واحدهای ریزمتراژ در مناطق ۹ و ۱۰ کمیاب شد

واحدهای ریزمتراژ در مناطق 9 و 10، کمیاب شد

در طول رکود عجیب بازار مسکن، مناطق ۹ و ۱۰ به دلیل داشتن بیشترین تعداد خانه های ریزمتراژ از محبوبیت بالایی در میان مستاجرین برخوردار بودند. اما بررسی های میدانی اخیر نشان می دهد که تعداد فایل های اجاره ای ریزمتراژ و کوچک در این دو منطقه به شدت کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، قیمت مناسب واحدهای کوچک و ریزمتراژ در مناطق ۹ و ۱۰ باعث شده بود که خیلی از مستاجرین که بودجه ی کمتری داشتند به سراغ این مناطق بروند. به همین دلیل رونق بازار اجاره مسکن در این دو منطقه بالا بود. اما در حال حاضر، به نظر می رسد که تعداد خانه های کوچک نیز کمتر شده است و متقاضیان مسکن به زحمت می توانند یک واحد کوچک متراژ را با بودجه ی مورد نظرشان در این دو منطقه پیدا کنند.

باید بدانید که مناطق ۹ و ۱۰ به دلیل این که واحدهای مسکونی ریز متراژ زیادی دارند، معمولا توجه قشر زیادی از جامعه مخصوصا خانه اولی ها را به خود جلب می کند. در واقع قیمت مناسب تر خانه های این مناطق در قیاس با دیگر مناطق تهران مثل منطقه ۲ یا ۷ نیز مزید بر علت شده است. خیلی از مستاجرین و خریدارانی که بودجه ی کافی نداشتند، معمولا تا حدی آسوده خاطر بودند که می توانند در منطقه ی ۱۰ یا ۹، واحد مسکونی مورد نظر خودشان را پیدا کنند.

در طول سالیان گذشته، با ورود به فصل پاییز، تعداد مناسبی از فایل های اجاره ای مسکن در این مناطق به بازار عرضه می شد و مستاجرهایی که به دنبال خانه در این دو منطقه می گشتند، با کمبود فایل مسکونی مواجه نبودند. اما در طول روزهای اخیر، اوضاع باز هم بدتر شده است و نشان می دهد که فایل های اجاره ای کوچک متراژ کمتر شده اند. این موضوع حتی در خصوص فایل های متوسط و بزرگ متراژ این مناطق نیز صدق می کند.

نکته ی دیگری که توجه را جلب می کند این است که بخش خیلی زیادی از فایل هایی که برای اجاره به این دو منطقه عرضه شده اند، به صورت رهن کامل بوده اند. در واقع می توان به سادگی این نتیجه را گرفت که خیلی از این فایل ها، آپارتمان هایی هستند که به تازگی از سوی سرمایه گذاران ملکی خریداری شده اند و حالا برای تکمیل پول خرید این واحدها، نیازمند مستاجرینی هستند که به صورت رهن کامل در این خانه ها ساکن شوند.

این وضعیت به خوبی نشان می دهد که حتی سرمایه گذاران مسکن نیز ناچار هستند با شرایط پیچیده و سختی، خانه بخرند.

بررسی فایل های عرضه شده به این دو منطقه به خوبی نشان می دهد که تعداد زیادی از این واحدهای مسکونی به صورت رهن کامل به متقاضیان عرضه شده اند. میانگین رهن خانه های این دو منطقه نیز، متری ۴ الی ۶ میلیون تومان می باشد. به این معنی که یک واحد مسکونی ۵۰ متری در یکی از این دو منطقه، حدود ۲۰۰ میلیون الی ۳۰۰ میلیون تومان رهن کامل است. طبیعی است که در چنین شرایطی، خیلی از مستاجرین ترجیح می دهند که برای اجاره ی مسکن به این مناطق مراجعه کنند.

در بسیاری از مناطق تهران، دیگر به سختی واحدی پیدا می شود که رهن کامل باشد. در صورت پیدا کردن چنین خانه ای هم، طبیعتا میزان رهن خیلی بالا خواهد بود.

با این وجود، در حال حاضر که تعداد واحدهای مسکونی اجاره ای ریزمتراژ در این مناطق نیز کمتر شده است، به نظر می آید باید در انتظار افزایش مشکلات و بحران ها در این حوزه باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است