کوچ اجاره نشینان تهرانی به کرج

اجاره مسکن، تهرانی ها را به کرج کوچ داده است!

بررسی آمارهای مربوط به مسکن تهران نشان می دهد که مدت هاست خیلی از پایتخت نشینان، به دلیل افزایش فشار اجاره نشینی به شهرهای حاشیه ای تهران روی آورده اند. این موضوع، چندی پیش از سوی شهردار تهران نیز تایید شد.

به گزارش پرشین سازه ، علیرضا زاکانی در طی جلسه ای که برای تشریح اقدامات انجام شده در طول دوره ی مدیریت وی انجام شده است، به تشریح این موضوعات پرداخت.

زاکانی در ابتدا به سراغ مشکلات و معضلات شهری رفت و راهکارهای آن ها را برشمرد. وی در ادامه خاطرنشان ساخت که مدیریت شهری خود را موظف به پاسخگویی می داند.

شهردار تهران در طی این نشست اعلام کرد که فرصت اشتباه را از خود گرفته اند و آماده ی شنیدن نقدهای مختلف هستند. به همین دلیل است که هر هفته با نخبگان و دانشجویان، جلساتی برگزار می کنند.

وی در واکنش به گزارشی که اخیرا از سوی مرکز مطالعات شهری تهران منتشر شده، اعلام کرد که باید پژوهشگرانی که در این مطالعه دست داشته اند، دقت بیشتری داشته باشند.

بررسی جزئی این پژوهش نشان می دهد که کارشناسان، اصلی ترین دلیل کاهش کیفیت زندگی را بارگذاری معرفی کرده اند. زاکانی در واکنش به این مسئله اعلام کرد که اتفاقا، ساخت و ساز شهرک های جدید در زمین های ذخیره در دست انجام است که می تواند کیفیت زندگی در پایتخت را بهبود بدهد.

یکی دیگر از موضوعاتی که در طی این نشست خبری از سوی زاکانی اعلام شد؛ مسئله ی ساخت اتوبان بود. وی اعلام کرد که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای ساخت اتوبان اختصاص داده شده است. این در حالیست که با چنین مبلغی، می توان ۷۰ درصد نیاز تهران به اتوبوس را برطرف کرد.

بسیاری از کارشناسان می گویند که به جای ساخت تونل و بزرگراه، بهتر است سیستم حمل و نقل عمومی مثل اتوبوسرانی و مترو را بهبود دهند. با بودجه ی ساخت یک تونل جدید، می توان ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس نو خریداری کرد.

وی در ادامه به موضوع مهاجرت اجباری از تهران اشاره کرد. معضلی که بارها از سوی کارشناسان و فعالین بازار اعلام شده است.

در طی چند روز گذشته، گزارشی از سوی مرکز پژوهش های مجلس منتشر شد که در آن وضعیت زیست محیطی ۱۸ منطقه از شهر تهران بررسی شده بود. در طی این بررسی ها معلوم شد که این ۱۸ منطقه ۸۲ درصد از جمعیت تهران را در خود جای داده اند و تحت فشار زیست محیطی زیادی قرار دارند و وضعیت پهنه در آن ها بحرانی است.

در طی این تحقیقات و پژوهش ها، فاکتورهای زیادی در این مناطق مورد بررسی قرار گرفت. فاکتورهایی مثل تراکم جمعیت، آلودگی هوا و شاخص دسترسی به خدمات شهری!

نتیجه ی این پژوهش ها نشان می دهد که وضعیت پهنه در این مناطق بحرانی است و کیفیت زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است. به نظر می آید که این موضوع به دلیل بارگذاری باشد. به این معنی که جمعیت ساکن در این مناطق بسیار بالاست.

این موضوع در شرایطی مطرح می شود که جمعیت تهران به سقف پیش بینی شده رسیده است و دیگر جای کافی برای ساکنین جدید ندارد.

نکته ی جالب این جاست که واکنش شهردار تهران نسبت به چنین آمارها و گزارش هایی، دعوت به دقت بیشتر بوده است. زاکانی اعتقاد دارد که بارگذاری در بعضی از مناطق تهران هنوز به سقفی که در طرح تفصیلی تهران پیش بینی شده، نرسیده است.

وی اعلام کرد:

دوستان خود را به دقت بیشتر دعوت می کنم. از سوی دیگر، برخی از مناطقی که در این گزارش وضعیت بهتری دارند، اتفاقا دچار بحران شده اند. به نحوی که از سرانه های هفتگانه، در ۶ تا دچار فقر شدید هستند. اصلا معلوم نیست که چگونه؛ جایی مثل منطقه ۲۲ بهتر از دیگر از مناطق تهران ارزیابی شده است. موضوعات تهران تک بعدی نیستند که بتوان با یک نسخه، آن ها را حل و فصل کرد.

