قیمت سیمان بیشتر از ۴۵ الی ۵۰ هزار تومان نباید باشد

قیمت سیمان بیشتر از 45 الی 50 هزار تومان نباید باشد

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در رابطه با قیمت هر کیسه سیمان چنین گفت: هر کیسه سیمان در حال حاضر بین ۴۵ الی ۵۰ هزار تومان قیمت دارد و هرکسی که با قیمتی بالاتر از این ، سیمان بفروشد ، مرتکب عملی غیرقانونی شده است.

به گزارش پرشین سازه ، مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ، در مورد آخرین وضعیت تولید و عرضه سیمان گفت که بر اساس برنامه ، هفته ای ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می شود. این هفته نیز همین مقدار سیمان عرضه شده است که کاملا با میزان تقاضا متناسب می باشد و به همین دلیل ، مشکلی در تامین سیمان مورد نیاز وجود ندارد.

سیف الله امیری در رابطه با قطع برق تولید کنندگان سیمان نیز چنین گفت: حدود سه هفته پیش ، شایعاتی که پیرامون قطع برق تولیدکنندگان سیمان وجود داشت ، باعث شد که بازار سیمان تا حدودی متشنج شده و به هم بریزد. اما در حال حاضر با عرضه و تقاضای متناسب ، این معضل برطرف شده و هیچ کمبودی از این بابت نداریم. به طور کلی ، متوسط درخواست سیمان در هر هفته ، حدود ۹۰۰ هزار تن است. اما با وجود شایعاتی که در مورد قطع برق وجود داشت ، ناگهان میزان تقاضا برای سیمان بسیار بالا رفت و اشخاصی متقاضی خرید سیمان بودند که تا قبل از این ، حتی یک کیسه سیمان هم خریداری نکرده بودند.

مدیر کل صنایع معدنی وزارت صمت ادامه داد: برای این که فرد بتواند هفته ی بعد نیز امکان خرید سیمان از بورس کالا را داشته باشد ، باید تعهد بدهد که ۷۰ درصد از سیمان خریداری شده را به فروش برساند و فاکتورهای آن را در سامانه جامع تجارت بارگزاری نماید. به این ترتیب ، دلال ها از بازار کنار رفتند و با توجه به شرایط پیش آمده ، میزان تقاضا برای سیمان به اندازه ی واقعی خود در هفته که همان ۹۰۰ هزار تن بوده است، رسیده!

سیف الله امیری در مورد اوضاع تولید سیمان نیز چنین گفت: تمام کارخانه های تولیدکننده ی سیمان به طور دائم در حال تولید سیمان هستند. البته با توجه به مشکلات ناشی از تامین برق ، روزها به تولید کلینکر مشغول هستند که برق کمتری مصرف می کند و شب تا صبح هم ، سیمان تولید می کنند. به همین دلیل مشکلی در تامین برق ندارند.

بیشتر بخوانید : سیمان باز هم گران شد!

وی در مورد قیمت سیمان در بورس کالا سخنانی ایراد کرد و گفت: در هفته ای که گذشت ، هر تن سیمان به قیمت ۴۹۵ هزار تومان و هر کیسه ی ۵۰ کیلویی به قیمت ۳۶ هزار تومان عرضه شد.

امیری به این موضوع اشاره کرد که برخی ها می گویند قیمت سیمان در بازار حدود ۸۰ الی ۱۰۰ هزار تومان است و چنین ادامه داد: در هفته های گذشته ، همان طور که اشاره کردیم ، دلالان خریدهایی انجام داده بودند تا در فرصت مناسب ، سیمان را گران تر بفروشند. اما با تولید و عرضه ی مداوم سیمان ، فرصت گران فروشی نخواهند داشت. به طور کلی سیمان را می توان تا سه ماه نگه داشت و بعد از آن خراب می شود. اکنون هم عرضه ی سیمان به طور دائم انجام می شود.

مدیرکل دفتر صنایع وزارت صمت، در پاسخ به این سوال که قیمت عرضه سیمان باید چقدر باشد ، چنین گفت: شخصی که در هفته ی گذشته ، هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی را به قیمت ۳۶ هزار تومان خریده ، حالا حداکثر می توان آن را به قیمت ۵۰ هزار تومان عرضه کند. سازمان های نظارتی و بازرسان به طور مداوم در حال کنترل و نظارت بر بازار هستند و هرگونه گران فروشی را متوقف ساخته و با آن برخورد می کنند.

امیری گفت: فروش سیمان با قیمت ۸۰ هزار تومان و یا بیشتر از آن ، غیرقانونی است و با کسانی که این تخلف را انجام داده اند برخورد خواهد شد. قیمت هر کیسه سیمان برای مصرف کننده نهایی باید حدود ۴۵ الی ۵۰ هزار تومان باشد و هرگونه فروش با قیمتی بالاتر از این ، غیرقانونی محسوب می شود.

وی در مورد کسانی که سه هفته ی پیش، سیمان را با قیمت بالاتری خریداری کرده اند نیز گفت: این افراد نباید سیمان را گران می خریدند ، ضمن اینکه حتی اگر ، الان با قیمت ۴۵ هزار تومان نیز آن را به فروش برسانند هم ضرر نمی کنند.

سیف الله امیری بیان کرد: البته در روزهای گذشته ، بورس کالا جهت عرضه ی سیمان ، یک نوع ساز و کار مهندسی عرضه کرد که بر اساس آن ، ۷۰ درصد سیمان موجود در بازار را عرضه کرده و در صورت نیاز ، الباقی آن را نیز عرضه کند. همین موضوع منجر به افزایش ۱۰۰۰ تومانی سیمان در بازار بورس گردید. به همین دلیل وزارت صمت با این اقدام مخالفت کرد و از هفته ی آینده ، عرضه باید به صورت کامل صورت بگیرد.

هیچگونه مشکلی در راستای تامین سیمان وجود ندارد. سه الی چهار میلیون تن سیمان در انبارهای عاملان فروش و همچنین به همین مقدار ، سیمان در بازار هم موجود است و مدام نیز تولید می گردد . بنابراین ، هیچگونه مشکلی برای تامین تقاضا وجود ندارد.

امیری ضمن اشاره به اینکه عرضه سیمان در بورس کالا ، کاملا بر اساس قیمت پایه است ، چنین بیان کرد: این قیمت ۵۰ هزار تومانی هر کیسه سیمان ، با توجه به ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ، ۱۰ درصد هزینه ی حمل و نقل و ۱۵ درصد نرخ سود محسابه شده است.

وی در مورد صادرات سیمان نیز چنین بیان کرد: تولیدکنندگان به شرط نگه داشتن کف عرضه در بورس ، می توانند اقدام به صادرات این محصول نیز بکنند.

دیدگاه ها غیرفعال است