بررسی وضعیت بازار مسکن در مهر ماه ۱۴۰۱

وضعیت بازار مسکن در مهرماه چگونه بود؟!

این روزها بازار مسکن در کل کشور، دچار وضعیت عجیبی شده است. معاملات به کمترین حد خود رسیده است و از سوی دیگر، قیمت ها همچنان در حال رشد می باشد. آمارها نشان می دهد که میزان معاملات مسکن تهران در مهر ماه ۱۴۰۱، نسبت به ماه پیشین حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است. اما از سوی دیگر، قیمت همین خانه ها، در طول بازه ای یک ماهه، ۱.۲ درصد رشد پیدا کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، قیمت مسکن تهران در شهریور ماه، به شکل میانگین ۴۲ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان بود. اما بررسی های جدید نشان می دهد که با رشد ۱.۲ درصدی، قیمت مسکن در این شهر به متری ۴۳ و ۷۲۰ هزار تومان در مهر ماه رسیده است.

از سوی دیگر، بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در تهران به خوبی نشان می دهد که میزان تمایل خریداران به کدام یک از آپارتمان ها بوده است. در مهر ماه سال ۱۴۰۱، از تعداد ۵۴۱۶ واحدی که در تهران معامله شده است، سهم واحدهای زیر ۵ سال ساخت بیشتر از همه بوده است. (۲۸.۶ درصد)

البته لازم به ذکر است که این درصد، نسبت به ماه مشابه در سال گذشته همچنان با کاهش ۴.۴ درصدی مواجه بوده است. از طرفی دیگر، مقایسه ی سال به سال نشان می دهد که سهم واحدهای قدیمی با عمر بالا و بیش از ۲۰ سال ساخت، نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

بررسی ها نشان می دهد که محبوب ترین مناطق در مهرماه سال ۱۴۰۱، برای معاملات مسکن، مناطق ۵، ۱۰ و ۲ بوده است و بیشترین سهم را در اختیار دارند.

همچنین آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از سوی بنگاه های معاملاتی شهر تهران در مهر ماه سال جاری، ۴۳۷.۲ میلیون ریال بوده است که در قیاس با ماه قبل با رشد ۱.۲ درصدی مواجه بوده است. همچنین قیاس این رقم با ماه مشابه در سال گذشته، نشان از رشد ۳۸.۲ درصدی می دهد.

در این میان نکته ی قابل ذکر دیگری که وجود دارد، این است که گران ترین خانه های تهران در منطقه یک واقع شده اند و میانگین قیمت هر متر از این خانه ها، معادل ۸۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است. از سوی دیگر، ارزان ترین خانه ها نیز در منطقه ی ۱۸ تهران واقع شده اند که به صورت میانگین ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده اند.

بازار واحدهای کوچک متراژ همچنان پرطرفدار است!

در میان کسادی بازارهای مسکن، به نظر می آید که تنها مشتریان موجود در بنگاه ها، به دنبال واحدهای کوچک متراژ هستند. بررسی آمارها نشان می دهد که بیشترین سهم معاملات تهران در مهر ماه ۱۴۰۱؛ متعلق به همین واحدهای کوچک تر از ۸۰ متر بوده است که سهم ۵۶.۸ درصدی را به خود اختصاص داده اند.

در این میان جالب است بدانید که حدود ۵۶.۱ درصد از واحدهای مسکونی معامله شده در این ماه، از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی، قیمت پایین تری داشته اند. همچنین ۵۰.۳ درصد از تمام معاملات انجام شده در مهر ماه، قیمتی کمتر از ۳ میلیارد تومان داشته اند.
اجاره بها، ۴۰ درصد گران تر شد!

در وضعیتی که قیمت خانه ها با رشد مواجه بود و رونق چندانی نداشت، بازار اجاره بها همچنان روند صعودی خود را طی می کرد. بر اساس گزارش های بانک مرکزی، می توان چنین نتیجه گرفت که وضعیت شاخص کرایه مسکن در تهران و تمامی مناطق شهری در مهر ماه روند صعودی داشته است.

در شهر تهران، اجاره بهای مهر ماه رشد ۴۰.۹ درصدی داشته است. این وضعیت در خصوص تمام مناطق شهری کشور نیز صدق می کند و با رشد ۴۶.۸ درصدی نسبت به ماه مشابه در سال گذشته داشته است. به طور کلی رشد ماهانه ی شاخص کرایه مسکن در مهر ماه سال ۱۴۰۱، معادل ۷ درصد بوده است.

این اعداد و ارقام به خوبی نشان می دهد که گرچه رکود وحشتناکی بر بازار مسکن سایه افکنده است اما هنوز نتوانسته به اندازه ی کافی از رشد قیمت ها جلوگیری کند و میانگین را بشکند. در این چنین وضعیتی، تنها ضررکنندگان واقعی، متقاضیان اصلی مسکن در کل کشور هستند.

دیدگاه ها غیرفعال است