منتظر کاهش قیمت مسکن نباشید

منتظر کاهش قیمت مسکن در آینده ای قریب الوقوع نباشید

یکی از طرح های اصلی دولت برای کاهش قیمت مسکن، اجرای طرح نهضت ملی مسکن بود اما به نظر می آید که حتی ساخت مسکن های این طرح نیز خیلی زود نمی تواند قیمت خانه را تعدیل کند.

در همین راستا یکی از اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در خصوص عدم کاهش قیمت مسکن در آینده ای نزدیک صحبت کرد و گفت: حتی اگر فرض را بر این بگیریم که طرح نهضت ملی موفق شود و تمام واحدهای وعده داده شده ساخت شود، باز هم خیلی در افزایش یا کاهش قیمت خانه موثر نخواهد بود چرا که سوداگران و دلالان حوزه مسکن، قدرت و نقش پر رنگ تری در این بازار دارند.

به گزارش پرشین سازه ، محسن پیرهادی، این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در ادامه سخنان خود چنین گفت: تامین و ساخت مسکن از آن پروژه هایی نیست که در اوضاع فعلی کشور بتواند خیلی زود به ثمر بنشیند و بازدهی داشته باشد. بنابراین نمی توان انتظار داشت که دولت موفق به تحقق وعده های خود شود. به همین دلیل است که وزیر مسکن سعی کرد وعده ی ساخت ۴ میلیون مسکن در مدت ۴ ساله ی دولت سیزدهم را به شعار ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی تغییر بدهد.

پیرهادی گفت: اگر بخواهیم دقیق تر بررسی کنیم دلایل و عوامل زیادی در عدم پیشرفت این وعده موثر هستند. مثلا زمان و روندی که باید برای دریافت مجوز ساخت و ساز طی شود، استانداردهایی که باید تایید گردد، قیمت گذاری و خرید مصالح و تامین بودجه، همه در عدم تحقق وعده ی ساخت ۴ میلیون مسکن اثرگذار هستند. تا زمانی که تمام این مسائل به اجرا بیفتند، زمان زیادی لازم است. همچنین هماهنگی با نهادها و سازمان های ذیربط نیز وجود دارد و تازه به مرحله ی کلنگ زنی پروژه خواهد رسید.

پیرهادی در خصوص وعده ی ساخت ۴ میلیون مسکن در دوره ی ۴ ساله دولت سیزدهم نیز سخن گفت و اظهار داشت که گویی این وعده، بر اساس پشتوانه ی مطالعاتی و کارشناسانه صورت نگرفته است. وی گفت: به همین دلیل است که دولت خیلی زود، وعده اش را اصلاح کرد و شرایط را به مردم توضیح داد. اگر بخواهند وعده ی تولید مسکن در دولت سیزدهم را محقق سازند باید اعتبار کافی و لازم تامین شود، مطالعات دقیق کارشناسی و همراه کردن دست اندرکاران و سازمان های ذیربط صورت بگیرد. بدون این پیش نیازها، ساخت مسکن ممکن نیست و تمام این شرایط نیز نیازمند زمان هستند و انشالله در سال دوم دولت، این وعده تحقق پیدا می کند.

پیرهادی همچنین در خصوص هزینه های صندوق ملی مسکن نیز توضیحاتی ارائه کرد و خاطرنشان نمود: در مورد خرج های صندوق ملی مسکن باید دولت و به خصوص وزارت راه و شهرسازی باید توضیح دهد که سرانجامش چه شده است. البته ممکن است بخشی از بودجه ی صندوق ملی مسکن خرج تامین زمین های پروژه شده باشد یا برای مواردی هزینه شده باشد که معمولا در پیشبرد پروژه نمود بیرونی ندارند و برای پیش آماده سازی یا آماده سازی به کار می آیند. این موارد معمولا هزینه بر هستند و نتایج قابل معرفی نیز ندارند. به همین دلیل است که معمولا بخشی از تلاش هایی که صورت می گیرد، نمود بیرونی و ملموس پیدا نمی کند.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که دولت و وزارت راه باید برای مردم توضیح دهند و آن ها را در جریان پروژه قرار بدهند. درست است که محرم دانستن مردم، باعث می شود که در نهایت اطمینان آنان به دولت تقویت شود. اما زمانی می توان گفت که این اقدامات در حوزه ی مسکن معنا و مفهوم پیدا کرده اند که شکل ظاهری ساختمان قابل رویت باشد. اینکه پیشرفت فقط روی کاغذ باشد، قابل قبول نیست.

وی در ادامه اشاره کرد: اگر به دنبال بهترین راهکار برای موفقیت در حوزه مسکن بودیم، باید این بازار از تصدی گری دولت خارج می شد. شاید اگر دولت به جای دخالت مستقیم در امر ساخت مسکن، تنها حمایت های قانونی لازم را اعمال می کرد یا این که مصالح ساختمانی را با سهولت بیشتری در اختیار سازندگان قرار می داد و ادامه ی کار را به بخش خصوصی واگذار می نمود، در حال حاضر وضع بازار مسکن بهتر بود و موفقیت بیشتری در این زمینه حاصل می شد.

البته منظور این نیست که دولت به طور کامل خودش را از این عرصه جدا کند، بلکه اگر می خواست اهداف خودش را در حوزه ی مسکن بهتر و سریعتر پیش ببرد، باید از شهرداران مناطق مختلف حمایت می کرد چرا که این شهرداران، نیاز مناطق خودشان را بهتر از هرکس دیگری می شناسند.

پیرهادی همچنین در مورد اوضاع قیمت مسکن نیز اظهاراتی بیان کرد و گفت: باید در نظر بگیریم که عوامل بیرونی نیز بر قیمت مسکن موثر هستند. تا زمانی که تحریم های اقتصادی غرب علیه کشورمان وجود دارد و پیامدهای آن مثل نابسامانی بازار ارز، کاهش ارزش ریال، عدم ثبات قیمت ها و…وجود دارد، نمی توان انتظار داشت که کاهش قیمت مسکن قریب الوقوع باشد.

قیمت برخی از این پیش نیازهای ساخت مسکن به قدری بالاست که حتی اگر دولت هم حمایت کند و امتیازاتی در نظر بگیرد، باز هم قیمت تمام شده ی مسکن، به خصوص در کلان شهرها بسیار بالا خواهد بود.

پیرهادی در نهایت عنوان کرد: باید دقت داشت که حتی اگر دولت هم در ساخت پروژه ی نهضت ملی مسکن موفق عمل کند، باز هم نمی توان انتظار داشت که در کاهش یا افزایش قیمت مسکن اثر خاصی بگذارد. چرا که سوداگران و دلالان بازار مسکن نقش پر رنگ تری در این بازار دارند. به همین دلیل است که اصلی ترین اقدام دولت برای کنترل این بازار، مقابله ی جدی با سوداگران است.

دیدگاه ها غیرفعال است