تاثیر نوسانات دلار بر روی بازار مسکن

نوسان دلار، روی قیمت مسکن هم اثر داشته است

بازارهای بزرگ و اصلی کشور، به طور مدوام از هم تاثیر می گیرند. در روزهای اخیر که وضعیت بازار دلار دچار نوسانات بسیار شدیدی شد، قیمت مسکن و به خصوص مصالح ساختمانی نیز به طور ۱۰۰ درصد از آن متاثر شده است.

به گزارش پرشین سازه ، بررسی های مختلف به خوبی نشان می دهد که با افزایش قیمت دلار در هفته های اخیر، بازار مسکن نیز دچار نوسانات مختلفی در حوزه ی قیمت گذاری شده است. همین مسئله در نهایت منجر به کاهش حجم تقاضا و البته وارد شدن این بازار به جریان رکود تورمی شده است.

درست در زمانی که خیلی از کارشناسان اعلام می کردند که افزایش قیمت دلار، حداقل به سرعت قرار نیست که روی بازار مسکن اثر بگذارد، مشاهده کردیم که تمام این پیش بینی ها غلط از آب درآمد و در طول یک ماه گذشته، قیمت خیلی از مصالح ساختمانی مثل میلگرد، فولاد، سیمان و حتی پلاستوفوم و یونولیت هم، افزایش پیدا کرد. به نحوی که دیگر نمی توان گفت که افزایش دلار اثری روی قیمت خانه نخواهد گذاشت.

در این میان، دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران، ضمن اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی در چند ماه گذشته و اثرگذاری اش بر روی قیمت مسکن، اعلام کرد: یکی از مهم ترین فاکتورهای موثر بر قیمت مسکن، قیمت مصالح ساختمانی است. زمانی که این رشد قیمت به درستی کنترل نشود، حتما روی بازار ساخت و ساز مسکن اثر می گذارد. در نتیجه طبیعی است که قیمت مسکن نیز افزایش پیدا کند.

فرشید حاجت پور در ادامه ی سخنان خود چنین گفت: زمانی که قیمت مصالح ساختمانی با این سرعت رشد کند، طبیعی است که قیمت مسکن نیز از این بخش تاثیر خواهد گرفت. به این ترتیب، کم کم بازار مسکن با اثرات نوسانی در این حوزه رو به رو خواهد شد.

وی همچنین در خصوص راهکارهای موجود برای رفع این معضلات نیز چنین گفت: در حال حاضر بازار مسکن نیاز به درمان موقت ندارد. بلکه باید به دنبال راهکارها و برنامه های بلند مدت مثل حمایت از بخش خصوصی برای کنترل قیمت ها در این حوزه باشیم.

با وجود این که قیمت ها در بازار ارز کشور تا حدی کنترل شده است، اما گزارش هایی که از بازارهای مسکن به گوش می رسد نشان می دهد که این حوزه همچنان دچار نوسان و رشد قیمت بسیار بالایی است. این موضوع می تواند اوضاع بازار مسکن را از قبل هم آشفته تر کند و در نتیجه، نا به سامانی های بزرگی رخ بدهد.

دیدگاه ها غیرفعال است