اقساط مسکن، مانعی بزرگ بر سر راه خانه دار شدن

اقساط 9 میلیون تومانی مسکن، مانعی بزرگ بر سر راه خانه دار شدن

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که طرح نهضت ملی مسکن دارد، بحث منابع مالی است. منابعی که مشخص نیست از کجا قرار است تامین شوند. بیشتر متقاضیان این طرح، از اقشار متوسط و پایین جامعه هستند. اقشاری که توان کافی برای پرداخت اقساط ۹ میلیون تومانی در ماه را ندارند. در جدیدترین خبرها به گوش می رسد که جمع مبلغ اقساط طرح نهضت ملی مسکن به ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. مبلغی که متقاضیان این طرح، اصلا قادر به پرداخت آن نیستند.

به گزارش پرشین سازه ، موضوع اقساط ۹ میلیون تومانی طرح نهضت ملی مسکن هر لحظه، بیش از گذشته بغرنج می شود. از سوی دیگر، متقاضیانی که سه سال پیش در طرح مسکن ملی ثبت نامه کرده اند، هنوز هم واحدهای خود را تحویل نگرفته اند. این موضوع در برخی از استان های کشور مثل استان اردبیل، شکل وخیم تری به خود گرفته و گلایه ی بسیاری از متقاضیان را بلند کرده است.

طرح مسکن ملی در اواخر دولت دوازدهم مطرح شد و شکل اجرایی به خود گرفت. طبیعتا، روند ثبت نام و ساخت خیلی سریع آغاز شد اما از آن جایی که دولت دوازدهم به پایان کار خود نزدیک شد، این طرح نیز نیمه کاره و ناقص باقی ماند. به همین دلیل بود که دولت سیزدهم تصمیم گرفت که این طرح را همراه با طرح نهضت ملی مسکن پیش ببرد. اما با این وجود، هنوز هم هیچ یک از این دو طرح، نتوانسته اند خانه ای را به متقاضیان خود تحویل دهند.

یکی از مشکلات اصلی این طرح، مبلغ عجیب وام مسکن و اقساط آن است. تسهیلات مسکن به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. مبلغی که طبیعتا برای خرید خانه اصلا کافی نیست. اما نکته ی عجیب تر اینجاست که همین وام نیز اقساط ماهیانه ۹ میلیون تومانی دارد. حال سوال اینجاست که متقاضیانی که حقوق حداکثر ۷ میلیون تومانی دارند، چگونه می توانند اقساط ۹ میلیونی مسکن پرداخت کنند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص شرایط کنونی مسکن در این شهر سخنانی ایراد نمود و تاکید کرد که فعلا شرایط اقتصادی جامعه خوب نیست. حالا هم که مصالح ساختمانی افزایش قیمت پیدا کرده اند، چطور می توان به خانه دار کردن مردم امیدوار بود. اصلا در این وضعیت، وعده ی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی محقق می شود؟

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در ادامه چنین افزود:

برای اینکه اوضاع اقتصادی بهبود پیدا کند، باید از روش های علمی و عملی اقتصادی استفاده کرد. در حال حاضر، نیازمند تصمیمات سخت در حوزه های اقتصاد، شبکه بانکی، مالیاتی و نظام ارزی کشور هستیم.

کارگران، از صف دریافت مسکن حذف می شوند!

زمانی که اقساط وام مسکن به این رقم می رسد، طبیعتا اولین کسانی که به طور طبیعی از چرخه ی دریافت وام حذف می شوند، کارگران هستند. طرح نهضت ملی مسکن که در ابتدا با هدف خانه دار کردن همین قشر، کار خود را آغاز کرد، حالا با اعلام اقساط خود، دوباره صاحب خانه شدن را تبدیل به آرزویی دور و محال کرده است.

