وضعیت بازار میلگرد جهانی در مرداد ۱۴۰۲

وضعیت بازار میلگرد جهانی در مرداد 1402

طرح های حمایتی چین از بخش مسکن، یکی از پس از دیگری شکست می خورند. اما شکست طرح آخر باعث شد که قیمت محصولات فولادی و به ویژه میلگرد کاهشی شود.

به گزارش پرشین سازه ، بسیاری از فروشندگان این محصولات فولادی، ناچار شده اند که مثل فروشندگان محصولات ضروری، تخفیف های تابستانه ارائه کنند. مثلا قیمت میلگرد در بورس فولاد لندن حدود ۳.۵ درصد در هفته ی جاری، کاهش داشت.

این ریزش در دیگر بازارهای جهانی نیز تکرار شد. مثلا در بورس فلزات لندن، قیمت میلگرد بیش از ۱.۵ است که کاهش می باشد و بیش از ۴۵ درصد دچار افت قیمت شده است.

اما پنج ماه پیش که چینی ها تصمیم گرفتند رشد اقتصادی سال ۲۰۲۳ را افزایش داده و سرعت بیشتری به آن بدهند، شاهد بودیم که قیمت میلگرد نیز صعودی شد و هر تن از این محصول، در بازارهای جهانی به قیمت ۷۵۰ دلار فروخته شد.

اما چین نتوانست به وعده های خود در خصوص رشد اقتصادی عمل کند. همین موضوع باعث شد که بسیاری از تولید کنندگان از دچار شدن به رکود، وحشت زده شوند و قیمت محصولات فولادی خود را پایین بیاورند. به نحوی که قیمت میلگرد به ۶۰۰ دلار و بعد از آن به ۵۰۰ دلار سقوط کرد.

یکی دیگر از سیاستگذاری های چین، حمایت از بخش مسکن بود که متاسفانه چندان موفق نبود. در نتیجه، هفته ی پیش شاهد کاهش قیمت شدید محصولات فولادی به خصوص در میلگرد بودیم. بازاریان چوب حراج به محصولات خود زدند و هر تن از میلگردها را با قیمت ۵۴۸ دلار فروختند.

در طی یک سال گذشته، هفته ای مانند هفته ی دوم مرداد در بازار جهانی میلگرد نداشتیم. در واقع می توان گفت که هفته ی پیش یکی از بدترین هفته های این بازار در طول سال گذشته بوده است. به نحوی که قیمت این محصول حدود ۳.۵ درصد کاهش پیدا کرد.

علاوه بر این، بازار از حضور مشتریان نیز خالی شد و خیلی از فروشندگان ناچار شدند که مثل مغازه های پوشاک و …چوب حراج به محصول خود بزنند و با قیمت بسیار کم، آن را بفروشند.

انتظار بر این است که با ادامه ی فشار بر بورس فلزات لندن، قیمت این محصول تا ۴۵۰ دلار به ازای هر تن نیز کاهش پیدا کند. در واقع، انتظارات موجود در بازار میلگرد، کاهشی شده است. بنابراین خریداران نیز متوقف شده اند.

این موضوع؛ بسیار شگفتی ساز شد چرا که انتظار می رفت حالا که تقاضا بالا رفته، قیمت میلگرد از ۶۰۰ دلار کمتر نشود. اما این محصول هر روز در حال از دست دادن حمایت های قیمتی است.

بازار بندر شانگهای نیز در هفته ی گذشته شاهد کاهش قیمت بود. البته این کاهش به اندازه ی بازار بورس فلزات لندن نبود اما به هرحال، باز هم روند نزولی داشت. در بازار آتی بندر شانگهای، قیمت میلگرد به هر تن، ۳ هزار و ۷۵۲ یوآن رسید.

اما وضعیت قیمت این محصول در بازارهای داخلی چین، حتی از بازار بورس فلزات لندن نیز وخیم تر بود. به نحوی که قیمت هر تن از این محصول در بازارهای آزاد چین به ۳ هزار و ۴۰۰ یوآن رسید. بر اساس گزارش هایی که در مورد این موضوع وجود دارد، خیلی از تولیدکنندگان فولاد چین دچار ضرر و زیان سنگینی شدند.

ادامه ی روند کاهش قیمت میلگرد، می تواند ضرر این شرکت ها و تولیدکنندگان را حتی بیشتر هم بکند.

وضعیت میلگرد ایران نیز کمابیش مشابه بود. البته در روزهایی که قیمت میلگرد جهانی هر روز در حال کاهش بود، میلگرد صادراتی ایران اندکی افزایش قیمت پیدا کرد. البته این افزایش به حدی نبود که بتواند اثر خاصی روی بازار بگذارد و چشم گیر باشد.

گرچه در هفته ی گذشته، روند بازار میلگرد صادراتی ایران مانند دیگر نقاط جهان کاهشی بود اما در پایان هفته، ورق برگشت و بازار با شرایطی مثبتی، هفته را به پایان رساند. البته لازم به ذکر است که قیمت میلگرد داخلی با توجه به نوسانات ارز، دچار تغییر قیمت شد.

در ضمن، از آن جایی که در هفته ی گذشته، روزهای تعطیل فراوانی داشتیم، کل بازار به شکل نیمه تعطیل بود.

گزارش ها و مشاهدات میدانی هم نشان می دهد که قیمت میلگرد در روزهای پایانی هفته با کاهش قیمت رو به رو شد.

حالا باید در انتظار آغاز هفته ی جدید و تغییرات قیمت در بازار محصولات فولادی باقی ماند.

دیدگاه ها غیرفعال است