از بازار سیمان چه خبر؟!

از بازار سیمان چه خبر؟!

قیمت سیمان همواره یکی از چالش های ساختمان سازی بوده است. در چند سال اخیر به دلایل مختلف، قیمت این نهاده های ساختمانی همواره دستخوش نوسانات بوده است. اما به نظر می آید که در این روزها، قیمت سیمان ثابت باقی مانده است.

به گزارش پرشین سازه ، ورود سیمان به بورس کالا باعث شد که این نهاده ی ساختمان از زیر یوغ قیمت گذاری دستوری بیرون بیاید و بتواند نفسی تازه کند. همچنین بحث ساخت و ساز پروژه های نهضت ملی مسکن نیز در میان است که می تواند رونق خوبی به صنعت سیمان بدهد.

به طور کلی در حال حاضر، قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان بین ۵۰ الی ۵۵ هزار تومان است. بیشتر کارشناسان بر این باور هستند که عدم قطع برق در کارخانه های تولید کننده ی سیمان منجر به این مسئله شده است. همچنین ارائه مازوت به جای گاز نیز توانسته است که اندکی هزینه های تولید سیمان را پایین تر بیاورد.

از خرداد ماه ۱۴۰۰ بود که سیمان مسیر خود را به بورس کالا باز کرد و به گفته ی بسیاری از فعالین بازار ساختمان، توانست از دام قیمت گذاری دستوری خلاص شود و به این ترتیب بازار نیز به تعادل برسد. البته نباید فراموش کرد که در این روزها، سیمان مازاد نیز در کشور تولید می شود و در چنین شرایطی، جز آرامش هم نباید بر این بازار حاکم باشد.

خیلی از کارشناسان بر این باور هستند که به دلیل وجود مواد اولیه ی باکیفیت و فراوان، دانش کافی، تولید تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور، صنعت سیمان می تواند پیشرفت های چشم گیری کند. البته لازم به ذکر است که تولید سیمان در کشور ما از ۳۲ میلیون تن در سال ۸۲ به ۸۸ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ رسیده است که خود پیشرفت قابل ملاحظه ای است.

البته نباید چالش ها و مشکلات بسیار زیاد آن مثل مصرف بالای انرژی، پایین بودن بهره وری نیروی انسانی، وابستگی بسیار زیاد به صنعت ساختمان و ده ها مشکل دیگر آن را به حساب نیاورد. در واقع برای اعتلای کامل این صنعت، چاره ای جز رفع کمبودهای آن وجود ندارد.

در حال حاضر چنین گفته می شود که ظرفیت اسمی تولید سالانه ی سیمان ر کشور، ۹۰ میلیون تن است. این در حالی است که میزان تقاضا برای آن کمتر از ۶۰ میلیون تن در سال است. به همین دلیل است که یکی از اصلی ترین دلایل کاهش ظرفیت تولید سیمان در کشور، شرایط اقتصادی ناگوار است. در واقع خیلی از فعالیت های عمرانی دچار رکود شده اند و ساخت مسکن به ندرت صورت می گیرد. در نتیجه تقاضا برای سیمان کاهش پیدا می کند.

این مشکل را می توان با ساخت مسکن های دولتی مثل نهضت ملی مسکن جبران کرد.

در حال حاضر بیش از ۷۷ کارخانه ی تولید سیمان در کشور وجود دارد. این کارخانه ها بیش از نیاز بازار، سیمان تولید می کنند و در نتیجه، این روزها مشکل اینجاست که میزان عرضه از تقاضا بیشتر است. نکته ای که بسیار قابل تامل می باشد این است که با وجود عرضه ی بیشتر از تقاضا هنوز هم سیمان محصول گرانی به حساب می آید.

در این میان مدیر عامل گروه سرمایه گذاری شستا، چنین عنوان کرده است که با ساخت مسکن های طرح نهضت ملی، میزان تقاضا برای سیمان بسیار بالاتر می رود و رونق خوبی رخ خواهد داد. وی همچنین به صادرات سیمان نیز تاکید کرد و آن را بخشی از اقتصاد مقاومتی در نظر گرفت.

اما آخرین خبرها از وضعیت پروژه های نهضت ملی مسکن چنین است که برای بیشتر از ۱ میلیون و ۵۲۵ هزار واحد زمین مورد نیاز تامین شده است. از این میان ۴۳۰ هزار واحد مسکونی به مرحله ی ساخت رسیده اند و ۳۳۳ هزار نفر نیز آورده ی اولیه ی خود را واریز کرده اند. مبلغ این آورده ۴۰ میلیون تومان بوده است.

در این میان، وزارت راه و شهرسازی نیز با جدیت به دنبال واگذاری زمین به خود مردم است تا خانه های یک یا دو طبقه در آن ها بسازند و از این حوزه نیز به عنوان ظرفیتی برای رشد تولید مسکن یاد می کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است