سازمان نوسازی برای تامین مسکن تهران دست به کار می شود

سازمان نوسازی برای تامین مسکن تهران دست به کار می شود

تهران شهر پر جمعیتی است که تهیه ی مسکن برای تمام ساکنین آن به یکی از معضلات اصلی دولت ها تبدیل شده است. در حال حاضر حدود ۵۰ درصد ساکنین پایتخت متقاضی مسکن می باشند و کمبود یک میلیون مسکن محسوس است. به همین دلیل سازمان های مختلف و ارگان های دولتی ساز و کارهای مختلفی برای رفع این معضل به کار گرفته اند.

به گزارش پرشین سازه ، طرح نهضت ملی مسکن با شعار ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طول ۴ سال در شهر تهران عملیاتی نمی شود چرا که هم تراکم جمعیت بسیار بالاست و هم کمبود زمین وجود دارد. اما در این میان متقاضیان مسکن نیز در شهر تهران کم نیستند و باید فکری به حال این نیاز ضروری شود.

از سوی دیگر قیمت مسکن در پایتخت به قدری بالاست که خیلی از اقشار جامعه قادر به خرید آن نیستند. در نتیجه تنها راه کنترل قیمت مسکن در این شهر، افزایش میزان عرضه است. این موضوع حتی می تواند بر بازار مسکن کشور نیز اثر مثبت بگذارد.

بر اساس آخرین آمارهایی که از مراکز رسمی کشور منتشر شده است، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران معادل ۴۳.۷ میلیون تومان بوده است. همچنین تورم اجاره بها در این ماه نیز به ۴۰.۹ درصد رسیده است. به همین دلیل است که برنامه هایی برای تامین مسکن به صورت مجزا از طرح نهضت ملی مسکن در حال اجراست. این برنامه ها قرار است به کاهش تقاضا برای اجاره نیز کمک کند.

از طرف دیگر، سال هاست که میزان ساخت و ساز در پایتخت به شدت کاهش پیدا کرده است چرا که هزینه های ساخت و ساز بسیار بالا رفته است. به خصوص بعد از این که قیمت زمین و ملک کلنگی در تهران افزایش شدیدی پیدا کرد. به این ترتیب در کمتر از ۱۰ سال، صدور پروانه ی ساخت از ۳۱ هزار واحد به ۵ هزار واحد رسیده است. کاهش صدور پروانه های ساختمانی در نهایت منجر به افزایش قیمت شده است. چرا که تولید مسکن کمتر شد.

در نهایت انبوهی از تقاضا برای مسکن در تهران ایجاد شد که پاسخی برایشان وجود نداشت.

در این میان سازمان نوسازی شهر تهران برای رفع این معضل چند راهکار اساسی پیشنهاد کرده است. مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به برنامه های قرارگاه جهادی شهرداری پایتخت اشاره کرده و اعلام نمود: برای تهیه ی مسکن در تهران سه راهبرد اساسی به صورت همزمان اجرایی می شود.

وی در ادامه اصلی ترین مشکل کمبود مسکن را وجود موانع بسیار بر سر راه ساخت و ساز دانست و اعلام کرد که مهم ترین راهبرد این سازمان حل موانع موجود است. هدایت افزود: یکی از مهم ترین موانع تسهیل تولید مسکن، صدور مجوز است که خیلی طول می کشد. تلاش کرده ایم که زمان صدور مجوزها از جمله پروانه ی ساختمانی در تهران را کاهش دهیم.

در حال حاضر، زمان صدور مجوز از ۳۶ ماه به کمتر از ۳ ماه رسیده است و در صدور دیگر مجوزها نیز، همین روند کاهش زمان را اجرایی کرده ایم.

مدیرعامل نوسازی شهر تهران، برنامه ی دوم ساخت و افزایش تولید مسکن در تهران را مشوق نوسازی در بافت های فرسوده اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: تلاش کرده ایم که مشوق های مختلفی مثل واحدهای تشویقی یا تامین پارکینگ را لحاظ کنیم تا به این ترتیب وضعیت تقاضا برای نوسازی واحدهای فرسوده بیشتر شده و وارد فاز جدیدی شود.

در این میان، مسئله ی مهم این جاست که وعده های رئیس سازمان نوسازی چقدر صحت دارد و آیا صدور پروانه ی ساختمانی به ۹۰ روز خواهد رسید یا خیر!

دیدگاه ها غیرفعال است