یکی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان اردبیل، به همین موضوع اشاره کرده و پرداخت اقساط ۹ میلیون تومانی را غیرممکن توصیف کرده است. وی می گوید که امرار معاش هم با این حقوق های ناچیز به سختی صورت می گیرد. وقتی که صحبت از پرداخت اقساط وام مسکن نیز وسط باشد، دیگر ماجرا کمرشکن خواهد بود.

یکی دیگر از متقاضیان این واحدهای مسکونی می گوید:

ما در دولت دوازدهم در طرح مسکن ملی ثبت نام کردیم و هر سه ماه هم ۵۰ میلیون تومان به دولت پرداخت کردیم. حالا با این حقوق های کارگری، چطور می شود ماهیانه ۹ میلیون تومان قسط پرداخت کرد؟

یکی از اصلی ترین وعده های اجرای چنین طرح هایی، این بود که اقشار نیازمند جامعه بتوانند با ساز و کارهای مختلف، صاحب خانه شوند. به این ترتیب که با پرداخت اقساط سبک، بتوانند خانه ای خریداری کنند. اما حالا که مبلغ اقساط این وام مشخص شده است، به نظر می آید که این طرح دولتی مسکن سازی هم قرار است با شکست مواجه شود.

با قرض و قوله ها چه می توان کرد؟!

بحران های مالی طرح نهضت ملی مسکن، صرفا به اقساط بالای آن خلاصه نمی شود. پیش از این، افراد می توانستند با ۱۵۰ میلیون تومان آورده ی اولیه، واحدهای خود را تحویل بگیرند. اما در حال حاضر این رقم به ۳۷۰ میلیون تومان رسیده است.

همین موضوع، منجر به نگرانی خیلی از متقاضیان مسکن شده است. در واقع، شرایط تحویل واحدهای مسکونی این طرح به قدری سخت شده که حتی خیلی از متقاضیان، به فکر فروش امتیازهای خود افتاده اند.

از سوی دیگر، برخی از مسئولین استان اردبیل می گویند که برخی از واحدهای مسکونی آماده شده اند اما شرط تحویل آن ها، تامین منابع آورده ی اشخاص است.

به این ترتیب واحدهایی که قرار بود در شب سال نو به متقاضیان تحویل داده شوند، حالا با مشکل آورده های مالی مواجه شده اند. آورده ای که از ۱۵۰ میلیون تومان به ۳۷۰ میلیون رسیده است و طبیعتا، خیلی از افراد انتظار چنین چیزی را نداشتند. به همین دلیل، باز هم یک گام دیگر از خانه دار شدن، دورتر شدند.

در این میان، معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل نیز خبر از ساخت ۶ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن داده است. از میان این تعداد واحد مسکونی در حال ساخت، سهم شهر اردبیل ۲۵۰۰ واحد است. الباقی نیز در دیگر شهرهای استان قرار است ساخته شوند.

محمد زارع حسین زاده، تاکید کرد که ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن در سال گذشته صورت گرفته است. در همان سال حدود ۹۷ هزار نفر ثبت نام کرده اند که از این میان ۳۳ هزار و ۸۰۰ نفر واجد شرایط تشخیص داده شدند.

این مقام مسئول در ادامه گفت:

حدود ۶ هزار نفر از این متقاضیان، آورده ی اولیه ی ۴۰ میلیون تومانی را واریز کرده اند و بر همین اساس نیز تامین زمین و احداث واحدهای مسکونی در استان صورت گرفته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که از این تعداد، ۵۴۰ واحد مسکونی در مراحل نازک کاری هستند. همچنین ۱۸۰ واحد نیز به متقاضیان خود تحویل داده شده است.

آیا چهار میلیون واحد مسکونی تامین می شود؟

حسین زاده، در ادامه به این نکته اشاره کرد که بعد از پرداخت مبلغ اولیه، می توان فروش اقساطی واحدها را شروع کرده و زمینه برای پرداخت اقساطی بدهی را فراهم نمود.

