آیا راهی برای متعادل سازی قیمت سیمان هست؟!

آیا راهی برای متعادل سازی قیمت سیمان هست؟!

خبرها حاکی از این است که با قطعی مجدد برق، قیمت برخی از مصالح ساختمانی مثل سیمان افزایش پیدا کرده است. در چنین شرایطی، سوال اصلی این جاست که آیا راهی برای متعادل سازی قیمت سیمان وجود دارد؟!

به گزارش پرشین سازه، دبیر انجمن سیمان، آقای عبدالرضا شیخان چنین بیان کرده است:

با افزایش عرضه سیمان در بورس و تامین برق کارخانه های تولیدکننده، قیمت سیمان نیز متعادل می شود. قرار بود قطعی برق از ۱۵ خرداد اعمال گردد. انتشار این خبر باعث شد که خیلی ها برای خرید سیمان به بورس کالا هجوم بیاورند و همین مسئله، قیمت آن را ۱۰ الی ۲۰ درصد افزایش داد.

آقای شیخان در ادامه چنین گفت: در طول جلساتی که با وزیر نیرو داشتیم؛ قرار شد که جهت تولید پنج میلیون تن سیمان، برق لازم تامین گردد تا به این ترتیب مشکلی در تولید و عرضه سیمان نداشته باشیم. قرار است که برق کارخانه ها تا صبح تامین شود تا عملیات مربوط به آسیاب صورت بگیرد و سپس از کیلنکرهای تولید شده، سیمان تهیه کنیم. همچنین به صورت ۲۴ ساعته برق لازم برای تولید کلینکر را تامین کنند. در حقیقت، چنانچه ۴۵ درصد دیماند مصرفی، به ما برق تعلق بگیرد، می توانیم به شکل موقت سیمان تولید کنیم.

وی ادامه داد: قرار است که کارخانه های تولید کننده سیمان تا جایی که می توانند، سیمان موجودی خود را عرضه کنند تا التهاب بازار کاهش پیدا کند. بنابراین برای متعادل سازی قیمت ها، عرضه سیمان در بورس کالا بیشتر می شود.

در واقع مقصر گرانی های اخیر، صنعت سیمان نبود و عرضه به روال عادی انجام می شد. اما به دلیل انتشار خبر قطعی برق، بورس کالا مورد هجوم خریداران قرار گرفت و همین اتفاق، منجر به افزایش قیمت و ایجاد التهاب در بازار سیمان شد. حال امیدواریم که با افزایش عرضه، قیمت این مصالح نیز متعادل شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان گفت: اگر وزارت نیرو به وعده ی خود مبنی بر تامین برق مورد نیاز کارخانه های تولید کننده سیمان عمل کند و از این راه، به تداوم تولید کمک نماید، قطعا شاهد متعادل سازی قیمت ها خواهیم بود. تا قبل از این که با این محدودیت مصرف برق رو به رو شویم، بازار سیمان ملتهب نبود و شرایط آرامی را پشت سر می گذاشت. اما بعد از اجرای محدودیت مصرف برق در صنایع سیمان و فولاد، شاهد افزایش تقاضا برای خرید این دو مصالح از بورس کالا بودیم و در نتیجه قیمت ها افزایشی شد. در سال گذشته نیز اتفاق مشابهی رخ داد و منجر به توقف تولید سیمان و فولاد در کارخانه های تولیدی شد و در نتیجه، علاوه بر کاهش تولید، افزایش قیمت را نیز در پی داشت.

دیدگاه ها غیرفعال است