طرح مسکن اقتصادی با قیمت زمین صفر

طرح مسکن اقتصادی با قیمت زمین صفر

اتحادیه تعاونی‌های مسکن تهران: ساخت ۲۵۰۰ واحد با قیمت زمین صفر در طرح مسکن اقتصادی


طرح مسکن اقتصادی که توسط اتحادیه تعاونی های مسکن تهران پیگیری می شود، حالا در ادعایی جدید گفته که قیمت زمین را برای متقاضیان این طرح، صفر در نظر گرفته است.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس این اتحادیه ضمن اعلام این خبر، خاطرنشان ساخت که قیمت زمین به قدری در تهران بالا رفته که عملاً توجیه اقتصادی سازندگان برای تولید مسکن در پایتخت از بین رفته است. به همین دلیل است که اتحادیه در قالب طرح مسکن اقتصادی، واحدهایی را می سازد که قیمت زمین آن ها صفر شده و از طریق الحاقات زمین، به دست آمده اند.

خشایار باقرپور در بخش دیگری از صحبت های خود، اعلام کرده که در این میان، سرعت رشد قیمت نهاده های ساختمانی از تورم مسکن هم جلو زده و به همین دلیل، خرید واحدهای نوساز ارزان تر از ساخت یک واحد در می آید. البته بحران های بازار مسکن به همین جا خلاصه نمی شود و بخش زیادی از سازندگان نیز به دلایل وضعیت وخیم اقتصادی، به کشورهای همسایه مهاجرت کرده اند.
باقرپور تاکید کرد که در چنین شرایطی، سنگ اندازی و بهانه جویی برخی از افراد بر سر راه ساخت و ساز طرح های مسکن، پذیرفته نیست.

وضعیت بازار معاملات نیز دست کمی از ساخت مسکن ندارد و بر اساس گزارش های بانک مرکزی، در فروردین امسال فقط ۱۵۰۰ فقره معامله در تهران انجام شده است. به این معنی که از دوران کرونا تا به امروز، چنین کاهشی را تجربه نکرده بودیم.
رئیس اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران می گوید که جاماندگی مسکن از تورم عمومی کشور باعث شده که خیلی از سازندگان، تمایلی به ساخت نداشته باشند و به همین دلیل، کمبود مسکن بیشتر از گذشته به چشم آمده است. وی تاکید می کند که هزینه خرید یک آپارتمان نوساز در تهران، کمتر از هزینه های ساخت همان واحد خواهد بود. با چنین شرایطی، چگونه می توان سازندگان را به تولید مسکن ترغیب کرد؟

در شرایطی معاملات مسکن تهران به ۱۵۰۰ فقره رسیده که در فروردین سال ۹۷ و در سالی که قیمت مسکن دچار جهش شد، تعداد معاملات این ماه، ۵ هزار و ۴۶ معامله بود. البته باید در نظر داشت که قیمت مسکن در آن زمان، به شکل میانگین متری ۵ میلیون و ۵۲۸ هزار تومان بود. این در حالیست که در فروردین امسال، میانگین قیمت مسکن در پایتخت به متری ۸۱ میلیون و ۶۳۰ هزار رسیده است.
بنابراین می توان گفت که در طی پنج سال، قیمت مسکن تهران نزدیک به ۱۴.۷ برابر شده است و در این میان، تعداد معاملات نیز با کاهش ۷۰ درصدی مواجه بوده است. رکود تورمی همچنان تداوم دارد و پیش بینی هایی که از وضعیت بازار می شود، چندان امیدوارکننده نیست.
بنابراین شاید بهتر باشد که طرح هایی مثل طرح مسکن اقتصادی که از سوی اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران ارائه شده را جدی تر گرفت. خشایار باقرپور می گوید که به زودی، کلنگ زنی این طرح انجام می شود. قرار است در طی فاز اول این طرح، ۲۵۰۰ واحد در تهران ساخته شود. البته هدفگذاری این طرح، ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی است.

وی در ادامه به توضیح شرایط و امکانات این طرح پرداخت و خاطرنشان ساخت:

متراژهای مختلفی برای این واحدها در نظر گرفته شده و از ۲۵ متر شروع می شود و تا ۹۰ متر هم می رسد. واحدهای ۲۵ متری متعلق به دانشجویان و سرمایه گذاران است. واحدهای بزرگ تر را هم برای خانواده ها می سازیم.

این مقام مسئول تاکید کرد که اصلی ترین سرمایه گذار این طرح، تعاونی ها هستند. علاوه بر این، مردم نیز برای ساخت و ساز طرح مزبور مشارکت می کنند. هدف اصلی اتحادیه، ساخت واحدهای باکیفیت و ارزان قیمت است. ساخت پروژه های این طرح در قالب یک شهرک هوشمند اقتصادی انجام خواهد شد.
وی به حضور جدی محصولات دانش بنیان در این طرح اشاره کرد و اعلام نمود که در طرح مزبور، از انرژی پاک و خورشیدی استفاده خواهد شد. قیمت زمین نیز صفر در نظر گرفته شده است، چرا که طراحی شهرک به شکل مجتمع تجاری و اقامتی است و زمین های لازم برای ساخت واحدها از طریق الحاق تامین شده است.
در طرح مسکن اقتصادی، تنها مبلغی که متقاضی می پردازد، هزینه تمام شده واحد است که حدوداً متری ۳۰ میلیون تومان خواهد بود. بعد از آن، متقاضی هیچ هزینه ی دیگری نخواهد کرد و واحد موردنظر، به شکل کامل در اختیار وی قرار می گیرد.
خشایار باقرپور در انتها تاکید کرد که هیچ یک از طرح هایی که از سوی دستگاه های مختلف به نام مسکن اقتصادی نام برده می شود، ربطی به طرح اتحادیه ندارد و این نهاد، از همان ابتدا به شکل مستقل و با مشارکت بخش خصوصی و مردم، این طرح را کلید زده است.

دیدگاه ها غیرفعال است