شهردار تهران در ادامه اعلام کرد که یکسری از زمین هایی که در تهران هستند و شکل ذخیره به خود دارند، پتانسیل بالایی برای شهر به حساب می آیند. در صورتی که این زمین ها به همراه بافت فرسوده به بهره برداری برسند، می توان دغدغه ی کارشناسان را نیز حل و فصل کرد. می توان در این زمین ها، شهرک هایی با کیفیت ساخت.

وی در ادامه اعلام کرد که پایتخت به ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی نیاز دارد. اما مسئله این جاست که پروانه های ساختمانی از سال ۹۲، روند کاهشی داشته اند. پدیده ای به نام مهاجرت معکوس در بازار مسکن نیز به همین دلیل رخ داده و مشخصا، نشان می دهد که در تهران کمبود مسکن وجود دارد.

علیرضا زاکانی اعلام کرد که در سال ۱۴۰۰ شاهد بیشترین مهاجرت تهرانی به استان البرز بوده است. آمار این موضوع به شدت ناراحت کننده و اسفناک است. اصلی ترین دلیل این مهاجرت، عدم توان مالی برای پرداخت اجاره ی مسکن در تهران است.

در واقع بسیاری از مستاجرین تهرانی دیگر نمی توانند اجاره خانه های تهران را بپردازند. در نتیجه به شهرهای مجاور نقل مکان کرده اند.

در دو سال گذشته، مبلغ اجاره مسکن در تهران به قدری بالا رفته است که تبدیل به کابوسی بزرگ برای مستاجرین شده است. در واقع درآمد افراد به اندازه ی تورم رشد نکرد و همین موضوع مهاجرت به حومه ی پایتخت را افزایش داد.

به طور متوسط، شهروندان تهرانی برای اجاره ی یک مسکن مناسب در مناطق متوسط شهری باید به طور میانگین ۱۲ الی ۱۵.۵ میلیون تومان بپردازند. این در حالیست که متوسط اجاره در شهر کرج، ۶ میلیون تومان بود و همین مسئله باعث شد که خیلی ها به این شهر کوچ کنند.

گرچه شهردار تهران، اشاره ای جزئی و کوتاه به این معضل داشت اما ابعاد وسیع این بحران بررسی نشد. به طور کلی، مهاجرت مستاجرین تهرانی در سه موج رخ داد. موج اول مربوط به مهاجرت مستاجرین از شمال شهر به مناطق جنوبی پایتخت بود. موج دوم مربوط به مهاجرت این افراد به شهرهای حومه بود و در نهایت، حالا کار به جایی رسیده که مستاجرین تهرانی به کرج نقل مکان می کنند.

تمام این معضلات ناشی از جهش اجاره ی مسکن بود که خیلی ها را حاشیه نشین کرد.

علیرضا زاکانی در ادامه به بخش دیگری از اقدامات شهرداری در قالب قرارگاه جهادی مسکن اشاره کرد. هدف از تشکیل چنین قرارگاهی، تسهیل در حوزه ی ساخت مسکن بود. این قرارگاه در سال ۱۴۰۰ تشکیل شده است اما هنوز، به طور دقیق و مشخص، معلوم نیست که چه کاری انجام می دهد.

شهردار تهران تاکید کرد که مسئولیت ساخت مسکن به عهده ی وزارت راه و شهرسازی است. به همین دلیل تفاهم نامه ای برای ساخت ۴۷۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران و در زمان وزارت آقای رستم قاسمی امضا شد.

زاکانی خاطرنشان کرد:

حدود ۳۲ هزار از این واحدهای مسکونی متعلق به خود شهرداری است. تعدادی از این واحدها که متعلق به کارکنان شهرداری است و الباقی نیز به صورت متری، فروخته خواهند شد. البته تعدادی از این واحدها نیز قرار است برای اجاره داری مورد استفاده باشند.

این مقام مسئول در ادامه اعلام کرد که در سال جاری، قرار است اولین شهرک الگو در قالب پروژه های قرارگاه جهادی و در منطقه ۱۹ تهران ساخته شود. وی همچنین به ساخت یک شهرک دیگر در منطقه ۲۱ اشاره کرد. برای ساخت این شهرک، ۶۰ هکتار زمین پیش بینی شده و قرار است در سال جاری، روند ساخت آن آغاز شود.

وی در نهایت تصریح کرد که شهرداری تهران قرار است به طور جدی وارد حوزه ی اجاره داری حرفه ای شود و مسیر مشخصی را دنبال می کند.

دیدگاه ها غیرفعال است