مالکین دریافت اجاره ی بیشتر را به رهن مسکن ترجیح می دهند

مالکین دریافت اجاره ی بیشتر را به رهن مسکن ترجیح می دهند

یکی از اصلی ترین معضلات افزایش قیمت مسکن، التهاب شدید بازار اجاره خانه بود. بهای اجاره که همواره از قیمت مسکن تاثیر گرفته است، امروزه به شدت رشد داشته و خیلی از مستاجرین را به دردسر انداخته است.

به گزارش پرشین سازه ، جستجوی کوتاهی در بازار اجاره به خوبی نشان می دهد که این بازار دیگر از هیچ فرمول خاصی پیروی نمی کند و هر زمانی که دلش بخواهد، دچار افزایش قیمت می شود. تا پیش از این، تصورها بر این بود که با شروع فصل پاییز و زمستان از قیمت اجاره خانه کاسته می شود اما دوباره شاهد افزایش قیمت بوده ایم.

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک کشور می گوید: از ابتدای سال تا به امروز، تورم عمومی کشور رشد زیادی داشته است و با افزایش قیمت دلار، اقتصاد کشور در وضعیت حادّتری قرار گرفت. به همین دلیل بهای اجاره نیز متناسب با تورم رشد کرده است. تا جایی که خیلی از مالکین ترجیح می دهند که اجاره ی مسکن را بیشتر از رهن کامل آن در نظر بگیرند.

افزایش اجاره بها در زمستان

گرچه اجاره بهای خانه همواره موضوع تنش زایی برای مستاجرین بوده است اما در سال جاری، نگرانی های بیشتری در خصوص افزایش اجاره نسبت به رهن به وجود آمده است. این روزها بیشتر مالکین دنبال اجاره هستند و همین مسئله پیدا کردن خانه ای مناسب با اجاره ای متناسب را بسیار سخت کرده است.

جستجوی کوتاهی در بازار اجاره نشان می دهد که خیلی از مالکین دیگر به دنبال رهن نیستند و بیشتر تمایل دارند که اجاره بها دریافت کنند. ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده است و طبیعتاً رهن خانه نمی تواند هزینه های جاری زندگی شان را بدهد. ترجیح خیلی از مالکین این است که اجاره های خود را بالاتر ببرند تا زندگی راحت تری داشته باشند.

اما این وضعیت بیش از هرکسی، مستاجرین را تحت فشار قرار می دهد. مستاجرینی که خبر از اجاره بهای سال آینده ی خود ندارند و نمی دانند که در این وضعیت تورم، چگونه قرار است درآمد خود را به سطح اجاره بها برسانند.

از سوی دیگر، از طرف دولت هیچگونه حمایتی از مستاجرین صورت نمی گیرد. این اقشار جامعه ناچارند که هزینه ی تورم را از جیب خود به صاحبخانه ها بپردازند. خیلی از این افراد بعد از مدتی قید زندگی در تهران را می زنند و به سمت حواشی شهر می روند.

خیلی از فعالین بازار مسکن نیز بحرانی بودن وضعیت اجاره بهای مسکن را تایید می کنند و آن را بسیار غیرقابل پیش بینی توصیف کرده اند. حتی در پاییز و زمستان امسال که امیدواری بر کاهش قیمت بود، دوباره شاهد موج جدید گرانی ها بودیم.

با وجود اینکه در ابتدای زمستان هستیم و تقریبا چیز زیادی از پایان سال باقی نمانده است، اما هنوز هم خیلی از مستاجرین امیدوارند که خانه ای ارزان پیدا کنند. در چنین شرایطی، دولت باید برنامه ریزی های لازم برای کنترل نرخ اجاره بهای مسکن را داشته باشد. اما مشکل این جاست که تا زمانی که نرخ تورم عمومی بالاست، وضعیت به همین منوال ادامه پیدا می کند.

این وضعیت بغرنج و آشفته، نگرانی ها را برای تابستان سال آینده که فصل جا به جایی هاست، بیشتر می کند. واقعا مشخص نیست که اجاره بهای مسکن به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد.

از طرف دیگر، خیلی از مالکین در وضعیت کنونی تورم ترجیح می دهند که به جای دریافت رهن خانه، اجاره بها را بیشتر کنند و همین مسئله موضوع اجاره های نجومی را مطرح می کند. اجاره هایی که معمولا قشر خیلی کمی از جامعه توان پرداختشان را دارند.

مالکین، رهن ملک را بالا نمی برند

تحقیقات میدانی در بازار اجاره بها نشان می دهد که مالکین خیلی از خانه ها، اصلا به دنبال افزایش رهن املاک خود نیستند.

عبدالله اوتادی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور گفته است: مالکین به دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش درآمد، ناچار هستند که اجاره های بیشتری از مستاجرین دریافت کنند و اصلا رهن ملک خود را بالا نمی برند.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه چنین گفت: زمانی که رشد اجاره بها از رهن خانه بیشتر می شود، زنگ خطر تورم مسکن به صدا در می آید. چرا که با وجود موج تورم در این بازار، مستاجرین بدون این که درآمدشان بیشتر شده باشد، ناچار هستند که اجاره بهای بیشتری بپردازند.

اوتادی گفت: از سوی دیگر، نرخ سود بانکی بسیار پایین است و خیلی از مالکین می دانند که سپرده گذاری پول رهن در بانک جوابگو نیست. به همین دلیل به سراغ دریافت اجاره های نجومی رفته اند. چرا که با توجه به تورم موجود در کشور، مبلغ رهن به هیچ دردی نمی خورد. امروزه مستاجرین از این شرایط بسیار نگران هستند. پیدا کردن خانه ای که قیمت رهن مناسبی داشته باشد، خیلی سخت شده است.

این عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور در ادامه گفت: در فصل زمستان، حجم جا به جایی مستاجرین خیلی کمتر از پایان سال یا تابستان است. به همین دلیل فصل خوبی برای جا به جایی به حساب می آید و بازار اجاره و رهن تقریبا مناسب است. اما با این وجود، هزینه ی بالای اجاره باعث ایجاد تورم در بازار شده است.

وی در ادامه به لزوم دخالت دولت در ساماندهی قیمت های اجاره مسکن اشاره کرد و گفت: سیاست هایی که دولت در جهت تنظیم و نظارت بازار اجاره بها گرفته است، هنوز فرصت اجرایی شدن پیدا نکرده اند و این بزرگ ترین مشکل مردم در بازار اجاره بهاست.

این عضو اتحادیه مشاوران املاک کشور در نهایت چنین گفت: از ابتدای امسال، تورم تمام مایحتاج ضروری و کالاهای اساسی خیلی بالاتر رفته است و وقتی تورم بالا می رود، وضعیت اقتصادی کشور نیز حادتر می شود. در نتیجه اجاره بها نیز متناسب با جهش تورم، افزایش پیدا می کند تا جایی که خیلی از مالکین ترجیح می دهند که اجاره مسکن بیشتری دریافت کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است