قیمت یونولیت تصمیم به پایین آمدن ندارد؟

قیمت یونولیت تصمیم به پایین آمدن ندارد؟!

همین چند هفته ی پیش بود که ماجرای کمبود یونولیت در بازار مصالح ساختمانی حسابی خبرساز شد. قیمت آن ناگهان به شدت رشد پیدا کرد و سازندگان را به مشکل انداخت. در حال حاضر نیز گفته می شود که اگر این کمبود ادامه پیدا کند، سه وزارتخانه دچار مشکل خواهند شد اما دولت همچنان نسبت به رشد قیمت این محصول بی تفاوت است.

به گزارش پرشین سازه ، در طول چند سال گذشته، وضعیت به گونه ای بوده است که از صادرات محصولات پتروشیمی به خوبی مشخص می شد که تامین مواد اولیه ی مورد نیاز صنایع در حوزه های مختلف، می توانست چقدر ساده و در عین حال سخت باشد.

افزایش یونولیت در چند ماه اخیر، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. خیلی از سازندگان به دلیل همین موضوع دچار مشکل شده اند و گلایه می کنند که چرا قیمت این محصول چندبرابر شده است. بعضاً خیلی از سازندگان گزارش می دهند که این محصول اصلا در بازار پیدا نمی شود.

متاسفانه افزایش قیمت یونولیت منجر به تعطیلی چند کارگاه شده است و وزارت صمت نیز واکنش درستی نسبت به این خبر واکنش نشان نداده است.

انبوه سازان می گویند که اگر این وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند و وزارت راه و شهرسازی در مقابل وزارتخانه های نفت و صمت سکوت کند، این افزایش قیمت به ضرر وزارت راه و شهرسازی خواهد بود چرا که قیمت تمام شده ی واحدهای نهضت ملی مسکن را چند برابر می کند.

در اواسط آبان ماه سال جاری، ناگهان قیمت یونولیت سقفی از ۷۰ هزار تومان به تقریباً ۴۰۰ هزار تومان رسید. علاوه بر این، پیدا کردن آن در بازار نیز سخت شد. هرچند خیلی از سازندگانی که در بازار حضور دارند، می گویند که قیمت یونولیت بیش از این حرف هاست و به ۵۰۰ هزار تومان نیز رسیده است. البته اگر بتوان آن را پیدا کرد. در چنین شرایطی است که وزارتخانه ها هم هیچگونه واکنشی نشان نمی دهند.

دبیر کانون انبوه سازان مسکن، آقای فرشید پورحاجت در خصوص ماجرای یونولیت چنین گفته است: مگر سایر کمبودها و مشکلاتی که در حوزه تولید مسکن وجود دارد، برطرف شده که انتظار داشته باشیم ماجرای کمبود یونولیت نیز برطرف شده باشیم؟!

وی در ادامه گفت: قیمت یونولیت در حال حاضر به بیش از ۴۰۰ هزار تومان رسیده است و قطعا ادامه ی این روند به ضرر تولیدکنندگان خواهد بود و تعطیلی کارگاه ها را به همراه خواهد داشت.

خیلی از سازندگان باور دارند که افزایش قیمت یونولیت منجر می شود که قیمت تمام شده ی مسکن ۶۰۰ هزار تومان گران تر شود اما پورحاجت می گوید که این رشد قیمت در نهایت حدود ۲۵۰ هزار تومان به قیمت تمام شده ی مسکن می افزاید.

وی قبل از این نیز از عملکرد دولت گلایه کرده و گفته بود که دولت هر روز اعلام می کند که تصمیم به کنترل بازار و قیمت ها دارد. هر متر مربع از این یونولیت ها تقریبا ۳۵۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع ساخت، هزینه برمی دارد. به عبارت دیگر اگر پیش از این، پلاستوفوم به ازای هر متر مربع ساخت، ۸۰ هزار تومان هزینه ایجاد می کرد، امروزه این مبلغ ۳ برابر شده است.

پورحاجت در ادامه تاکید کرد که اگر این افزایش قیمت توسط نهادهای رسمی جدی گرفته نشود، می تواند روی قانون جهش تولید مسکن اثر بگذارد و قطعا سازندگان با ترس و تعلل بیشتری وارد طرح نهضت ملی مسکن می شوند.

در چند روز گذشته نیز عباس هاشمی، یکی از اعضای انجمن تولیدکنندگان یونولیت اعلام کرده بود که در مدت افزایش قیمت ناگهانی این محصول، حدود ۱۴ کارخانه و ۵۳ واحد تولیدی، به طور کامل تعطیل شده اند.

اما ماجرای چالش برانگیز این جاست که صحبت از فروختن کارخانه های تولید یونولیت می شود. چرا که همان طور که عضو انجمن تولیدکنندگان اعلام کرده بود، علاوه بر تعطیلی ۲۵ درصد واحدهای تولید یونولیت در تهران، ۳۰ کارخانه نیز برای فروش تولیدی خود دست به اقدام زده اند.

