قیمت سیمان نسبت به سال گذشته دو برابر شده است

قیمت سیمان نسبت به سال گذشته دو برابر شده است

این روزها ، مدام اخبار ضد و نقیضی از گرانی مصالح ساختمانی می شنویم. گزارش های میدانی از بازار مصالح نشان می دهد که برخی اقلام ساختمانی بسیار گران شده اند و همین مسئله دست تولیدکنندگان ساختمانی و انبوه سازان را بسته است. از طرفی کارخانه های تولید کننده مصالح ساختمانی هم از قطعی برق شکایت دارند و اعلام می کنند اصلی ترین دلیل گرانی مصالحی مثل سیمان، قطعی برق و در نتیجه کاهش تولید این کارخانجات است.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس کانون سراسری انبوه سازان اصلی ترین دلیل افزایش قیمت سیمان را روند نامناسب توزیع آن می داند و چنین عنوان می کند که قیمت سیمان در یک سال اخیر دو برابر شده است و همین رشد ، قیمت ساخت مسکن را تا ۱۰ درصد گران تر کرده است.

مرتضوی ، رئیس کانون انبوه سازان کشور درباره ادعای تولیدکنندگان مصالح مبنی بر کاهش ظرفیت تولید سیمان ، ابراز کرد که هیچ کمبودی از لحاظ تولید سیمان وجود ندارد و ظرفیت اسمی کارخانه ها در حال حاضر ، ۲.۵ الی ۳ برابر میزان نیاز سالانه تولید مسکن در کشور است.

مرتضوی ادامه داد : با این حجم تولید سیمان در سال ، می توان به راحتی سالانه ۱ میلیون مسکن ساخت و از این لحاظ ، هیچگونه دغدغه ای برای تولید سیمان در کشور وجود ندارد. اصلی ترین دلیل افزایش قیمت سیمان در کشور ، روند نامناسب و ناعادلانه ی توزیع آن می باشد.

ز زمانی که سیمان در بورس عرضه شد ، کارگزاران ، دلالان و سفته بازان زیادی به این عرصه وارد شدند و عملا نقش مهمی در قیمت این مصالح ساختمانی ایفاء می کنند. چرا که سیمان را به قصد مصرف خریداری نمی کنند ، بلکه برای این می خرند که در بازار آزاد با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور تاکید کرد که دولت باید برای اصلاح قیمت در بازار سیمان دخالت کند و چنین ادامه داد : اصلی ترین کار در حال حاضر این است که قیمت های واقعی برای خرید و فروش سیمان در بورس کالا کشف شوند و دولت ، دلایلی که منجر به افزایش کاذب قیمت سیمان می شوند را شناسایی کرده و در طول یک برنامه ی مدون زمانی ، این دلایل را حذف کند.

قیمت سیمان در حالی رو به افزایش است که طرح نهضت ملی مسکن در حال اجراست و برای ساخت ۴ میلیون مسکن ، به مقادیر زیادی سیمان لازم است. حال در این شرایط ، سوال اصلی این جاست که با این افزایش قیمت سیمان به صورت سالانه ، آیا قیمت تمام شده ی مسکن ملی ، برای خریداران به صرفه خواهد بود یا خیر؟!

دیدگاه ها غیرفعال است