کمبود زمین برای اجرای طرح های مسکن

کمبود زمین برای اجرای طرح های مسکن

سازمان ملی زمین و مسکن با سرعت بسیار خوبی مشغول آماده سازی و تامین زمین های مورد نیاز برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن است. مدیرعامل این سازمان نیز اعلام کرد که با توجه به عقب ماندگی های موجود در ساخت مسکن، دولت و مجلس همکاری خوبی در قانون جهش مسکن داشته اند.

به گزارش پرشین سازه ، ارسلان مالکی اعلام کرد که تحقیقات صورت گرفته در وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن نشان می دهد که کمبود مسکن و عقب ماندگی در این حوزه کاملا جدی است و باید برای جبران آن، برنامه ریزی های دقیقی صورت بگیرد.

ارسلان مالکی در خصوص این موضوع خاطرنشان ساخت که وضعیت کنونی به خاطر عدم تامین زمین با یک روند درست و استاندارد است. طرح های مسکن در حال حاضر با کمبود زمین مواجه هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که دولت سیزدهم و مجلس انقلابی تلاش دارند که با همکاری یکدیگر، قانون جهش تولید مسکن را به درستی اجرا کنند و بستر مناسبی برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی به وجود بیاورند.

مالکی اعلام کرد که طرح نهضت ملی مسکن یک طرح جامع و نوین است که اجرای درست آن می تواند تمام جامعه ی هدف را پوشش داده و آن ها را صاحبخانه کند. در واقع در طرح مزبور، تمام کسانی که فاقد مسکن هستند، مورد توجه قرار گرفته اند.

یکی از طرح های نهضت ملی مسکن، در قالب واگذاری انفرادی یا گروهی زمین به کسانی است که می خواهند خانه بسازند اما زمین ندارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نیز صورت می گیرد. علاوه بر این، بازسازی سکونتگاه های موجود در بافت فرسوده، ارائه ی تسهیلات به مالکان زمین برای ساخت و ساز مسکن و… از جمله روش هایی است که در قانون پیش بینی شده است.

وی همچنین از طرح تامین مسکن برای کارکنان و کارگران صنایع نیز نام برد که بخشی از طرح نهضت ملی مسکن است. بخش زیادی از جامعه هدف طرح نهضت ملی مسکن، همین کارگران و طبقات فرودست جامعه هستند که نیازمند مسکن می باشند و این موضوع یکی از اصلی ترین دغدغه های زندگی آنان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به امضای تفاهنامه های مختلف با واحدهای صنعتی کشور برای ساخت مسکن اشاره کرد. در حال حاضر برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با این واحدها، تفاهمنامه امضا شده و زمین مورد نیاز برای ساخت نیز تامین شده است.

وی تاکید کرد که دولت، وزارت راه و شهرسازی و مدیران واحدهای صنعتی کشور، ارائه کرده بودند که چنین طرح هایی اجرا شود و حالا شاهد به ثمر نشستن این طرح ها هستیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن همچنین تصریح کرد که برای ساخت واحدهای مسکونی کارگری، به تمام استانداردهای لازم توجه شده است. استانداردهایی از قبیل محیط زیست و شهرسازی، توجیه های اقتصادی و مسائل فرهنگی اجتماعی!

وی خاطرنشان ساخت که ساخت واحدهای مسکونی در کنار صنایع و مناطق آلوده نخواهد بود. بلکه تلاش می شود تا خانه هایی با طراحی مدرن و رویکرد نوین ساخته شود تا در شان مردم باشد.

یکی از پروژه های صنعت شهر در نزدیکی شهر ماهشهر آغاز شده است. جانمایی این پروژه در زمینی به مساحت ۶۰۰ هکتار صورت گرفته و طراحی آن بر اساس زیست مومنانه است. در واقع تلاش شده که واحدهای مسکونی به نحوی ساخته شوند که آرامش و معنویت را برای ساکنان به همراه داشته باشد.

ارسلان مالکی ضمن اشاره به این پروژه و تشریح بخش های مختلف آن، تاکید کرد که مزیت اصلی چنین پروژه هایی، این است که مجموعه های صنعتی خودشان مدیریت این پروژه ها را بر عهده می گیرند. همین موضوع باعث می شود که اجرای طرح نهضت ملی مسکن با سرعت بیشتری تدوام پیدا کند.

یکی دیگر از مشکلات اصلی این طرح های کلان مسکن سازی یا همان صنعت شهرها، این است که منابع کافی برای ارائه ی تسهیلات به ساخت مسکن وجود ندارد. اما از آن جایی که بانک رفاه، سهامدار مجموعه پتروشیمی امیرکبیر است، با امضای تفاهمنامه ای، پرداخت تسهیلات لازم را به عهده گرفته و این چالش بزرگ نیز حل شده است. به این ترتیب می توان امیدوار بود که طرح مزبور سرعت پیشرفت بالایی داشته باشد.

امیدواری بر این است که طرح تامین مسکن برای کارکنان و کارگران پتروشیمی بر اساس زمانبندی دقیق و تعیین شده، پیش برود و در زمان متقضی، به متقاضیان مسکن تحویل داده شود.

دیدگاه ها غیرفعال است