وضعیت اجاره بها در آبان و آذر ۱۴۰۱

وضعیت اجاره بها در آبان و آذر 1401

پاییز که همواره فصل مطلوب جا به جایی برای مستاجرین به حساب می آمد، با آغاز مهر ماه امسال تبدیل به یکی از گران ترین فصول سال برای مستاجرین شد. بررسی آمارها نشان داد که مهر ماه امسال بیشترین رشد ماهیانه ی نرخ اجاره بها در تهران را داشت. البته بررسی نرخ های رشد اجاره در آبان و آذر نشان می دهد که در این دو ماه، اوضاع اندکی بهبود پیدا کرده است و اجاره خانه دچار افت نسبی قیمت شده است.

به گزارش پرشین سازه ، در ماه های آبان و آذر شاهد بودیم که نوسان افزایشی کمتری در مقایسه با مهر ماه گریبان بازار اجاره را گرفته است. البته نباید تصور کنیم که وضعیت بازار اجاره مسکن خیلی بهتر شده است چرا که همچنان نرخ رشد ماهیانه ی اجاره بها در آبان ماه در شهری مثل تهران ۴.۱ درصد بوده است. این رقم برای کل کشور معادل ۳.۷ درصد می باشد. صرفا می توان گفت که در قیاس با رشد ۷ و ۶.۱ درصدی رشد اجاره در مهرماه، آبان ماه خوبی برای مستاجرین بوده است.

به عبارت دیگر می توان گفت که در آبان سال ۱۴۰۱، نرخ تورم اجاره بها کمتر شده است.

در این میان تورم نقطه به نقطه اجاره بها در کل کشور نیز نشان می دهد که در آبان ماه امسال در قیاس با ماه مشابه سال پیش، رشد کرده است و به عدد ۳۹.۱ درصد رسیده است. این در حالیست که در آبان سال ۱۴۰۰، تورم اجاره بها ۳۱.۳ درصد بوده است.

به طور کلی اگر بخواهیم نگاهی به جدول رشد نرخ اجاره بها در ماه های امسال بندازیم، باید بگوییم که اردیبهشت نرخ ۲.۵ درصد، خرداد ۲.۳ درصد، تیر ۳.۸ درصد، مرداد ۲.۹ درصد، شهریور ۳.۵ درصد و مهر ماه رشد ۶.۱ درصدی داشته است. وضعیتی که به خوبی نشان می دهد برخلاف آن چیزی که تصورش می رفت، با شروع پاییز نرخ اجاره کمتر که نشد، بلکه افزایش زیادی نیز پیدا کرد.

گرچه به نظر می آید که در قیاس با نقطه ی اوج بازار اجاره در مهر ماه، روند این بازار در آبان و آذر نزولی بوده است اما باز هم رشد قیمت وجود داشته و فقط از سرعت آن کاسته شده است. اما اصلی ترین دلیل تورم اجاره بها، عقب ماندگی این بازار در قیاس با افزایش قیمت مسکن، تورم عمومی، کاهش ساخت و ساز مسکن و فشار تقاضا برای سکونت بوده است.

در این میان بررسی های میدانی در شهر تهران به خوبی نشان می دهد که کاهش جا به جایی در طول چند هفته ی اخیر، منجر به کاهش قیمت نرخ های پیشنهادی شده است. لازم به ذکر است که بیشتر این آپارتمان ها قدیمی هستند و امکانات خاصی هم ندارند. در ضمن بیشتر فایل هایی که مشتری ندارند، بزرگ متراژ می باشند و امکانات خوبی دارند. مشکل این جاست که بازار آپارتمان های کوچک با کمبود مواجه شده است. بازاری که بیشترین میزان تقاضا را داشته است.

با توجه به شرایط بغرنج کنونی، انتظار می رفت که تعیین سقف افزایش اجاره بها از سوی دولت باعث شود که وضعیت اندکی بهبود پیدا کند اما همان طور که مشخص شد، کمتر مالکی به سقف ۲۵ درصدی متعهد باقی ماند.

در این میان سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفته است: با وجود اینکه از فصل نقل و انتقال مستاجرین عبور کرده ایم اما باز هم شاهد افزایش قیمت اجاره بها می باشیم. این موضوع، فشار زیادی را بر خانواده ها و به خصوص طبقات کم درآمد جامعه وارد کرده است. در این میان نباید نوسانات اقتصادی و انتظار تورمی موجود که خیلی ها را به سمت این بازار کشانده است، دست کم بگیریم. این عوامل محرک های مهمی برای رشد قیمت خانه به شمار می روند. به همین دلیل کنترل تورم باید به یک عامل بسیار مهم و اثرگذار در قیمت مسکن برای دولتمردان شود و تیم اقتصادی دولت نیز باید توجه ویژه ای به آن داشته باشد.

عبدالجلال ایری در ادامه افزود: یکی از اصلی ترین راه های کنترل بازار اجاره رجوع به تعریف های پایه ای اقتصاد و برقراری تعادل و توازن میان عرضه و تقاضا است. این موضوع تنها زمانی محقق می شود که تولید مسکن افزایش پیدا کند. موضوعی که در قانون جهش مسکن نیز پیش بینی شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است