پایان انتشار گزارش های مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی

پایان انتشار گزارش های مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که دیگر گزارش های مربوط به بازار مسکن را منتشر نمی کند. گرچه ۳۹ ماه از آخرین آمارهای منتشر شده توسط این وزارتخانه می گذرد اما کمتر کسی فکر می کرد که وزارت راه و شهرسازی کلا از انتشار این آمارها دست بکشد.

به گزارش پرشین سازه ، تاخیر طولانی مدت عدم انتشار آمارها از آبان ماه سال ۹۹ شروع شد. قرار بود این یک تاخیر کوتاه مدت برای تکمیل اطلاعات متوسط قیمت ها باشد اما در نهایت و پس از نزدیک به ۳ سال، کار به جایی رسیده که دیگر قرار نیست گزارشی از سوی وزارت راه و شهرسازی در خصوص متوسط قیمت مسکن منتشر شود.

معاون وزیر وقت در سال ۹۹ اعلام کرده بود که اصلی ترین ملاک تعیین قیمت مسکن از طریق معاملاتی است که کد رهگیری دارند. بنابراین به ساز و کار دیگری نیاز است که بتوان قیمت های دقیق تری از بازار به دست آورد. همین موضوع، منجر به بهانه ای برای تاخیر ۳۹ ماهه برای انتشار گزارش ها شد. وزارتخانه اعلام کرد که به زمان کافی برای تکمیل این اطلاعات نیاز دارد.
نکته جالب توجه اینجا بود که معاون وزیر راه و شهرسازی در سال ۹۹ اعلام کرده بود که باید به ادبیات مشترکی دست پیدا کرد تا نتایج تمام سازمان ها و نهادهایی که اقدام به انتشار آمارهای مسکن می کنند، یکسان باشد. اما بعد از این همه مدت، به نظر می رسد که ادبیات مشترکی میان تمام این نهادها پیدا نشده و حالا تصمیم گرفته اند، به طور کلی موضوع انتشار آمارها را به فراموشی بسپارند.
معاون مسکن و ساختمان وزارتخانه اعلام کرد که وزارت راه و شهرسازی دیگر قرار نیست اطلاعات مربوط به تحولات بازار مسکن را منتشر کند. از آن جایی که این معاونت وزارت راه و شهرسازی، اصلی ترین متولی بخش مسکن در کشور است، اتخاذ چنین تصمیمی بسیار عجیب و بحث برانگیز می باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد که مرکز آمار ایران و بانک مرکزی همچنان به انتشار آمارهای بازار مسکن ادامه می دهند و در این شرایط، دیگر نیازی به آمارهای وزارتخانه نیست.
به نظر می رسد که مثل همیشه عدم انتشار آمارهای مربوط به مسکن به خاطر جلوگیری از ایجاد انتظارات تورمی در میان فعالان بازار است. مشاور وزیر راه و شهرسازی و مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن تاکید کرد که رایزنی های مختلفی با مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در حال انجام است تا بتوانند دقت گزارش های بازار را بالاتر ببرند و آمارهای واقعی منتشر شود.
ابوالفضل نوروزی اذعان داشت که بیش از ۲ سال است آمارهای وزارت راه و شهرسازی در خصوص بازار مسکن منتشر نشده و به آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار متکی بوده ایم.
وی خاطرنشان ساخت:

آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در خصوص مسکن، مبتنی بر نمونه گیری بوده اند و به همین دلیل، مبنای خیلی درستی برای اعلام قیمت ها نیستند.

این مقام مسئول تصریح کرد که جلسات متعددی با بانک مرکزی برگزار کرده اند تا بهترین شیوه ی تعیین قیمت ها و ارائه گزارش به بازار مسکن را پیدا کنند. در حال حاضر گزارش هایی که منتشر می شود بر اساس میانگین قیمت مناطق ۲۲ گانه تهران است. اما مسئله اینجاست که در برخی از مناطق تهران، اصلا معامله ای انجام نمی شود.

به عنوان مثال در حال حاضر، قیمت مسکن در مناطق ۱ و ۲ تهران، نماینده قیمت های مسکن در پایتخت شده اند و به نظر می رسد که بیشتر فعالان، قیمت ها را این چنین در نظر می گیرند.
این موضوع به همین جا ختم نشد و به تدریج شاهد بود که متوسط قیمت های اعلام شده در خصوص مسکن تهران به دیگر شهرهای کشور تعمیم پیدا کرد و انتظارات تورمی ایجاد نمود. حالا وزارت راه و شهرسازی به دنبال راهی است که بدون چنین پیامدهایی، بتوان به آمار درستی دست پیدا کند و گزارش های تحولات بازار مسکن را نیز به بهترین شکل ممکن ارائه نماید.
در این میان مرکز آمار ایران و بانک مرکزی نیز به عنوان متولیان اصلی آمارهای بازار مسکن قرار است در این روند، مشارکت و همکاری داشته باشند. اما به نظر می آید که دیگر خبری از آمارهای وزارت راه و شهرسازی نیست و نباید بعد از گذشت نزدیک به ۴۰ ماه، در انتظارشان باقی ماند.
این در حالیست که بیشتر فعالان بازار و متقاضیان واقعی از عدم انتشار آمارها گلایه دارند. بازیگران اصلی بازار مسکن می گویند که در شرایط تاریکی و سردرگمی به حال خود رها شده اند و نمی توانند تصمیمات درستی برای سرمایه های خود بگیرند.

دیدگاه ها غیرفعال است