بازار املاک کلنگی تهران هم راکد شد

وضعیت بازار مسکن در چند ماه اخیر، به هیچ وجه جالب نبود اما در مهرماه، این شرایط بحرانی به اوج خود رسید. به طوری که آپارتمان های کلنگی پایتخت که قبل از این محبوبیت زیادی داشتند، حالا با رکود مواجه شده اند.

به گزارش پرشین سازه ، خانه هایی که عمری بیش از ۲۰ سال داشتند و در دوره ی اوج جهش قیمت خود، مورد توجه خریداران قرار گرفته بودند، حالا دچار رکود شده اند و بیشترین میزان ریزش معاملات مسکن، مربوط به این خانه ها بوده است.

با توجه به این وضعیت، به نظر می آید که آخرین سنگر خریداران مسکن نیز، سقوط کرده است.

البته وضعیت بازار خانه های نوساز نیز تعریفی نداشته است. تا پیش از سال های جهش قیمت مسکن، سهم واحدهای نوساز از معاملات مسکن شهر تهران، بیش از ۵۰ درصد بوده است. اما در حال حاضر، به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است. از سوی دیگر، سهم بازار واحدهای کلنگی و قدیمی که تا پیش از این ۵ الی ۷ درصد بازار بود، حالا به ۲۱ درصد رسیده است و بیش از ۳ برابر شده!

در شرایطی که قیمت واحدهای نوساز سر به فلک می کشد، توجه به واحدهای کلنگی کاملا طبیعی است چرا که فاصله ی قیمتی آن ها با واحدهای نوساز بیش از ۳۰ درصد است. همچنین افت شدید ساخت و ساز در کشور نیز، باعث شده است که بازار ملک به کلی دچار رکود شود و خیلی از افراد، به جای این که سرمایه ی خود را در بخش تولید مسکن بگذارند، ترجیح می دهند که خانه ای خریداری کرده و از سرمایه ی خود نگهداری کنند.

آمارها نشان می دهد که خرید خانه های کلنگی در مهرماه سال جاری بیش از ۵۹ درصد نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، رشد داشته است. این در حالیست که خرید و فروش خانه های نوساز از سال گذشته تا امروز، حدود ۱۵ درصد کاهش داشته است.

اما این شرایط در مهرماه نیز دچار تغییر شده است. به نحوی که بیشترین میزان کاهش معاملات مربوط به خانه هایی با عمری بیش از ۲۰ سال بوده است. این خانه های کلنگی در مهر ماه امسال، با کاهش معاملات ۱۵ درصدی مواجه شده اند. این وضعیت نشان می دهد که آخرین سنگر خریداران و متقاضیان مسکن که همان خرید خانه های کلنگی بود نیز حالا از بین رفته است.

بیشتر افراد دیگر قادر به خرید همین خانه نیز نیستند. البته در این میان، بیشتر سرمایه گذاران نیز در برابر سطح بالای قیمت مسکن در بازار احتیاط می کنند و دست از خرید کشیده اند.

به نظر می آید که شرایط مسکن از هر دو طرف غیرقابل پیش بینی شده است. از سویی قدرت خرید متقاضیان بسیار پایین آمده است. از طرف دیگر هم قیمت مسکن در سطحی بسیار بالا و نامتعارف قرار گرفته است. در نتیجه این سوال مطرح می شود که آیا ورود به بازار معاملات مسکن برای سرمایه داران، همچنان جذاب است؟

سوال این جاست که سرمایه داران و کسانی که خانه را به عنوان سرمایه می خرند، باید این واحدها را با چه قیمتی و به چه کسانی بفروشند که برایشان صرفه ی اقتصادی داشته باشد؟ در این بازار آشفته که آینده ی تورمی آن نیز مشخص نیست، آیا خریداری باقی مانده است که سرمایه داران را به خرید ملک تشویق کند؟

در چنین شرایطی طبیعی است که خیلی از افراد، علاقه ای برای ورود به این بازار نداشته باشند. خیلی از افرادی که تا پیش از این در بازار ملک حضور داشتند، سرمایه های خود را بیرون کشیده اند. برخی دیگر نیز خریدهای خود را متوقف کرده اند تا ببینند که وضعیت به چه صورتی پیش می رود.

در نتیجه، واضح است که وضعیت معاملات املاک کلنگی تهران نیز که در سال های اخیر به طرز محسوسی افزایش پیدا کرده بود، حالا راکد شود و بیشتر از دیگر رده های سنی ملک، سقوط کند.

دیدگاه ها غیرفعال است