ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در استان فارس

ساخت 40 هزار واحد مسکونی در استان فارس

با توجه به انتقادات شدیدی که در خصوص طرح نهضت ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی وارد شده است، به نظر می آید که این روزها، مسئولین مربوطه در تلاش برای جبران هستند. در همین راستا، وزیر راه و شهرسازی در طی مراسمی در استان فارس اعلام کرد که عملیات اجرایی ۴۰ هزار و ۴۶ واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن آغاز شده است.

به گزارش پرشین سازه ، وزیر راه و شهرسازی در طی مراسمی که به همین مناسب برگزار شده بود و در واقع آغازی برای اجرای عملیات نهضت ملی مسکن در استان فارس به حساب می آمد، اعلام کرد: ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در طول چهار سال، کاملا شدنی است. در حال حاضر برنامه ریزی برای ساخت ۱ و نیم میلیون واحد مسکونی انجام شده است. تا پایان سال نیز به دو میلیون واحد خواهیم رسید.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در ادامه چنین گفت: در شرایط کنونی، مسکن تبدیل به یک بحران بزرگ در خانواده شده است. به نحوی که در برخی شهرهای کشور، بیش از ۷۰ درصد سبد خانوار، سهم اجاره مسکن می شود. این مسائل نشان می دهد که وضعیت خوبی نداریم و در حوزه ی مسکن باید یک جهش جدی و واقعی رخ بدهد.

وی همچنین به فاصله ی بزرگی که میان عرضه و تقاضای مسکن در طول هشت سال اخیر به وجود آمده نیز اشاره کرد و گفت: در دولت نهم و دهم، کار بزرگی با ساخت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر صورت گرفت. البته همچنان ۲۲۰ هزار واحد از آن طرح باقی مانده است که می خواهیم تا پایان سال، بخش عمده ای از آن را تکمیل کرده و تحویل بدهیم.

وزیر راه تصریح کرد: استان فارس به عنوان یکی از بزرگ ترین استان های کشور، عقب ماندگی های جدی در خصوص مسکن دارد. به همین دلیل با هماهنگی استاندار فارس، جلسه ای در شیراز برگزار شد و بعد از بررسی دقیق موضوع، شاهد بودیم که اتفاقات بسیار مثبتی در این راستا، آغاز شده است. امروز نیز شاهد کلنگ زنی بیش از ۴۰ هزار واحد مسکونی می باشیم.

وی در ادامه اذعان نمود که شرایط مسکن در سال جاری، خیلی از خانواده ها را آزار داده است و ادامه داد: در صورتی که میزان عرضه ی مسکن را بیشتر نکنیم، این مسئله در سال های آتی بدتر خواهد شد. به همین دلیل باید تولید مسکن را افزایش دهیم تا قیمت کاهش پیدا کند.

رستم قاسمی افزود: سیاست ما این است که در شهرهایی که زمین خوب برای ساخت و ساز وجود دارد، مجوز ساخت یک طبقه به صورت ویلایی به مردم بدهیم. البته تسهیلات بانکی نیز برای این دسته از متقاضیان پرداخت خواهد شد و مردم هم می توانند مسکن تدریجی بسازند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که اگر مجوز ساخت خانه های یک طبقه به مردم بدهیم، خود مردم خیلی زودتر از دولت دست به کار شده و خانه سازی می کنند.

او در ادامه عنوان کرد که به طور کلی تنها یک درصد از کل مساحت ایران زیر ساخت قرار دارد و افزود: در کشور، زمین های خوب زیادی داریم و ما دوست داریم که مردم راحت زندگی کنند.

وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد که با ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در استان فارس، مشکل مسکن در این استان تا حد زیادی برطرف شود و به تدریج مشکل مسکن کل کشور، حل و فصل گردد.

قاسمی گفت: در خصوص راه سازی نیز تلاش کرده ایم که تا پایان امسال، آزادراه شیراز به اصفهان را در ۶ قطعه زیر بار ترافیکی برویم و برای انجام این طرح نیز با وزارت دفاع قرارداد بسته ایم.

وزیر راه و شهرسازی، آقای رستم قاسمی در ادامه چنین گفت: در خصوص موضوع راه آهن نیز مصوبه ای از سوی مقام معظم رهبری به وزارت راه و شهرسازی رسیده است که بحث کریدورها و راه آهن کشور، ساماندهی و تقویت شود. چرا که ۱۴ هزار کیلومتر خط آهن داریم اما به کریدورهای اصلی وصل نیستند. با چنین مصوبه ای، بخش هوایی و ناوگان ریلی کشور تقویت می شود. همچنین در طول چند ماه گذشته با دیپلماسی اقتصادی و ترانزیتی که با کشورهای همسایه داشته ایم، برای اولین بار قطارهای کشتی روسی در بندر شهید رجایی پهلو می گیرد.

وی همچنین در خصوص وضعیت ناوگان هوایی کشور نیز سخنانی ایراد نمود و اعلام کرد که وضعیت چندان مطلوبی ندارند و باید به زودی، در خصوص نوسازی این ناوگان تصمیم گیری شود. به خصوص با توجه به این که عمر آن ها بسیار طولانی شده است.

در نهایت چنین به نظر می رسد که وزیر راه و شهرسازی با توجه به انتقاداتی که اخیراً متوجه وزارت راه و شهرسازی بوده است، تصمیم به اصلاحات جدی و ساخت و سازهای بیشتر گرفته است. البته زمان به خوبی نشان می دهد که مسئولین مربوطه تا چه حد در خصوص وعده های خود جدی و ثابت قدم بوده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است