سیمان باز هم گران شد!

سیمان باز هم گران شد!

محدودیت های موجود برای برق کارخانه ها در سال گذشته نیز منجر به افزایش قیمت سیمان شد و امسال نیز همین قاعده برقرار است. قیمت سیمان در خرده فروشی ها از پاکتی ۵۰ هزار تومان به ۶۵ هزار تومان و گاهی تا ۹۰ هزار تومان هم رسیده است.

به گزارش پرشین سازه، اعمال محدودیت های برقی برای کارخانجات تولید مصالح ساختمانی منجر به افزاش قیمت آن ها شده است. سازندگان مسکن خبر از افزایش ۲ هزار تومانی هر کیلوگرم میلگرد می دهند و چنین بیان می کنند که قیمت این محصول از ۱۸ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است و حتی ممکن است باز هم افزایش پیدا کند.

این نوسانات بازار مصالح ساختمانی در سال های گذشته و به هنگام قطعی برق نیز منجر به افزایش قیمت سیمان و دیگر محصولات شده بود.

همین مسئله امسال نیز در بازار سیمان رخ داده است و سیمانی که تا همین چند روز پیش به قیمت پاکتی ۵۰ هزار تومان فروخته می شد، امروز به قیمت ۶۵ هزار تومان رسیده است. در برخی از مناطق تهران، پاکتی ۹۰ هزار تومان نیز خرید و فروش می شود.

قطعی برق را بهانه کرده اند!

خیلی از سازندگان مسکن ضمن انتقاد به تولید کنندگان مصالح ساختمانی چنین می گویند که قطعی برق، بهانه ای برای گران کردن مصالح شده است و قبل از قطعی برق هم ظرفیت خود را تا حدود ۶۰ درصد پایین آورده بودند.

یکی از اعضای هیئت مدیره کانون انبوه سازان چنین می گوید: متاسفانه افرادی مشخص که در حوزه تولید مصالح ساختمانی هستند، به صورت کاملا عامدانه و هدفمند در پی افزایش قیمت مصالح هستند و هیچگونه نظارتی هم بر رفتارهای آن ها صورت نمی گیرد.

وی در ادامه چنین بیان نمود: این نوسانات قیمت در بازار مصالح ساختمانی، در بازار مسکن نیز اختلال ایجاد می کند. با کوچک ترین تغییری، سیمان و فولاد را گران می کنند. قطعی برق هم بهانه شان است چرا که خودمان مطلع بودیم که بعضی از این تولیدکننده های مصالح ساختمانی، تا پیش از این گرانی های اخیر هم ظرفیت تولید خود را ۴۰ درصد کاهش داده بودند.

پورحاجت، این عضو هیئت مدیره کانون انبوه سازان، ضمن اشاره به قیمت هر تن سیمان درب کارخانه که به ۹۰۰ هزار تومان رسیده است چنین بیان داشت: اگر بررسی کنیم می بینیم که قیمت هر پاکت سیمان درب کارخانه ۴۵ هزار تومان است. به این عدد، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، هزینه های حمل و نقل و سود واسطه و کارگر و …را هم باید اضافه کنیم. متاسفانه نهادهای ساختمانی به بازار بورس وارد شده اند و سفته بازی راه انداخته اند و همین مسئله، منجر به سوءاستفاده شده است.

کلا ۳۰ نفر بازار سیمان را قبضه کرده اند!

این انتقادات سازندگان به تولید کننده های مصالح ساختمانی در شرایطی گفته می شود که در سال گذشته نیز رئیس انجمن تولید کنندگان مصالح ساختمانی به ۳۰ نفر اشاره کرده بود که به عنوان واسطه، کلاً بازار سیمان را قبضه کرده اند و آن را تا آستانه‌ی نابودی کشانده اند.

جمارانیان چنین بیان کرد که این افراد، بیشتر از ۱۵ سال است که بازار سیمان را در اختیار دارند و اختلال ایجاد می کنند.

از طرفی دیگر، تولید کنندگان سیمان نیز برای نوسانات قیمتی استدلال هایی دارند. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، همین چند روز پیش چنین اشاره کرد: به اندازه ی هر مگاوات مصرف برقی که کارخانه های تولید سیمان داشته اند، امسال ۵۰ درصد آن تعلق خواهد گرفت. به همین دلیل است که خیلی از کارخانه های سیمان نخواهند توانست که به کار تولیدی خود ادامه بدهند و تولید کلینکر آن ها که نیازمند برق است، متوقف می شود. در صورتی که برق لازم برای تولید کلینکر این کارخانجات تامین نگردد، به طور قطع تولید نیز متوقف خواهد شد.

وی در ادامه چنین گفت: زمانی که روند تولید رو به کاهش برود، مشکلات اساسی در کشور ایجاد خواهد شد و شاید اولین و مهم ترین آن ها، افزایش قیمت سیمان در بازار آزاد باشد. تولید کننده وظیفه دارد از طریق بورس کالا، سیمان خود را عرضه کند که طبیعتا تاثیری برای ما ندارد و درآمد بیشتری به همراه نمی آورد اما چه بخواهیم و چه نخواهیم، منجر به ایجاد التهاب در بازار آزاد می شود.

دیدگاه ها غیرفعال است