هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی روستایی

هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی روستایی

اصلاح بافت روستایی و بازسازی خانه های مسکونی در روستا، چند سالی هست که پیگیری می شود. در این میان، هزینه ساخت هر متر مربع مسکن روستایی، چیزی حدود ۴ الی ۵ میلیون تومان می شود.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در حال حاضر هزینه ساخت مسکن روستایی در نقاط مختلف کشور، متفاوت است اما به طور کلی، بین ۴ الی ۵ میلیون تومان هزینه دارد.

اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حاشیه فرآیند نوسازی ناوگان ماشین آلات بنیاد و ارسال نخستین گروه ماشین آلات خریداری شده به ۳۱ استان کشور، چنین بیان کرد: بنیاد مسکن، بانک ماشین آلاتی به وسعت ۳۱ استان کشور در اختیار دارد. اصلی ترین نقش این بانک در راستای خدمات عمراتی و آبادانی کشور، به خصوص روستاها، اجرای طرح هادی، دیوارهای ساخلی مربوط به رودخانه و ..است. بانک ماشین آلات بنیاد مسکن همچنین به هنگام وقوع زلزله و سیل نیز برای امداد رسانی به کار می آید.

اکبر نیکزاد در ادامه گفت: بنا بر این بود که به تعداد این ناوگان بنیاد اضافه شود که با همت دولت و کمک حساب ۱۰۰ امام (ره)، ماشین آلات جدیدتری از شرکت های داخلی خریداری گردید و اولین سری از این ناوگان جدید به استان ها تحویل داده شد.

وی در ادامه به ضرورت افزایش تعداد ناوگان ماشین آلات برای فعالیت های عمرانی اشاره کرد و گفت: با ورود ناوگان جدیدی از ماشین آلات عمرانی، ناوگان فرسوده و قدیمی نیز از رده خارج خواهند شد.

نیکزاد گفت: در حال حاضر برای خرید این ناوگان جدید بنیاد مسکن، حدود ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و جزو اقدامات و فعالیت های ثابت بنیاد مسکن است. همان طور که اشاره شد، نیمی از بودجه ی این خرید، از طرف دولت تامین شده است و نیم دیگر نیز از منابع داخلی حساب ۱۰۰ امام (ره) به دست آمده است تا این نوسازی، در جهت رفاه حال مردم صورت بگیرد.

وی در ادامه، به موضوع مناقشه برانگیز وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی اشاره کرد و گفت: ضمن گفتگو با آقای مخبر، معاون اول رئیس جمهور، تاکید شد که این وام هر چه سریع تر پرداخت شود. اصلی ترین کمکی هم که دولت برای نوسازی و بهسازی خانه های روستایی می کند، پرداخت ۱۳ درصد سود تسهیلات است که البته باید هر چه سریع تر پرداخت شود.

همچنین رئیس جمهور نیز در راستای پرداخت این تسهیلات، تاکید کردند.

اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چنین توضیح داد: در ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، حداکثر سه ماه به دولت زمان داده شده است تا صندوق ملی مسکن را تشکیل دهد. البته این صندوق با تاخیر تشکیل شد و خوشبختانه منابع مالی آن نیز تامین گردید.

وی در مورد اجرای طرح نهضت ملی مسکن توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ۲۸۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی توسط بنیاد مسکن در سرتاسر کشور، در حال ساخت است. از این میان؛ ۱۰۰ هزار واحد در محیط شهری ساخته شده و الباقی نیز روستایی است.

وی گفت: گرچه قیمت مصالح ساختمانی، افزایش بسیار چشمگیری داشته است اما تمام تلاش بنیاد مسکن این است که قیمت تمام شده ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن، برای روستاها و شهرهای کوچک افزایش پیدا نکند.

اکبر نیکزاد در ادامه، هزینه ساخت هر متر مربع از واحدهای روستایی را بین ۴ الی ۵ میلیون تومان اعلام نمود و ادامه داد: البته این رقم برای شهرهای مختلف، متفاوت است. در حال حاضر، ۲۸۰ هزار واحد روستایی و شهری توسط بنیاد مسکن در مراحل مختلف ساخت قرار داد که تا ماه آینده، نخستین واحدهای آن در استان قم افتتاح خواهد شد.

دیدگاه ها غیرفعال است