وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۲

دریافت وام ودیعه مسکن در سال 1402

بعد از گرانی های سرسام آور اجاره بها، دولت دستور پرداخت وام ودیعه ی مسکن را صادر کرد. گرچه خیلی از بانک های عامل، همراهی نکردند اما برخی از افراد توانستند این وام را دریافت کنند.

این وام مخصوص زوج هاست اما مجردین بالای ۳۵ سال نیز تحت شرایط خاص می توانند این تسهیلات را دریافت کنند. اصلی ترین شرط دریافت وام مستاجرین، ارائه ی اجاره نامه ی رسمی است.

به گزارش پرشین سازه ، با آغاز سال ۱۴۰۲، رئیس جمهور دستور افزایش وام ودیعه ی مسکن را صادر کرد اما خبرها حاکی از این است که مبالغ قبلی، هنوز پرداخت می شود. تنها فرق اساسی این است که حالا موجر و مستاجر می توانند قرارداد اجاره ی خود را به صورت رایگان در سامانه ی مربوطه ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کنند. در نتیجه، تعداد افرادی که متقاضی وام ودیعه مسکن شده اند، بیشتر از سال های گذشته است.

بررسی آمارها نشان می دهد که در سال گذشته، تمام بانک ها مبلغ ۱۳ هزار میلیارد تومان به عنوان وام ودیعه ی مسکن پرداخت کرده اند. این مبلغ به دست ۲۲۴ هزار و ۴۶۰ نفر رسیده است. یک ضرب و تقسیم ساده نشان می دهد که هر یک از این متقاضیان، به طور میانگین ۵۸ میلیون تومان وام ودیعه دریافت کرده اند.

نکته ی قابل تامل این جاست که از منابع مالی اختصاص یافته به این طرح، حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان دست نخورده باقی مانده و مشخص نیست که در کدام بخش خرج شده است.

یکی دیگر از ایده های اصلی دولت برای پرداخت تسهیلات ودیعه ی مسکن در سال جدید، این است که سهمیه ی استانی برای آن در نظر بگیرند.

شرایط دریافت تسهیلات ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۲

مستاجرین برای دریافت این وام باید شرایط خاصی داشته باشند. قبل از هر چیزی باید بدانید که این تسهیلات تا پایان شهریور ماه سال جاری پرداخت می شود.

بر اساس گفته های بانک مرکزی، در سال ۱۴۰۱، حدود ۲۵۳ هزار و ۲۱۱ نفر برای دریافت این وام تشکیل پرونده دادند که از این میان، بانک به ۲۲۴ هزار و ۴۶۰ نفر، تسهیلات مورد نظر را پرداخت کرد.

مبلغ این وام در سال جاری نیز برای مستاجرین تهرانی ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود. دیگر شهرهای بزرگ کشور مثل کرج، قم، تبریز، اهواز، مشهد، اصفهان و شیراز نیز می توانند مبلغ ۷۰ میلیون تومان وام بگیرند. دیگر شهرهایی که جمعیت کمتر از ۱ میلیون نفر دارند نیز می توانند تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی دریافت کنند.

همان طور که اشاره شد، این وام مخصوص زوجین است اما مجردهایی که بیش از ۳۵ سال سن دارند، می توانند تحت شرایطی خاص این وام را دریافت کنند که اصلی ترین شرط، ارائه ی اجاره نامه است.

بازپرداخت این وام نیز ۵ ساله خواهد بود و متقاضیان برای دریافت این وام، باید اجاره نامه ی رسمی ثبت شده در سامانه ی معاملات املاک و مستغلات داشته باشند.

این شرط نشان می دهد که از سال جاری، تمام معاملات مسکن و املاک باید دارای کد رهگیری باشند. این اقدام به این دلیل صورت می گیرد که سامانه ی املاک و اسکان کشور تکمیل شده و اطلاعات مربوط به سکونت افراد مشخص شود.

نکته ی مهم دیگر این جاست که پرداخت این وام تنها یک بار صورت می گیرد. به این معنی که اگر در گذشته تسهیلات ودیعه ی مسکن دریافت کرده باشید، نمی توانید مجددا آن را بگیرید.

