اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی

آیا ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی، اصلاح خواهد شد

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران پیشنهاد تصویب اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی را به مجلس ارائه کرد.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ، در هفتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران به برگزاری اجلاس روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری مراکز استان ها اشاره کرده و چنین گفت: این اجلاس قرار است در روزهای یکم تا سوم تیرماه در تهران برگزار شود.

افتتاحیه این اجلاس فردا و پس فردا و بعد از دیدار روسای کمیسیون شهرسازی با رئیس مجلس و با حضور مهدی چمران، ریاست شورای شهر تهران و در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می شود.

عباسی ادامه داد: اصلی ترین تذکر من به بیمه کارگران ساختمانی برمی گردد. این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است. در حقیقت زمانی که رویدادهای ناگواری مثل حادثه متروپل رخ می دهد، خانواده های این کارگران شرایط بسیار نامساعدی را در ادامه خواهند داشت و شاید حتی گفت که وقوع این حوادث، پایان زندگی این افراد خواهد بود.

وی در ادامه به نقش بیمه کارگران ساختمانی در این موضوع اشاره کرد و تصریح نمود: آمارها نشان می دهد که نیمی از کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه نیستند و این در حالیست که اهمیت و توجه زیادی به بحث بیمه کارگران ساختمانی در طول سالیان اخیر نشده است.

مهدی عباسی به تصویب قانونی در سال ۸۶ برای بیمه کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در ماده ۵ این قانون وجود دارد ، هنوز به مرحله ی اجرایی نرسیده است. در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، اقداماتی از سوی دولت وقت صورت گرفت اما هنوز، نتایج حاصل از این تصمیمات مطلوب نیست.

وی چنین پیشنهاد کرد که اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد تا قسمتی از مسائل این کارگران برطرف شود.

در ادامه، یکی از اعضای کمیسیون نظارت در حوزه شهری تهران ، مهدی عبادیان ، به انتقاد از بی توجهی شهرداری تهران به تذکرات مداوم اعضای شورای شهر تهران پرداخت و چنین گفت: این بیست و نهمین باری است که به شهرداری تهران تذکر می دهیم و باید بدانند که صبر و حوصله اعضای شورای شهر هم حد و اندازه ای دارد و زمانی که تعداد تذکرات از حد زیاد شد و جواب های شکلی و بی محتوا نیز از سوی شهرداری به ما داده شود؛ طبیعتا شورای شهر تهران نیز از ابزارهای خود جهت پیگیری تذکرات استفاده می کند.

عبادیان از شهرداری تهران درخواست کرد که نسبت به جوابدهی درست به تذکرات اعضای شورای شهر تهران، توجه ویژه ای داشته باشد. در غیر این صورت، موضوع را از طرق دیگری پیگیری خواهند کرد.

این عضو کمیسیون نظارت در حوزه شهری شهر تهران در ادامه چنین گفت: برای مثال باید بگویم که یکی از اعضای شورای شهر تهران، تذکری در خصوص انتصاب خارج از قاعده و قانون و برخلاف آیین نامه و اساس نامه های سازمان ها، به شهرداری تهران داد که پس از مدتی، چنین پاسخ آمد که این انتصاب با دستور شهردار تهران صورت گرفته است. بنده باید این نکته را متذکر شوم که شما خیلی اشتباه کرده اید که با دستور شهردار وقت، این کار را انجام داده اید.

او اضافه نمود: این تذکرات شورای شهر تهران تا زمان حصول نتیجه باید پیگیری شود و به نظر بنده ، تعاملات کنونی شهرداری با شورا ، دست کم در حوزه کاری بنده ، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

دیدگاه ها غیرفعال است