نوسازی بافت فرسوده با چینی ها: راه حل یا چالش جدید؟

نوسازی بافت فرسوده با چینی ها

درگیری ها بر سر حضور شرکت های چینی در صنعت ساختمان کشور هنوز هم ادامه دارد. حالا این موضوع مطرح شده که آیا این شرکت های چینی قرار است به حوزه نوسازی بافت فرسوده نیز وارد شوند؟

به گزارش پرشین سازه ، صرف نظر از ابهامات زیادی که در خصوص نحوه پرداخت دستمزد این شرکت ها و تهاتر نفت وجود دارد، یکی از اصلی ترین سوالات انبوه سازان داخلی این است که چرا دولت، به جای مذاکره با نیروهای داخلی به سراغ شرکت های خارجی رفته که هم دستمزد دلاری می گیرند هم کیفیت چندان بالایی در ساخت و ساز ندارند؟!

یکی از اعضای کانون سراسری انبوه سازان می گوید که اصلا با بخش خصوصی در این مورد مذاکره ای صورت نگرفت. فرشید پورحاجت این سوال را مطرح کرد که آیا کیفیت ساخت مسکن توسط انبوه سازان داخلی به قدری بد بوده که حالا باید دست به دامان خارجی ها شد؟! با توجه به اینکه بخشی از سازندگان داخلی در کشورهای خارجی مشغول به ساخت و ساز مسکن هستند، نمی توان چنین گزاره ای را به سادگی پذیرفت!
پورحاجت تاکید کرد که دولت باید به این سوالات بزرگ پاسخ دهد. البته مشکلی در حضور شرکت های خارجی نیست اما باید رقابتی که در میان شرکت های داخلی و خارجی صورت می گیرد، عادلانه باشد.
این مقام مسئول در کانون سراسری انبوه سازان خاطرنشان ساخت که در کل دنیا، هزینه ساخت هر متر مربع مسکن کمتر از ۲۰۰ دلار نیست و گاهی خیلی بیشتر از این مبلغ می شود. اگر بخواهیم یک ساختمان استاندارد و مناسب زیست بسازیم، هزینه ها از متری ۳۰۰ دلار نیز بیشتر می شود.

با توجه به این هزینه ها، قرار است قرارداد شرکت های چینی به چه صورت منعقد شود؟ آیا دولت حاضر است که همین مبلغ را در اختیار سازندگان داخلی قرار بدهد؟
فرشید پورحاجت اعلام آمادگی کرد که تمام انبوه سازان حاضرند با همین قرارداد دلاری، ساخت مسکن را انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی پاسخ انبوه سازان را نداد!

در این میان و با وجود سوالات متعددی که انبوه سازان از مسئولین دولتی دارند، به نظر می آید که دولت حاضر به پاسخگویی در قبال این موضوع نیست. معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اظهارات مداوم انبوه سازان در روزهای اخیر، اعلام کرد که دلیلی برای پاسخگویی نمی بینید.

هادی عباسی گفت:

چرا باید جواب انبوه سازان را بدهم؟ از خودشان سوال کنید. درست مثل این است که از ما می پرسند چرا دولت قبل، مسکن مهر را نساخت. خب چنین سوالاتی را باید از دولت قبل بپرسید!

یکی دیگر از سوالات فعالان بازار مسکن این است که چرا جزئیات بیشتری در خصوص حضور این شرکت های چینی داده نمی شود و دولت، همچنان به شکل مبهم پاسخگوست؟ عباسی در خصوص این سوال نیز اعلام کرد که پیش از این، با شفافیت پاسخ این سوال را داده و اصلی ترین اولویت دولت، جذب سرمایه گذار است.

سوالات زیادی در مورد حضور این شرکت ها وجود دارد اما اخیراً گفته شده که قرار است بخشی از نوسازی بافت فرسوده را نیز به دست این شرکت های چینی بسپارند. یکی از کارشناسان بازار مسکن اعلام کرد که وضعیت بافت فرسوده بد است و هر روز به این بافت اضافه می شود. سالانه ۷۰ الی ۸۰ هزار واحد مسکونی وارد خط فرسودگی می شوند.
بیت الله ستاریان تاکید کرد که قدرت کافی برای نوسازی این حجم از واحدهای فرسوده در داخل کشور وجود ندارد. پیش از این، ۷۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده داشتیم که سالانه نزدیک به ۸۰ الی ۱۰۰ هزار واحد دیگر هم به آن اضافه می شود و قدرت نوسازی آن از دست سازندگان داخلی خارج است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود آمارهای خطرناکی در خصوص وضعیت بافت فرسوده اعلام کرد. اگر همین روند تا ۴۰ سال آینده ادامه پیدا کند، از سه میلیون واحد مسکونی تهران، سه میلیون و ۵۰۰ هزار واحد فرسوده خواهند بود. به همین دلیل لازم است که سالانه ۷۰ هزار بافت جدید در پایتخت تولید شود تا به روز بمانیم.

این کارشناس بازار مسکن اعتقاد دارد که عملکرد دولت در نوسازی بافت فرسوده ضعیف بوده و متاسفانه، شعارهای زیادی که در این رابطه داده می شود، در حد شعار و وعده باقی مانده است. مشکلات بافت فرسوده به قوت خود باقیست. حضور شرکت های چینی نیز قرار نیست راه گشا باشد. حل مشکل بافت فرسوده به نگاه دقیق تری و رویکرد شفاف تری نیاز دارد. ارائه بسته های مشوق و…گرچه اقدامات مفیدی به حساب می آیند اما به تنهایی کافی نیستند.

خلاصه مطالب این خبر
  • حضور شرکت های چینی در صنعت ساختمان
  • ابهامات و سوالات انبوه سازان داخلی
  • کیفیت ساخت مسکن
  • دستمزد دلاری
  • تهاتر نفت
  • رقابتی عادلانه
  • هزینه ساخت مسکن
  • سرمایه گذار
  • مسکن مهر
  • نوسازی بافت فرسوده
  • بسته های مشوق

دیدگاه ها غیرفعال است