هزینه ی تمام شده مسکن ملی در اردبیل

هزینه ی تمام شده مسکن ملی در اردبیل

یکی از بزرگ ترین ابهاماتی که در خصوص واحدهای نهضت ملی مسکن وجود دارد، قیمت تمام شده ی آن هاست. در جدیدترین اظهار نظری که از سوی مسئولین به گوش می رسد، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل در خصوص این مسئله چنین گفته است: قیمت تمام شده ی واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان اردبیل، ۷۲۰ میلیون تومان شده است.

به گزارش پرشین سازه ، محمد حسن زاده در ادامه چنین گفت: دولت سیزدهم از ابتدا با هدف خانه دار کردن افراد بدون سرپناه و با اجرای طرح نهضت ملی مسکن روی کار آمد و در این زمینه اقدامات و فعالیت های موثر و خوبی هم داشته است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل در ادامه تصریح کرد: طرح های مختلفی مثل مسکن مهر و طرح ملی مسکن با توجه به جمعیت جوان و نیاز به مسکن و اشتغال شروع شده است. اما از آن جایی که روند تورم وجود دارد، تاثیرگذاری بیشتری را در این حوزه شاهدیم و می بینیم که قیمت ساخت و ساز افزایش پیدا کرده است.

این مقام مسئول در ادامه چنین گفت: دولت تلاش می کند که برای تامین مسکن جوانان و گروه های دیگر جامعه، از طریق تامین زمین و پرداخت تسهیلات با اولویت، اقداماتی انجام دهد. ما نیز از سال پیش، ثبت نام متقاضیان را انجام داده ایم. در استان اردبیل بیش از ۹۷ هزار ثبت نامی داشته ایم.

وی تصریح کرد که پایش و رصد متقاضیان کاملا دقیق بوده و یادآور شد: از کل ثبت نامی های مسکن ملی در استان اردبیل، ۳۳ هزار نفر واجد شرایط شناخته شده و تایید صلاحیت شدند. از این میان، ۷۰ درصد نیازمندان واقعی به مسکن بودند.

حسن زاده در ادامه به چهار شرط اصلی اشاره کرد که برای واجد شرایط شدن در طرح نهضت ملی مسکن باید آن ها را احراز کرد. وی گفت: نداشتن سابقه ی مالکیت، نبود مسکن، سکونت در محل تقاضا و تاهل از جمله شرایطی بودند که برای ثبت نام در طرح، لازم است. البته برای مجردها هم شرایطی فراهم شد که با ارائه ی تعهد برای متاهل شدن تا زمان تحویل واحدها، امکان ثبت نام فراهم شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود چنین گفت: اجرای این طرح با واگذاری زمین به بنیاد مسکن، در ۱۹ شهر از استان اردبیل شروع شده است. به غیر از شهر اردبیل که جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر دارد، در دیگر شهرهای استان، بنیادهای مسکن کار ساخت و ساز و تحویل واحدهای مسکونی را به عهده گرفته اند.

حسن زاده در ادامه اشاره کرد که به جز شهر اردبیل، کار تامین زمین به سرعت انجام شده است. تنها مشکل مربوط به اردبیل است که دارای ۲۷ هزار متقاضی بوده که به همین دلیل، کار تامین زمین را سخت و با تعلل همراه کرده است.

معاون مسکن و ساختمان استان اردبیل بیان کرد: شورای مسکن استان، گزینه های مختلفی را بررسی کرده و قرار است به زودی زمین های لازم در اردبیل نیز فراهم شود. به این ترتیب در کنار شروع به ساخت ۱۷۰۰ واحد، دیگر متقاضیان هم می توانند از این شرایط بهره مند شوند.

حسن زاده در ادامه اشاره کرد که طرح نهضت ملی مسکن بر اساس متقاضیان خود پیش می رود و افزود: برعکس دیگر طرح ها، اساس ساخت و ساز در این طرح، تقاضا است. برای اینکه بتوانیم از تورم در امان بمانیم، انتظار این است که متقاضیان پرداخت های خود را در اقساط مشخص، انجام دهند.

وی تصریح کرد: پیش بینی ما این بود که ۱۵۰ میلیون تومان وام پرداخت شود و ۱۵۰ میلیون تومان هم از سمت متقاضی تامین گردد. اما حالا و با قیمت گذاری جدید، قیمت ساخت مسکن به ۷۲۰ میلیون تومان رسیده است. ۲۳ بانک وظیفه دارند که تسهیلات مسکن تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان پرداخت کنند. اما در حال حاضر، تنها بانک عامل در اردبیل شروع به پرداخت تسهیلات کرده است. بقیه ی بانک ها نیز باید به سرعت پرداخت های خود را انجام دهند.

حسن زاده در ادامه گفت: در سال جاری، از ۸۳۰۰ درخواست متقاضیان، تنها برای ۲ هزار و ۴۰۰ متقاضی قرارداد پرداخت تسهیلات با همکاری بانک های عامل انجام دادیم. از این میان نیز تنها وام ۲۳۰ مورد پرداخت شده است.

وی در ادامه تاکید کرد که بانک ها باید در پرداخت تسهیلات همکاری بیشتری داشته باشند تا امور ساخت و ساز با سرعت بیشتری انجام شود.

این مقام مسئول بیان کرد: هر دستگاهی در طرح نهضت ملی مسکن، تکالیف و وظایف مشخصی دارد. دستگاه های خدمات رسان زیربنایی مثل آب، برق، گاز و مخابران وظیفه دارند که زیرساخت های لازم را هرچه سریع تر فراهم کنند. در این میان تامین واحد آموزشی و توسعه ی فضای سبز در کنار ساخت مسجد، با همکاری نهادهای مربوطه باید انجام شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل در نهایت چنین گفت: امیدوار هستیم که در کنار پرداخت تسهیلات، متقاضیان نیز با سرعت بیشتری آورده های خود را پرداخت کنند تا روند ساخت و ساز با هیچگونه مشکلی رو به رو نشود.

وضعیت ساخت و ساز مسکن ملی در کل کشور با همین چالش های ریز و درشت رو به روست. واحدهایی که قرار بود با قیمت متری ۲ الی ۳ میلیون تومان ساخته شوند، حالا به متری ۱۳ میلیون تومان رسیده اند و به نظر می آید که تا زمان تکمیل، قیمتشان خیلی بالاتر هم برود.

دیدگاه ها غیرفعال است