تاثیرات فیلترینگ بر بازار مسکن

تاثیرات فیلترینگ بر بازار مسکن

با وقوع فیلترینگ شدید در طول یک ماه گذشته، به نظر می آید که بازارهای ساختمانی نیز از آسیب های آن در امان نبوده اند. بررسی ها نشان می دهد که رکود شدیدی بر معاملات ملکی حاکم شده است.

به گزارش پرشین سازه ، در حال حاضر اینترنت کشور تحت فیلترینگ شدید قرار دارد. به نحوی که در برخی از ساعات روز، دسترسی به نت بین المللی و برخی سایت ها امکان پذیر است و در دیگر ساعات شبانه روز، این دسترسی به طور کامل قطع می شود. همچنین سرعت آن بسیار پایین آمده است.

تمام این دلایل باعث شده که میزان مراجعه به وبسایت های مربوط به مسکن بسیار پایین بیاید و در نتیجه معاملات مسکن نیز کاهش چشمگیری داشته باشد.

خیلی از کارشناسان مسکن چنین می گویند که فیلترینگ سایت های مربوط به مسکن، باعث شده که عملا بازاریابی مجازی، جستجوی خانه و فروش ملک از این طریق، کلا ناکارآمد شود. همچنین فیلترینگ برخی از شبکه های اجتماعی که بستر ارتباط با مشتریان و خریداران بوده است نیز در این موضوع بی تاثیر نیست.

تمام این شرایط در حالیست که بررسی های موجود نشان از کاهش ۳۰ درصدی حجم عرضه ی فایل های مسکن به بازار آنلاین نسبت به ماه گذشته می باشد.

خیلی از کارشناسان مسکن اختلالات مجازی را اصلی ترین دلیل این کاهش ۳۰ درصدی می دانند. پلتفرم هایی که آگهی در آن ها درج می شد و پلتفرم هایی که ارتباط با مشتریان را ممکن می ساخت، در حال حاضر فیلتر شده اند و در نتیجه میزان مراجعه ی مردم به آن ها کمتر شده است. در نتیجه بازار مسکن را نیز رکودی بی سابقه در بر گرفته است که می تواند در آینده مشکل ساز باشد.

بسیاری از افراد و فعالین این بازار می گویند که عملاً بازار مجازی و آنلاین مسکن از کار افتاده است و افراد زیادی که از این طریق کار می کردند، از نان خوردن افتاده اند. فیلترینگ شدید تنها به بازاریابی ملکی آسیب نرسانده است. بلکه خیلی از متقاضیان بازار که از طریق اینترنت اقدام به جستجوی فایل می کردند تا در نهایت خانه ی مورد نظر خودشان را پیدا کرده و خرید را نهایی کنند نیز دچار مشکل شده اند و در حال حاضر، نمی دانند که از چه راهی اقدام کنند. همچنین امور مربوط به استعلام ها و فرآیندهای ثبتی نیز با مشکل مواجه شده است.

خیلی از بازاریابان ملکی، فعالیت خود را از طریق فضای مجازی و پلتفرم های آنلاین انجام می دهند که در حال حاضر و با توجه به فیلترینگ شدید، فرآیند بازاریابی و فروش آن ها با اختلالات جدی مواجه شده است. به نظر می آید که روز به روز بر جمعیت بیکاران کشور افزوده می شود.

در واقع این کارشناسان می گویند که معاملات ملکی که از دهه ۹۰ به این طرف، تا حد زیادی به فضای وابسته بوده است، در حال حاضر دچار رکود زیادی شده است. به نظر می آید که این بازار به دهه ۸۰ برگشته است و شکل و حالت سنتی پیدا کرده. نکته این جاست که این بازگشت به عقب می تواند تبعات بسیاری را بر بازار مسکن تحمیل کند. بازاری که در حال حاضر و بدور از این ماجراها هم در شرایط رکود به سر می برد.

جستجوی ملک کاهش یافته است

یکی از اصلی ترین معضلات مربوط به فیلترینگ کاهش جستجوی افراد است. در واقع افراد به صورت آنلاین به دنبال خانه نمی توانند بگردند و این ضلع از مثلت معاملات ملکی به شدت دچار اختلال شده است. قطع و وصل های مکرر و مداوم اینترنت باعث شده است که دسترسی های متقاضیان به فایل های اینترنتی فروش یا اجاره مسکن کمتر شود. در نتیجه تماس ها کاهش پیدا می کند و در نهایت میزان مراجعه و معامله نیز کمتر می شود.

البته خیلی از افراد هم چنین گمان دارند که در شرایط فعلی، بهتر است صبر پیشه کرده و به سراغ معاملات ملکی نروند.

کارشناسان بازار مسکن می گویند که با وجود پلتفرم های آنلاین، عملیات جستجو برای متقاضیان مسکن خیلی آسان تر شده بود و افراد کافی بود که به سراغ این فایل ها بروند. این سهولت منجر شد که خیلی از کارشناسان فروش نیز، کار خود را در این بستر گسترش دهند و شیوه های سنتی را کنار بگذارند.

استفاده از پلتفرم های آنلاین برای مردم و کارشناسان مسکن، کار را ساده تر کرده بود و هزینه ها را تا حد خیلی زیادی کاهش داده بود. همچنین متقاضیان می توانستند در کوتاه ترین زمان ممکن به فایل های مورد نظر خود دست پیدا کنند. علاوه بر این فضای اینترنت باعث شده بود که متقاضیان با انبوهی از فایل ها رو به رو شده و در نتیجه قدرت انتخاب بیشتری داشته باشند.

همچنین پلتفرم ها امکانات و ویژگی های بسیاری را برای متقاضیان فراهم می کردند که با توجه به آن می توانستند امکان بازدید مجازی را نیز داشته باشند. مثلا عکس ها و تصاویر فایل آپلود می شد و خریداران می توانستند یک ایده ی کلی راجع به فایل مورد نظر داشته باشند. همه چیز بهینه تر و در مدت زمان کوتاه تری انجام می شد. در نتیجه طبیعتا کاهش چشمگیری در هزینه ها صورت می گرفت.

اما در حال حاضر، سرعت بسیار پایین اینترنت در خیلی از نقاط کشور، این امکانات و ویژگی ها را زیر سوال برده است و عملا فعالیت بازاریابان اینترنتی مسکن را متوقف ساخته است.

در این شرایط، افرادی که به دلیل محدودیت در وقت خود، می توانستند به سادگی از این پلتفرم ها استفاده کنند و در نهایت به نتیجه ی مورد نظر خود دست پیدا کنند، در حال حاضر ناچارند به شیوه ی سنتی عمل کرده و برای یافتن خانه ی مورد نظر خود، از این بنگاه به آن بنگاه بروند. این موضوع پسرفتی شدید در حوزه ی بازارهای ملکی است و دوباره دردسرهایی که در دهه ۸۰ وجود داشت را علم کنند.

از طرفی دیگر، بحث عرضه ی ملک نیز دچار مشکل شده است و خیلی از کارشناسان و بازاریابان مسکن نمی توانند از این پلتفرم ها برای معرفی فایل های خود استفاده کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است