه زمین است.

نکات قابل توجه
  • شورای شهر تهران از برنامه های مسکن سازی خود عقب نشینی کرده است.
  • ساخت مسکن در تهران به عهده وزارت راه و شهرسازی است.
  • شهرداری فقط باید در زمینه ارائه زمین و هماهنگی ها کمک کند.

دیدگاه ها غیرفعال است