افزایش ناگهانی قیمت اجاره مسکن و تاثیر آن بر مستاجران

مستاجران به خانه های کوچکتر و ارزانتر می روند

شاید مسئولین دولتی اعلام کنند که قیمت ها در بازار مسکن کاهش پیدا کرده اما مردم، چنین چیزی را در بازار مسکن احساس نمی کنند. خیلی از مستاجران در تابستان کنونی ناچار شده اند که به محله های پایین تر نقل مکان کنند چرا که دیگر توان پرداخت اجاره و تمدید قراردادهای خود را نداشته اند.

به گزارش پرشین سازه ، بررسی ها و گشت های میدانی در بازار اجاره مسکن نشان می دهد که برخی از مستاجران به شکل دقیقه نودی، از خانه های خود به سمت خانه های ارزان تر نقل مکان کرده اند.

واقعیت این جاست که وضعیت بازار اجاره مسکن به قدری بغرنج شده که دیگر قیمت واحدهای سراسر تهران، یکسان شده است. به این معنی که قیمت اجاره ی یک واحد در اختیاریه، ممکن است با قیمت ملکی مشابه در سلسبیل یکسان باشد.

اما بررسی ها نشان می دهد که بیشتر نقل مکان ها از واحدهای بزرگ متراژ شمال شهر تهران به سمت واحدهای کوچکتر در مرکز تهران بوده است. البته برخی از این مهاجرت ها شکل وخیم تری به خود داشته و باعث مهاجرت ساکنان شمال تهران به نقاط جنوبی شده است.

در کنار مهاجرت های این چنینی، برخی از مستاجران در محله ی خود جا به جا شده اند اما بیشترشان، واحدهای کوچک تر و ارزان تر را برای جا به جایی انتخاب کرده اند. برخلاف تصور این مستاجران که فکر می کردند با پایان تابستان، می توانند قرارداد خود را به شکل بهتری تمدید کنند، به نظر می آید که تب بازار اجاره هنوز فروکش نکرده است.

حالا که هر روز به پایان تابستان و فرا رسیدن پاییز نزدیک می شویم، خبری از کاهش قیمت ها نیست. در حالی که بازار اجاره مسکن به شکل سنتی، همیشه در پاییز دچار افت قیمت می شد. اما حالا به نظر می آید که سنت شکنی کرده و هنوز هم قیمت ها پایین نیامده است.

آمارهایی که مراکز رسمی منتشر کرده اند نیز نشان از تورم اجاره بها می دهد. گرچه این آمارها مربوط به مردادماه است اما وضعیت بازار مسکن اجاره ای به خوبی نشان می دهد که در طی این یک ماه، تفاوت چندانی در اجاره ها حاصل نشده است.

نکته ی جالب توجه اینجاست که بسیاری از مستاجران با عدم تحقق انتظارات خود برای کاهش اجاره ها در پایان تابستان، تصمیم گرفته اند که دقیقه نودی جا به جا شوند. در واقع تمام تلاششان بر این است که پیش از آغاز فصل پاییز و بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، این جا به جایی صورت بگیرد.

اما وضعیت اجاره در نقاط مختلف تهران به چه صورت است؟

بررسی ها نشان می دهد که اجاره بهای مسکن به اعداد عجیب و غریبی رسیده است. مثلا یک خانه ی ۹۵ متری در محدوده خیابان خواجه عبدالله انصاری، با مبلغ ۱ میلیارد تومان رهن و ۹ میلیون تومان اجاره آگهی شده است.

واحد دیگری در بلوار فردوس غرب که ۷۵ متر دارد، با مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۱۳ میلیون تومان اجاره عرضه شده است!

وضعیت حتی در نقاط جنوبی تر تهران نیز دست کمی از این اعداد و ارقام ندارد. یک واحد ۹۴ متری در خیابان دماوند، با مبلغ ۹۲۰ میلیون تومان رهن کامل عرضه شده است. نکته ی جالب توجه این جاست که تا پیش از گرانی های چند سال اخیر مسکن، می توانستیم با همین مبلغ، خانه ای در خیابان دماوند خریداری کنیم. اما حالا این مبلغ به زحمت کفاف اجاره ی آن را می دهد.

نقاط شمالی تهران نیز با رشد سرسام آور قیمت اجاره مسکن رو به رو بوده اند. یک واحد ۱۵۲ متری در خیابان جردن تهران با مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان رهن و ۳۰ میلیون تومان اجاره عرضه شده است.

شمال شرق تهران و در محله هایی مثل پاسداران یا اختیاریه شمالی نیز وضعیت به همین گونه است. یک واحد ۱۳۱ متری در پاسداران با قیمت ۱ میلیارد تومان رهن و ماهانه ۳۵ میلیون تومان اجاره، عرضه شده است.

یک واحد دیگر در اختیاریه شمالی که ۷۰ متر دارد، با مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان رهن کامل عرضه شده است.

البته ناگفته نماند که بسیاری از این تفاوت قیمت ها به دلیل امکانات مختلفی است که این واحدهای مسکونی دارند اما مشخصاً واضح است که در روزهای پایانی تابستان، برخلاف انتظار نه تنها شاهد کاهش قیمت ها نبودیم، بلکه قیمت اجاره بهای مسکن لحظه به لحظه در حال افزایش است.

در این میان، به نظر می رسد که مسئولین حوزه های مسکن، بازار را کاملا به حال خود رها کرده اند و هنوز هم خبری از اقدام جدی برای اجرای طرح ساماندهی بازار اجاره مسکن نیست.

دیدگاه ها غیرفعال است