گزارش های موجود نیز نشان می دهد در طول سه ماه گذشته، شرکت پتروشیمی پارس تنها تولیدکننده ی منومر استایرن که ماده ی اولیه صنعت یونولیت محسوب می شود، تولیدی نداشته است و حدود ۲۵۰۰ تولیدکننده ی این صنعت را با چالش جدی رو به رو کرده است.

در مدت همین چهار ماه نیز قیمت منومر استایرن ۱۰ برابر شده است و به بیش از ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. در حالی که قیمت جهانی آن حدود ۱ دلار و ۷ سنت می باشد.

جالب این جاست که در حال حاضر، قیمت پایه ی این ماده که از ترکیه و پاکستان وارد می شود، بین ۷۰ الی ۹۰ هزار تومان است اما در بازار آزاد با قیمتی بیش از ۲۳۰ هزار تومان به فروش می رسد. برخی واردکنندگان نیز آن را ۳۵۰ هزار تومان به فروش می رسانند.

در این میان، یکی دیگر از اعضای انجمن تولیدکنندگان یونولیت، آقای محمدرضا فرتاش اشاره کرده است که از ابتدای شهریور ۱۴۰۱، شرکت پتروشیمی پارس اعلام کرد که امکان تولید و تامین منومر برای تولیدکنندگان پلی استایرن انبساطی ندارد. این مسئله منجر به کمبود عرضه ی این ماده در بورس کالا شد. در همین راستا، فرتاش می گوید: بعد از این ماجرا، تنها پتروشیمی تبریز توانست مقداری منومر به بورس کالا عرضه کند. دلیلش هم این بود که پتروشیمی تبریز منومر را وارد می کرد و در بورس با قیمت پایه ی ۳۲ هزار تومان عرضه می کرد.

وی در ادامه اشاره کرد که کمبود عرضه ی این ماده، منجر به افزایش رقابت شد و گفت: کاهش عرضه ی این ماده ی اولیه و بالا بودن قیمت آن باعث شد که خرید آن رقابتی شود و منومر عرضه شده به قیمت ۱۸۰ هزار تومان برسد. در صورتی که این مبلغ به ۲۰۰ هزار تومان می رسید نیز معاملات باطل می شدند و همین موضوع، منجر به چند برابر شدن قیمت منومر در بازار آزاد شد.

این تولیدکننده ی یونولیت در ادامه خاطرنشان کرد: قیمت منومر در بازار آزاد تا ۱۰ برابر افزایش قیمت پیدا کرد و به ۳۲۰ الی ۳۵۰ هزار تومان رسید. در حالی که قیمت پایه ی آن در بورس کالا ۳۲ هزار تومان تعیین شده بود.

مشکل این جاست که در چند سال اخیر، یونولیت به بخش مهمی از ساختمان سازی تبدیل شده است و توانسته جایگزین خیلی خوبی برای مصالح سنتی باشد. این ماده به دلیل وزن کم، عایق سازی رطوبت و صدا، قابلیت بازیافت و قیمت مناسب، توانسته بود که محبوبیت زیادی در صنعت ساخت و ساز پیدا کند.
اما افزایش قیمت ۳۵۰ درصدی باعث شد که اثرگذاری خیلی بدی روی صنعت ساختمان سازی داشته باشد. به نحوی که یکی از انبوه سازان استان خوزستان مدعی شد که این افزایش قیمت، منجر به افزایش ۶۰۰ هزار تومانی قیمت تمام شده ی مسکن در هر متر مربع شود.

بیداربخت، این انبوه ساز خوزستانی همچنین از بی تفاوتی دولت در خصوص این موضوع گلایه کرد و گفت: آیا دولت و شخص رئیس جمهور از این افزایش قیمت ناگهانی یونولیت خبر دارد؟ آیا دولت می داند این افزایش قیمت چه تاثیری روی قیمت تمام شده ی مسکن می گذارد؟ تقاضای ما از دولت این است که نظارت و کنترل بیشتری روی قیمت این محصول که اهمیتی حیاتی در ساختمان سازی دارد، داشته باشد.

بررسی گفته های انبوه سازان و فعالان مسکن نشان می دهد که وزارتخانه های مربوطه مثل وزارت صمت، نفت و شهرسازی در خصوص این موضوع، سکوت پیشه کرده اند و همین سکوت منجر به تعطیلی خیلی از واحدهای تولید یونولیت شده است. با این وجود هنوز هم به نظر نمی رسد که این وزارتخانه ها تصمیم به حل این مشکل داشته باشند.

از سوی دیگر، افزایش نرخ ارز نیز مزید بر علت شده و قیمت یونولیت را بیشتر کرده است.

دیدگاه ها غیرفعال است