قیمت مسکن همچنان صعودی است

قیمت مسکن همچنان صعودی است

در ماه های اخیر، وضعیت بازار مسکن روز به روز وخیم تر شده است و شرایط را برای مستاجرین و خریداران خانه سخت تر کرده است. در این میان، به نظر می آید که اقدامات دولت نیز نتوانسته است که جلوی رشد قیمت خانه را بگیرد.

به گزارش پرشین سازه ، قیمت مسکن در شهر تهران برای سومین ماه متوالی نرخ صعودی داشته است و به نرخ رشد ۵.۸ درصد رسیده است. همین افزایش قیمت از ابتدای تابستان امسال منجر به این شد که تورم نقطه ای مسکن تهران به قله ی ده ماهه ی خود برسد و اوضاع را وخیم تر سازد. البته این در حالیست که بازار خرید و فروش و معاملات مسکن در چند ماه اخیر، افت قابل توجهی داشته است و ماه به ماه، با کاهش معاملات رو به رو بوده است.

بر اساس داده های بانک مرکزی، قیمت آپارتمان های مسکونی تهران، شیب صعودی دیگری را تجربه می کند. بانک مرکزی در طول گزارش معمول ماهانه ی خود، اعلام کرد که متوسط قیمت آپارتمان های مسکونی معامله شده در ابتدای تابستان امسال، نسبت به ماه قبلی، ۵.۸ درصد رشد داشته است و برای سومین ماه متوالی، روند صعودی و مثبت داشته است.

در حال حاضر، متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران، بر اساس داده های بانک مرکزی، ۴۱ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان است که در قیاس با ماه گذشته رشد ۵.۸ درصدی داشته است.

در حال حاضر تورم نقطه ای شاخص مسکن تهران به ۳۸ درصد رسیده است و دلیل اصلی این مسئله نیز، شروع محدد روند صعودی قیمت هاست. این در حالیست که شمار معاملات مسکن در ماه جاری، سیر نزولی داشته است.

کاهش شدید معاملات تیرماه در سال ۱۴۰۱

با بررسی دقیق تر داده های بانک مرکزی در چهارمین ماه از سال جاری، متوجه خواهیم شد که تعداد معاملات مسکن در شهر تهران برابر با ۱۰ هزار و ۲۹۴ فقره بوده است که در قیاس با ماه گذشته، کاهش ۲۵.۸ درصدی داشته است.

البته یک مقایسه ی کوچک میان معاملات ماه جاری با ماه مشابه در سال گذشته، نشان می دهد که نرخ معاملات تابستانی در تهران، بیشتر از دو برابر شده است. بر اساس داده های بانک مرکزی، رشد نقطه ای معاملات مسکن در تهران نیز با ۱۰۳ درصد ثبت شده است.

به نظر می آید که رکود عجیب بازار مسکن، مانع از ادامه ی رشد قیمتی واحدهای مسکونی نشده است. با بررسی آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار متوجه روند مشابهی می شویم. این آمارها به وضوح نشان می دهند که وضعیت مسکن در کشورمان اصلا مساعد نیست. به خصوص در شهرهای بزرگ تری مثل تهران که اوضاع مسکن بحرانی است و خیلی از مردم را دچار مشکلات فراوان کرده است.

با این وجود به نظر می آید که راهکارهای دولت برای کاهش نرخ مسکن، طولانی مدت هستند و برای اثربخشی، به زمان زیادی احتیاج دارند. مثلا طرح نهضت ملی مسکن شاید در آینده بتواند این مشکل را تا حدی برطرف کند اما در کوتاه مدت اثرگذاری خاصی ندارد.

دیدگاه ها غیرفعال است