این مقام مسئول به تمام متقاضیان این واحدها حق داد که گلایه هایی داشته باشند چرا که قیمت تمام شده ی این واحدهای مسکونی بسیار بالاتر رفته است. پیش بینی بر این بود که واحدها را با ۱۵۰ میلیون تومان آورده تحویل بدهند. اما حالا این رقم به بیش از دو برابر رسیده است. از سوی دیگر، اقساط ۹ میلیون تومانی وام ۴۰۰ میلیونی نیز در انتظار متقاضیان است.

تمام این مسائل شرایط را برای متقاضیان بسیار سخت کرده است و به همین دلیل، خیلی ها آرزوی خانه دار شدن را بسیار دست نیافتنی می بینند.

حسین زاده نیز اذعان کرد که مبلغ اقساط وام مسکن بسیار بالاست. اما در نهایت کسانی که تصمیم گیرنده ی نهایی هستند، مسئولین کشوری می باشند و آن ها هستند که باید تصمیم نهایی در این خصوص را اعلام کنند.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل در ادامه به مشکل کمبود زمین در استان اشاره کرد و گفت:

در چنین شرایطی اصلا امکان ساخت و ساز ویلا وجود ندارد. اما در دیگر شهرهای استان مثل گرمی، امکان تحویل زمین برای ساخت ویلا وجود دارد.

وی در نهایت خاطرنشان ساخت که مراحل تهیه ی نقشه، دریافت پروانه ساختمانی و اجرای پروژه ها در بیشتر شهرهای استان شروع شده است. تلاش می شود که این واحدهای مسکونی در زمانی که وعده داده شده، به متقاضیان تحویل داده شود.

مسکن ملی، هر روز گران تر می شود!

پیش از این نیز، گزارش هایی از سوی مقامات رسمی در خصوص افزایش قیمت تمام شده ی واحدهای مسکن مهر در استان اردبیل منتشر شده بود. بنابراین به نظر می آید که این مشکل قدیمی است و تا به این لحظه، اقدام خاصی برای رفع آن صورت نگرفته است.

حسین زاده بر سیاست های دولت سیزدهم که صاحبخانه کردن اقشار ضعیف جامعه بود، تاکید کرد و خاطرنشان نمود که اقداماتی هم در این زمینه انجام شده است. وی همچنین به طرح هایی مثل مسکن مهر و طرح ملی مسکن که به تناسب جمعیت جوان و نیاز به مسکن آغاز به کار کرده اند، نیز اشاره کرد و گفت:

روند تورم، باعث شده که قیمت ساخت و ساز بالاتر برود.

این مقام مسئول استانی در ادامه تاکید کرد که دولت تلاش دارد که بر اساس اولویت های موجود، مسکن جوانان و گروه های مختلف جامعه را تامین کند. به همین منظور، ثبت نام متقاضیان مسکن از سال گذشته صورت گرفت که در طی آن، ۹۷ هزار نفر ثبت نام کردند. از میان ۳۳ هزار نفری که واجد شرایط تشخیص داده شدند، حدود ۷۰ درصد متقاضی واقعی مسکن بودند. کسانی که به واقع، نیازمند خانه بودند.

از جمله شروطی که برای واجد شرایط بودن در طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده، بحث عدم مالکیت است. همچنین سکونت در محل تقاضا و شرط تاهل نیز از جمله شرایط لازم برای تایید صلاحیت بوده است.

البته مجردها هم می توانستند با ارائه ی تعهد که در آینده متاهل خواهند شد نیز از مزایای این طرح استفاده کنند.

با تمام این تفاصیل به نظر می آید که طرح نهضت ملی مسکن با اقساط سنگین و آورده های بالای خود، باز هم طرح شکست خورده ای خواهد بود که نتوانسته نیازهای جامعه به مسکن را برطرف کند.

بیشتر بخوانید :

 

دیدگاه ها غیرفعال است