وزیر راه و شهرسازی: مسکن را ارزان می کنیم!

وزیر راه و شهرسازی: مسکن را ارزان می کنیم!

در هفته دولت، بارها در مورد اوضاع مسکن صحبت شد و راهکارهای زیادی برای حل بحران آن بررسی شد. اما در جدیدترین اخبار، وزیر راه و شهرسازی به ارزان شدن قیمت مسکن اشاره کرد و گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب، مسئولیت ما را در بخش مسکن بیشتر کرد. مسکن را برای خانه دار شدن مردم ارزان می کنیم.

به گزارش پرشین سازه ، آقای رستم قاسمی به موضوع عرضه و تقاضای مسکن اشاره کرد و گفت فاصله ای که میان این دو ایجاد شده است به دلیل اقداماتی است که باید در بخش مسکن در دولت قبلی انجام می گرفت اما نشد و به همین دلیل افزایش قیمت را در پی داشت. وی اظهار کرد: برای این که دولت سیزدهم بتواند اقدامات خوبی در حوزه مسکن انجام دهد باید زیرساخت فراهم می شد که یکی از این کارها، طراحی سامانه ثبت نام و شناسایی اراضی مورد نظر و طراحی سایت ها بود.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که پالایش متقاضیان نهضت ملی مسکن با سرعت در حال انجام است و گفت: در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱، زمین ۱.۵ میلیون واحد مسکونی بارگذاری و طراحی سایت ها نیز انجام شده است.

آقای رستم قاسمی به مرحله ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن نیز اشاره کرد و گفت که این پروژه ها به مرحله فونداسیون رسیده اند. وی افزود: تا به این لحظه، فقط ۴ درصد از اراضی مازاد دستگاه های دولتی برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است.

وی در ادامه تاکید کرد که ساخت مسکن، پروسه ای یک ساله نیست و زمان می برد. قاسمی گفت: امیدواریم که بتوانیم در طول ۲ سال، عملیات اجرایی ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی را انجام بدهیم. البته اجرای این پروژه ها در ریل خوبی قرار گرفته است. وزارت راه و شهرسازی تا پایان شهریور ماه، زمین های مورد نیاز برای ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی را تامین کرده و عملیات ساخت و ساز را آغاز خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد که دولت قادر به محقق کردن وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طول ۴ سال باشد. قاسمی تصریح کرد: در رابطه با تخصیص اراضی مازاد، از دستگاه های دولتی راضی نیستیم. این دستگاه ها، زمین های مورد نیاز وزارت راه و شهرسازی برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن را تحویل وزارت راه نداده اند.

قاسمی یادآور شد: همان طور که در طول جلسه شورای عالی مسکن با رئیس جمهور نیز اعلام شد، تمامی دستگاه های دولتی وظیفه دارند ظرف مدت ۱ ماه، اراضی مازاد خود را تحویل وزارت راه و شهرسازی بدهند. در صورتی که این کار را انجام ندهند، سند این زمین ها به نام وزارت راه ثبت خواهد شد.

وی در ادامه به دغدغه ی رهبری پیرامون مسئله مسکن اشاره کرد و تاکید نمود که این دغدغه رهبری یک فرمان است که باید آن را اجرا کنیم. وزیر راه و شهرسازی اظهار نمود: به دنبال این هستیم که به تعهدات خود عمل کنیم و فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز مسئولیت ما را زیاد کرد. باید فاصله ی میان عرضه و تقاضا را کم کنیم تا مردم بتوانند خانه های ارزان تری خریداری کنند.

قاسمی در ادامه گفت: برای تمامی دستگاه های دولتی اولتیماتوم جدی داده ایم و اعلام کرده ایم که هیچگونه شوخی نداریم و تمامی دستگاه ها، موظف هستند تا پایان شهریور ماه زمین های مورد نیاز نهضت ملی مسکن را تامین کنند. در صورتی که یک دستگاه به تعهدات خود عمل نکند، بر اساس توافقی که صورت گرفته، اداره ثبت اسناد و املاک با شناسایی زمین های متعلق به دستگاه های دولتی، بدون استعلام دستگاه ها سند زمین را به نام وزارت راه و شهرسازی صادر می کند.

وی همچنین در انتهای سخنان خود اعلام کرد که وزارت راه و شهرسازی، آمار پیشرفت پروژه های نهضت ملی مسکن را در تمامی استان ها و شهرهای کشور در اختیار مردم قرار خواهد داد.

این در حالیست که با گذشت یک سال از آغاز به کار دولت سیزدهم و زمانی که قرار بود اولین واحدهای مسکونی پروژه نهضت ملی مسکن در اختیار صاحبان آن قرار بگیرد، هنوز هم این طرح با اما و اگرهای بسیاری رو به روست و در حال حاضر نیز وعده ی ساخت ۴ میلیون مسکن، بعید است که در طول ۴ سال محقق شود.

دیدگاه ها غیرفعال است