یکی دیگر از اقدامات دولت برای کسب اطمینان از نیازمندی متقاضیان، این است که سابقه ی متقاضی و همسرش بررسی خواهد شد. به این صورت مطمئن می شوند که متقاضی دارای وام جعاله، ودیعه مسکن یا تسهیلات ساخت نیست. در صورت مشاهده ی هریک از گزینه های مزبور، درخواست افراد رد می شود.

داشتن هر گونه ملک یا زمین نیز می تواند منجر به عدم پذیرش درخواست تسهیلات ودیعه ی مسکن شود. بنابراین بهتر است قبل از هر گونه اقدامی، شرایط کامل دریافت وام ودیعه ی مسکن را بدانید.

حتی در صورتی که وام پرداخت شود اما خلاف این موضوع مشخص شود، متقاضی موظف است که تسهیلات پرداخت شده را مسترد گرداند و خسارت و جریمه را نیز پرداخت کند.

یکی دیگر از شروط پرداخت وام ودیعه ی مسکن این است که ثابت کنید ۵ سال است در شهر مورد نظر ساکن هستید. برای اثبات این مدعی، می توانید گواهی تولد، جواز کسب، سابقه ی پرداخت بیمه، گواهی اشتغال به کار از مراکز دولتی، گواهی تحصیلی فرزندان یا…را ارائه کنید.

البته این شرایط مربوط به شروط کلی دریافت وام ودیعه ی مسکن است. هر بانکی ممکن است قوانین مخصوص به خود را داشته باشد و سخت گیری های خاصی را اعمال کند. همین موضوع منجر به گلایه های شدیدی از سوی متقاضیان وام ودیعه ی مسکن شده است.

مثلا برخی از متقاضیان می گویند که بانک از آن ها دو فقره اجاره نامه درخواست کرده است. اولین اجاره نامه مربوط به سال جاری و دومی، مربوط به سال گذشته بوده است.

اعتراض نسبت به این موضوع شدیدتر شد تا جایی که بانک مزبور را وادار به پاسخگویی کرد. گرچه پاسخ بانک مربوطه چندان منطقی نبود و اعلام کرد که چنین چیزی قانون است و تا زمانی که هر دو اجاره نامه ارائه نشود، تسهیلاتی پرداخت نخواهد شد.

در کنار کارشکنی بانک ها، موارد زیادی هم وجود داشت که از ودیعه ی مسکن سوءاستفاده هایی صورت می گرفت. برخی از افراد برای خود یا یکی از اعضای خانواده شان، اجاره نامه ی صوری دریافت می کردند و موفق به دور زدن قانون می شدند. جالب این جاست که وام ودیعه ی مسکن را هم دریافت می کردند.

چنین شرایطی، دست متقاضیان واقعی ودیعه ی مسکن را از دریافت وام کوتاه می کرد.

کدام بانک ها وام ودیعه مسکن می دهند؟

در کنار بانک مسکن که اصلی ترین عامل پرداخت تسهیلات مسکن در کشور است، بانک های دیگر هم پرداخت وام ودیعه ی مسکن را در دستور کار دارند. بانک هایی مثل سپه، صادرات، تجارت، پست بانک، ملت، کارافرین، سامان، اقتصاد نوین، پاساگارد، پارسیان، سینا، آینده، شهر، گردشگری، ایران زمین، خاورمیانه و موسسه اعتباری ملل، وام ودیعه ی مسکن را پرداخت می کنند.

بانک مسکن در سال گذشته متعهد بود که مبلغ ۷ هزار میلیارد تومان را به تسهیلات ودیعه مسکن اختصاص بدهد. گرچه دریافت این وام نیز چندان آسان نیست و باید مدارک مورد نیاز بانک را فراهم کنید. از سوی دیگر، صف دریافت این تسهیلات خیلی طویل شده است و در نتیجه خیلی ها ترجیح می دهند به سراغ وام هایی با صف کوتاه تر بروند.

دیدگاه ها غیرفعال است