مقایسه قیمت مسکن تهران با سایر نقاط جهان

مقایسه قیمت مسکن تهران با سایر نقاط جهان

باورنکردنی است اما به نظر می آید که برخی از خانه های لوکس تهران، قیمت بالاتری از خانه های مجلل سلبریتی های هالیوودی دارد. کافیست سری به آگهی های درج شده بزنید تا متوجه شوید برخی از این خانه از متری ۲۰۰ میلیون تومان شروع شده و گاهی به متری ۸۰۰ میلیون نیز می رسند.

به گزارش پرشین سازه ، مدت هاست که خرید و فروش در منطقه ۱ تهران محدود به قشر خاصی از جامعه شده است. این منطقه ی لوکس و اعیان نشین، خانه هایی بسیار گران قیمت دارد که گاهی از ویلای بزرگ و معروف دنیا هم گران تر است.

بی دلیل نیست که تهران را یکی از گران ترین شهرهای دنیا برای خرید خانه می دانند. این گرانی به هیچ وجه پشتوانه ی منطقی ندارد. مثلا همین چند وقت پیش، پنت هاوسی در محله ی سعادت آباد تهران با قیمت ۸۰۰ میلیارد تومان آگهی شده بود. این آگهی جنجال های زیادی به راه انداخت. گرچه به نظر می آمد که ذکر چنین قیمتی بیشتر برای شکستن بار روانی این قیمت بود اما این سوال را مطرح می کرد که با چنین بودجه ای، در کجای دنیا می توان خانه خرید؟!

در حال حاضر هم خیلی از افراد ترجیح می دهند که به جای سرمایه گذاری در بازار ناکارآمد مسکن ایران، سرمایه های خود را به خارج از کشور ببرند. به نحوی که در طی چند سال اخیر، رکورد خرید خانه در ترکیه به دست ایرانیان بوده است.

یک پنت هاوس در الهیه، معادل جزیره ای در اسکاتلند

یکی از جالب ترین ماجراهایی که در حال حاضر، در فضای مجازی جریان دارد، بحث مقایسه ی قیمت مسکن در تهران و دیگر نقاط دنیاست. یکی از جالب ترین مقایسه ها مربوط به خرید یک جزیره بود. شما با پول خرید یک پنت هاوس ۳۳۰ متری در الهیه که ۱۱۰ میلیارد تومان قیمت دارد، می توانید جزیره ای در دل اسکاتلند بخرید. جزیره ای که حدود ۳ هکتار وسعت دارد. در داخل این جزیره نیز، قلعه ای متعلق به قرن ۱۷ مشاهده می شود که دارای ۱۱ اتاق خواب است. کل قیمت این جزیره، حدود ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار پوند است.

قصری بزرگ در دل میشیگان آمریکا بخرید

یکی دیگر از مقایسه های خیلی قابل توجهی که صورت گرفته بود، در خصوص قیمت یک پنت هاوس ۳۰۰ متری در نقاط شمالی تهران با قصری در میشیگان بود. قیمت یک پنت هاوس ۳۰۰ متری حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است. یعنی معادل یک قصر بزرگ در ایالت میشیگان آمریکا!

این مقایسه ها به خانه های بزرگ و جزیره های زیبا محدود نمی شود. با قیمت خانه های تهران می توان منزل برخی از سلبریتی های بزرگ دنیا را نیز خریداری کرد. احتمالا اپرا وینفری، مجری مشهور تلویزیون آمریکا را می شناسید که به عنوان یکی از ثروتمندترین زنان دنیا شناخته می شود.

جالب این جاست که خانم وینفری، چهاردهمین خانه ی گران دنیا را دارد. خانه ای ۴۲ هکتاری در کالیفرنیا که امکانات بی نظیر و متعددی دارد. اما اصلا تصور نکنید که به پای خانه های لوکس تهران می رسد. چرا که شما با پول این خانه ی بزرگ، در نهایت می توانید ۳۰ پنت هاوس ساده در محله ی دروس و با قیمت ۱۲۰ میلیارد تومان، خریداری کنید. خانه ای که حدود ۸۸ میلیون دلار قیمت دارد.

این ماجرا مدام باورنکردنی تر می شود. چرا که شما می توانید با پول دو پنت هاوس ساده ی ۴۹۰ متری در محله ی سعادت آباد، یکی از خانه های لئو مسی، فوق ستاره ی فوتبال را خریداری کنید. خانه ی مسی حدود ۱۲ میلیون دلار قیمت دارد. ناگفته نماند که دو خانه ای که می توانید در سعادت آباد خریداری کنید، احتمالا چند سال ساخت خواهند بود و نوساز نیستند.

در این قسمت بد نیست که سراغ یکی دیگر از ستاره های بزرگ فوتبال و خانه اش برویم. اخیراً کریستیانو رونالدو با سر و صدای فراوان به یکی از باشگاه های عربستانی منتقل شده است. این باشگاه نیز خانه ای فوق لوکس در دل ریاض برای وی تهیه کرده است. اما این خانه، حتی با یک پنت هاوس ۱۳۰۰ متری در نیاوران هم قابل مقایسه نیست. برخی از کارشناسان تخمین زده اند که خانه ی رونالدو در ریاض، حدود ۱۳ الی ۱۵ میلیون پوند قیمت دارد. یعنی حدود ۸۵۰ میلیارد تومان! پولی که در نهایت به خرید خانه ای بسیار کم امکانات تر در نیاوران کفایت می دهد.

استانبول، مقصد بعدی ایرانیان برای خرید مسکن

بارها از سوی کارشناسان هشدار داده شد که خیلی از مردم ایران برای جلوگیری از نابودی سرمایه ی خود، خرید خانه در ترکیه را در نظر می گیرند. این موضوع باعث شده که سرمایه های بسیاری از کشور خارج شود. دلیل اصلی این اتفاق هم ارزان بودن خانه در ترکیه است.

شما می توانید با پول خرید یک واحد ۹۰ متری در شمال تهران، دو یا سه آپارتمان شیک در محله های خوب آنتالیا و استانبول خریداری کنید. طبیعی است که این وضعیت برای خریداران ملک جذاب تر است.

ویلاهای قبرس، به جای خانه های پاسداران

در این میان، می توان مقایسه ای هم میان ویلاهای لوکس در کشور قبرس با خانه های ساده در محله ی پاسداران تهران انجام داد.

برای خرید یک ویلا در مناطق ساحلی قبرس به بودجه ای برابر با ۱۸۰ هزار پوند نیاز دارید. بیشترین قیمت این ویلاهای لوکس، حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار پوند است. اما این اعداد و ارقام در نهایت برای خرید یک آپارتمان ۲۵۵ متری در محله ی پاسداران تهران کفاف می دهد.

بنابراین می توان گفت که با پول دو ویلای شیک در قبرس، می توان در نهایت خانه ای ۲۵۵ متری در پاسداران خرید.

یکی دیگر از محله های گران قیمت تهران، محله ی فرمانیه است. محله ای که قیمت خانه های آن سر به فلک می کشد. به نحوی که می توان با پول خرید یک خانه ی ۶۴۴ متری در این محله که ۱۰ سال هم از عمر آن می گذرد و ