وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال ، توخالی از آب درآمد

وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال، توخالی از آب درآمد

دولت های زیادی یکی بعد از دیگری، با وعده ی ساماندهی به اوضاع اقتصادی سر کار آمده و رفته اند. خیلی از آن ها وعده‌ی ساخت مسکن را داده اند. اما در نهایت ساخت و ساز مسکن به پروژه های مسکن مهر تبدیل شده است که کیفیت ساخت آنچنانی ندارند و مشکلات زیادی را برای ساکنین خود پدید آورده اند.

در این میان موضوع ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم، از همان ابتدا حسابی داغ شد و اقدامات مختلفی نیز برای انجام آن صورت گرفت.

به گزارش پرشین سازه، به نظر می آید که این وعده ی بزرگ دولت سیزدهم، لحظه به لحظه بیشتر در هاله ای از ابهام فرو می رود و از سوی اطرافیان رئیس جمهور، تکذیب می شود. به نحوی که آقای رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی به صراحت اعلام کرده است که قرار نیست سالی یک میلیون مسکن ساخته شود.

آقای رئیس جمهور، در سفر اخیر خود به کرمان، باز هم موضوع دولت پیشین را در پیش گرفت و اتهامات زیادی را متوجه دولت آقای روحانی کرد. آقای رئیسی که بارها تلاش کرده است بار مسئولیت را بر دوش دولت های پیشین بندازد، این بار نیز به موضوع ساخت یک میلیون مسکن در سال اشاره کرد و گفت: شاهد هستیم که باید زیرساخت های زیادی را انجام می دادند که نکردند. من هم در جایگاهی نیستم که مدام بگویم فلان کار را نکرده اند، چرا که خودمان هم مشکل زیاد داریم. اما سالانه باید یک میلیون مسکن می ساختند که نساختند. خیلی کارها باید انجام میشد که نشد. اما به هرحال دولت سیزدهم ناچار است این عقب ماندگی را جبران کند. یعنی الان حرکت دولت باید تحولی و انقلابی باشد.

سخنان آقای ابراهیم رئیسی در شرایطی گفته شده است که یکی از وعده های او نیز ساخت چهار میلیون مسکن تا پایان دولت بوده است.

آقای رئیسی که در ابتدا شعارهای پرطرفداری را برای کمپین تبلیغاتی خود انتخاب کرده بود، به موضوع مسکن نیز اشاره داشت و گفته بود: ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی شعار انتخاباتی نیست. بلکه نیاز و قانون کشور است و باید هرچه سریع تر صورت بگیرد.

حالا که یک سال از دوره ریاست جمهوری وی گذشته است، به نظر می آید که زمان خوبی برای بررسی عملکرد دولت آقای رئیسی باشد. در کنار ده ها وعده ی عملی نشده، وضعیت ساخت یک میلیون واحد مسکونی نیز پا در هواست. به نحوی که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است تا پایان شهریورماه تنها ۱۰۰ هزار واحد مسکونی، آماده ی تحویل خواهند شد.

لازم به ذکر است که وعده ی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طول ۴ سال، از سوی اطرافیان رئیس جمهور نیز زیر سوال رفته است. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گرچه بر سرعت بخشیدن به روند ساخت طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرده است اما همزمان اعلام نموده: قرار نیست سالی یک میلیون مسکن ساخته شود. تا پایان دولت سیزدهم، ۲ مییلون مسکن ساخته و به بهره برداری می رسد.

با شنیدن سخنان وزیر مسکن، راه و شهرسازی به نظر می آید که ایشان از گفته های قبلی خود عقب نشینی کرده است. وی با اشاره به تعیین سهم هر استان از این طرح، گفته بود: بیشتر از یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در دست اجراست که تا شهریورماه، ۱۰۰ هزار واحد آماده ی تحویل خواهد شد.

همین سخن هم به ذهن مخاطب متبادر می کند که ایشان از وعده ی ۴ میلیون مسکن عقب نشینی کرده است. حتی اگر خوشبین باشیم و بگوییم تا پایان سال ۱۴۰۱ هم الباقی این واحدها ساخته خواهند شد، باز هم به وعده ی ساخت ۱ میلیون مسکن در سال نخواهیم رسید.

به نظر می آید که آقای رستم قاسمی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، به خوبی متوجه شده است که این وعده ی بزرگ عملیاتی نیست و کم کم، تلاش دارد تا از این وعده عقب نشینی کند. اقدامی که لطمه ای جدی بر اعتماد مردم نسبت به دولت وارد می کند.

موضوع عقب نشینی از وعده ی ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی، در مورد دیگر مسئولین دولت سیزدهم نیز صدق می کند. علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس نیز در آخرین روز از تیرماه ۱۴۰۱، اعلام کرده بود که در این رابطه، هیچ گونه مشاوره ای از او نخواسته اند. ایشان گفته است: در رابطه با مسکن، هیچ مشاوره ای در زمان انتخابات، از سوی بنده به جناب رئیس جمهور انجام نشده است. این شائبه وجود دارد که به هنگام انتخابات، بنده این پیشنهاد را به آقای رئیسی داده ام که سالی، یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود. اما این موضوع را به صراحت تکذیب می کنم.

تمام این اظهارات مسئولین نشان می دهد که باز هم مثل همیشه، وعده ی ساخت و ساز مسکن و حل مشکل این بازار، توخالی بوده است و تنها متضرر واقعی، مردم هستند.

دیدگاه ها غیرفعال است