وعده ی صدور کارت مصالح ساختمانی چهار ساله شد

مدت ها پیش بود که بانک مسکن وعده هایی در خصوص صدور کارت اعتباری مصالح ساختمانی داد. هدف از صدور این کارت، کمک به تولیدات مسکن بود. اقدامی که این روزها، نیاز به آن کاملا حس می شود. اما صدور کارت اعتباری مصالح ساختمانی برای سازندگان نیز در حد وعده باقی می ماند و حالا که حدودا ۴ سال از اعلام آن می گذرد، باز هم خبری از آن نیست.

به گزارش پرشین سازه ، در سال ۹۸ بود که وزیر راه و شهرسازی اسبق اعلام کرد که تا اواسط بهار همان سال، کارت اعتباری مصالح ساختمانی برای سازندگان صادر خواهد شد. وعده ای که نه تنها در بهار آن سال اجرایی نشد بلکه حالا که چهار سال از آن گذشته است، هنوز هم رنگ و بوی اجرایی به خود نگرفته است.

وزیر اسبق وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که برای هر یک از تولید کنندگان و سازندگان مسکن شهری، این کارت صادر خواهد شد. مزیت بزرگ این کارت هم اعمال تخفیف های فوق العاده به هنگام خرید انبوه مصالح بود. هدف این بود که تدارکات و لجستیک تولید مسکن فراهم شود.

اما عاقبت صدور این کارت چه شد؟ آیا مسئولین وزارتخانه هنوز هم پیگیر اجرایی شدن آن هستند؟

عاقبت کارت مصالح ساختمانی چه شد؟

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم اعلام کرد که صدور کارت مصالح ساختمانی می تواند منجر به رونق ساخت و ساز شود. در نهایت هدف این بود که قیمت تمام شده ی مسکن را به اندازه ی تخفیفی که در خرید مصالح ارائه شده، کاهش داد.

اما تمام این وعده های شیرین در حد حرف و حدیث باقی ماند. بهار سال ۹۸ با سرعت گذشت و تابستان از راه رسید. باز هم وعده های دیگری از سوی مدیرعامل بانک مسکن در مرداد ماه همان سال به گوش رسید. مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد که اقدامات خوبی در راستای اجرای این طرح صورت گرفته و در حال نهایی شدن است.

این مقام مسئول نیز وعده داد که تا پایان شهریور، مقدمات صدور کارت مصالح ساختمانی مهیا می شود و واگذاری آن به انبوه سازان صورت می گیرد.

رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن گفته بود:

چند عنصر اصلی در صدور کارت مصالح ساختمانی نقش دارند که در این میان نقش انبوه ساز، تولید کننده ی مصالح و بنکدار بیشتر است. این کارت برای خرید محصولاتی مثل میلگرد، سیمان و آهن و تمام مصالحی که کاربرد فراوان دارند، قابل استفاده است.

مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرده بود که تمام کسانی که واجد شرایط دریافت این کارت باشند و صلاحیت آن ها نیز تایید شده است، می توانند وارد چرخه شوند. وی در همان سال تاکید کرده بود که بانک مسکن در حال شناسایی این افراد است و می خواهد افرادی که در صنعت مصالح ساختمانی اثرگذاری بالایی دارند را پیدا کرده و برایشان کارت اعتباری صادر کند.

حال که چهار سال از این وعده های دور و دراز می گذرد و هنوز شکل اجرایی به خود نگرفته، می توان قضاوت درست تری نسبت به آن داشت.

قرار بود که فعالین صنعت مصالح ساختمانی، در یک چرخه ی کسب و کار، این مصالح را در اختیار داشته باشند و از تخفیف ۲۵ الی ۳۵ درصدی نیز بهره مند شوند. این تخفیف در نهایت به مصرف کننده و خریدار نهایی مسکن منتقل می شد.

اما نه تنها این وعده اجرایی نشد، بلکه روز به روز شاهد افزایش قیمت تمام شده ی مسکن بودیم. افزایشی قیمتی که یک سر آن به گرانی مصالح ساختمانی برمی گردد.

با وجود اینکه خیلی از تولیدکنندگان و انبوه سازان، دیگر امیدی به اجرای این طرح نداشتند اما به نظر نمی آمد که مسئولین بانک مسکن به سادگی از آن بگذرند. مردادماه سال ۹۹ بود که مدیرعامل سابق بانک مسکن اعلام کرد که در میان برنامه های این بانک،؛ تامین زنجیره ی کالا نیست دنبال می شود.

وی از اجرای طرحی به نام گام نام برد. در طی این طرح قرار بود که سازندگان کالای مورد نظر خود را خریداری کرده و بعد از ۶ الی ۹ ماه، هزینه ی آن را پرداخت کنند.

این مقام مسئول اعلام کرده بود که چنین طرحی می تواند هزینه های مالی پروژه را کمتر کند. چرا که می توان پروژه را به شخص دیگری که تامین کننده ی مواد اولیه برای ساخت واحدهای مسکونی است، انتقال داد.

اما همان گونه که از ابتدا مشخص بود، این طرح نیز اجرایی نشد و بلاتکلیف باقی ماند.

به نظر می آید که طرح صدور کارت مصالح ساختمانی از همان ابتدا نیز قابلیت اجرایی شدن نداشت و صرفاً وعده ای دیگر بود که تا مدت ها بتوانند با استفاده از آن، تولیدکنندگان و انبوه سازان را به رونق این بازار امیدوار سازند.

دیدگاه ها غیرفعال است