جهادگران بازآفرینی شهری، نوسازی را مردمی می‌کنند

جهادگران بازآفرینی شهری

نوسازی بافت فرسوده بدون کمک مردم امکان پذیر نیست!


با وجود اولتیماتوم هایی که دولت به سکوهای مجازی مسکن می دهد، به نظر می آید که هنوز هم به همکاری آن ها در رابطه با این بخش امیدوار است. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که برای بهبود عملکرد سامانه خودنویس، لازم است سکوهای مجازی مسکن با ما همکاری داشته باشند. وی همچنین به وضعیت نوسازی بافت فرسوده اشاره کرد و از کمک های گروه های جهادی تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش پرشین سازه ، اولین گردهمایی مردمی و جهادی با مشارکت بسیج مستضعفین و خبرنگاران برگزار شد و در حاشیه این مراسم، مهرداد بذرپاش اعلام کرد که اصلی ترین تمرکز دولت سیزدهم در رابطه با بحث مسکن سازی، نوسازی بافت فرسوده در مناطق شهری و روستایی بوده است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان ساخت که در حوزه مقاوم سازی مسکن روستایی، بیش از ۵۰۰ هزار واحد بهسازی شدند که رکورد خوبی در این حوزه محسوب می شود. در سال جاری نیز برنامه بر این است که ۵۰۰ هزار واحد دیگر هم نوسازی شوند. در سال گذشته، نزدیک به ۹۰ هزار پروانه ساختمانی برای نوسازی بافت فرسوده شهری صادر شد که نشان از استقبال مردم از بسته های حمایتی می دهد.
این مقام مسئول تصریح کرد که به زودی، بسته های حمایت از نوسازی بافت فرسوده با جذابیت و اختیارات بیشتری تدوین خواهد شد تا مردم و مالکان، نسبت به حضور در این طرح، تمایل بیشتری پیدا کنند. همچنین قرار است در سال جاری، بسته مالی بهتری در کنار این بسته قرار بگیرد و از ۲۷۰ هزار بسته حمایتی به ۴۰۰ هزار بسته برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت گروه های جهادی به عنوان حلقه ی میانی مردم و مسئولین اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که این گروه ها، می توانند طرح نوسازی را برای مردم تشریح کرده و آن ها را به سمت استفاده از بسته های مشوق و نوسازی ملک خود سوق دهند.
در گردهمایی دو روزه ای که برگزار شد، گروه های جهادی زیادی حضور پیدا کردند و آموزش های لازم برای آگاهی بخشی به مردم را پشت سر گذاشتند. احتمالاً به زودی ظرفیت حوزه بازآفرینی شهری به طرز چشمگیری افزایش پیدا می کند.
بذرپاش اعلام کرد که تاکید بیشتری بر همکاری بانک ها صورت گرفته است. به طور کلی در سال گذشته، عملکرد بانک ها در طرح نهضت ملی مسکن بهتر از سال ۱۴۰۱ بوده که این موضوع به خاطر پیگیری ها و جلسات شورای عالی مسکن بوده است.

در سال گذشته، مبلغ وام مسکن شهری به ۵۵۰ میلیون و تسهیلات مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان رسید. همچنین دولت تلاش کرد تا نرخ سود این وام را از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد برساند. با این وجود، عملکرد بانک ها در خصوص نوسازی بافت فرسوده چندان جالب توجه نبود. به همین دلیل امسال تلاش ویژه ای برای ملزم کردن بانک ها به همکاری در این حوزه، صورت می گیرد. در صورتی که تسهیلات بانکی در کنار بسته های مشوق قرار بگیرد، طبیعتاً شاهد اتفاقات خیلی خوبی در زمینه نوسازی بافت فرسوده خواهیم بود.
بسته های مشوق که شامل ۱۹ بند تشویقی هستند، در اواخر سال ۱۴۰۱ به تمام استان های کشور ابلاغ شد. ۵۰۰ شهرداری از کل کشور، این بسته را اجرا کردند و برخی دیگر نیز، به فراخور نیاز بومی، این بسته ها را تغییر داده و سپس اجرا کردند.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص موفقیت آمیز بودن این بسته چنین گفت:

هر شهری که این بسته تشویقی را اجرا کرد، شاهد افزایش مجوزهای ساختمانی در بافت فرسوده بود. به همین دلیل، همکاران ما در شرکت بازآفرینی شهری جلساتی را با شهرداری های کل کشور برگزار می کردند تا حضور آن ها در نوسازی بافت فرسوده را پررنگ تر سازند.

در گردهمایی نوسازی که با حضور مردم و گروه های جهادی و مسئولین برگزار شده بود، وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که با ظرفیتی که در گروه های مردمی وجود دارد، می توان اتفاقات بزرگی در حوزه نوسازی رقم زد.
وی تصریح کرد که سرمایه گذاری در بخش نوسازی مسکن، می تواند ایمنی شهروندان را تضمین کرده و هزینه های روبنایی و زیربنایی ساخت مسکن را کاهش دهد. این عضو کابینه هیئت دولت، ابراز امیدواری کرد که به زودی، ستاد بازآفرینی شهری با حضور رئیس جمهور برگزار شود.
وی در صحبت های انتهایی خود به سامانه خودنویس و عملکرد آن تا به امروز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که برای عملکرد بهتر آن به همکاری سکوهای مجازی مسکن نیاز است.
همچنین در اخبار روزهای اخیر شنیده می شود که شورای نگهبان بلاخره با طرح ساماندهی زمین، مسکن و اجاره موافقت کرده و امیدواری بر این است که خیلی زود، قانون مزبور تصویب شود و به دولت ابلاغ گردد. آیین نامه های مربوطه در وزارت راه و شهرسازی آماده شده و خیلی زود به استان ها ابلاغ خواهد شد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد که قوانین مزبور باعث می شوند که منافع مالک و مستاجر حفظ شده و علاوه بر این، سامانه املاک و اسکان از طریق این قانون، بهبود بیشتری پیدا خواهد کرد. در نهایت دست نهادهای مسئول برای تنظیم بازار بازتر خواهد شد.

نکات قابل توجه
  • نوسازی بافت فرسوده در مناطق شهری و روستایی، اصلی ترین تمرکز دولت سیزدهم در بخش مسکن است.
  • در سال گذشته، بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکن روستایی بهسازی شدند.
  • در سال جاری، برنامه نوسازی ۵۰۰ هزار واحد مسکن روستایی دیگر در دستور کار است.
  • در سال گذشته، نزدیک به ۹۰ هزار پروانه ساختمانی برای نوسازی بافت فرسوده شهری صادر شد.
  • بسته‌های حمایتی از نوسازی بافت فرسوده با جذابیت و اختیارات بیشتری تدوین خواهد شد.

دیدگاه ها غیرفعال است