چرا ساخت خانه های ویلایی در دستور کار است؟

چرا ساخت خانه های ویلایی در دستور کار است؟

چندی پیش بود که مسئولین مربوطه از ساخت خانه های ویلایی و حداکثر دو طبقه حمایت کردند و گفتند که برای تمام کسانی که اقدام به ساخت چنین خانه هایی بکنند، تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته می شود. خیلی از کارشناسان بر این باورند که کاهش هزینه های ساخت و خود تامین شدن واحدهای مسکونی از منظر انرژی، از اصلی ترین مزایای این سیاست دولت است.

به گزارش پرشین سازه ، خروجی چهارمین جلسه ی شورای عالی مسکن، مصوباتی بود که به خوبی نشان می داد که اولویت دولت در ساخت واحدهای مسکونی به سمت ویلاسازی رفته است. به این ترتیب تراکم نفر در هکتار نهضت ملی مسکن به ۶۰ نفر در یک هکتار، کاهش پیدا می کند.

به این ترتیب اگر فرض کنیم که هر خانواده، سه نفر است؛ در هر هکتار قرار است ۲۰ واحد مسکونی ساخته شود.

خیلی از کارشناسان حوزه مسکن، اعلام کرده اند که حرکت دولت به سمت ساخت خانه های ویلایی و یک طبقه، می توان هزینه های ساخت و ساز را کاهش دهد. علاوه بر این، بافت معماری ایرانی اسلامی را نیز تقویت کرده و مفهوم شهرسازی ایرانی را متحول کند. این کارشناسان می گویند که ساخت خانه های ویلایی با فرهنگ ایرانی سازگارتر است.

چرا هزینه ی ساخت خانه های ویلایی کمتر می شود؟!

چنین برآورد می شود که ساخت خانه های ویلایی برای مردم و دولت، یک معامله ی دو سر بُرد است. اصلی ترین مزیت این خانه ها نیز هزینه ی پایین ساخت و سازشان است.

یکی از کارشناسان حوزه ی مسکن به نام اقای احمد حمیدی در خصوص این موضوع چنین گفته است: اولین مزیت این جاست که هزینه ی ساخت هر متر مربع خانه های ویلایی خیلی کمتر از ساخت خانه های چند طبقه است.

وی گفت: بر اساس آمارهای موجود، ساخت هر متر مربع واحد مسکونی یک طبقه در تهران حدود ۵.۲۶ میلیون تومان هزینه برمی دارد. این درحالیست که ساخت یک ساختمان ۱۸ طبقه، حدودا ۱۱.۰۴ میلیون تومان هزینه دارد.

حمیدی خاطرنشان ساخت: در واقع هزینه ی ساخت یک ساختمان ۱۸ طبقه در قیاس با خانه های ویلایی تقریبا ۲ برابر است.

در واقع اصلی ترین علت کاهش هزینه ی ساخت خانه های ویلایی این است که تجهیزات کمتری نیاز دارند و الزامات فنی و ایمنی آن ها کمتر است. مثلا برای ساخت یک خانه ی ویلایی نیازی به نصب آسانسور نیست. در حالی که برای ساخت واحدهای آپارتمانی باید چنین هزینه هایی را نیز در نظر گرفت.

همچنین نباید فراموش کرد که با افزایش تعداد طبقات، بار وارد شده به زمین و مصالح سازنده ی ساختمان، مقدار مصالح و …نیز بیشتر می شود و طبیعی است که هزینه ی ساخت مسکن را بالاتر می برد. به همین دلیل است که ساخت و ساز خانه های مسکونی یک طبقه و ویلایی به صرفه تر است.

تکلیف کمبود زمین چه می شود؟

هر زمانی که صحبت از ساخت خانه های ویلایی مطرح می شود، موضوع کمبود زمین وسط می آید. خیلی از افراد رویکردشان، یک نگاه کلانشهری است و فکر می کنند که در تمام مناطق شهری، زمینی برای ساخت و ساز وجود ندارد. به همین دلیل است که بلندمرتبه سازی در قیاس با تراکم سازی افزایش پیدا کرده است. اما این موضوع در تمام شهرهای کشور صحت ندارد و کافیست سری به شهرهای کوچک بزنیم.

بر اساس آخرین بررسی هایی که توسط وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است، حدود ۱۱.۲ میلیون نفر از مردم کشور در ۷۶.۴ هکتار از بافت فرسوده ی شهری زندگی می کنند. به این ترتیب با یک محاسبه ی کوتاه و تخصیص ۱۵۰ متر به هر واحد مسکونی، می توان چنین گفت که برای ۵ میلیون واحد مسکونی در بافت فرسوده ی شهری، زمین وجود دارد که قادر است مسئله ی تامین زمین را تا حد زیادی حل و فصل کند.

همچنین لازم به ذکر است که سهم روستاهای کشور از این واحدهای مسکونی فرسوده و ناپایدار بسیار نگران کننده است. بر اساس سخنان سرپرست بنیاد مسکن، در حال حاضر بیشتر از ۳ میلیون و ۲۰۰ واحد روستایی در بافت فرسوده وجود دارد. در صورتی که زمین این بافت فرسوده ی شهری و روستایی مورد استفاده قرار بگیرد، می توان ۸ میلیون واحد مسکونی نوساز را ساخت.

خیلی از کارشناسان بر این باور هستند که وعده ی ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی تنها از طریق استفاده از پتانسیل بافت فرسوده امکان تحقق پیدا می کند. اما بر اساس گفته های مسئولین مربوطه در وزارت راه و شهرسازی، تا آخر سال ۹۹، زمین لازم برای ساخت بیشتر از ۵ میلیون واحد مسکونی در محدوده های شهری و شهرهای جدید آماده شده است. که همین میزان برای ساخت یک میلیون مسکن در سال نیز کفایت می کند.

همچنین سیاست دولت مبنی بر ویلاسازی می تواند زمینه ی مزایای دیگری مثل خود تامین شدن واحدهای مسکونی از نظر انرژی را نیز فراهم آورد.

دیدگاه ها غیرفعال است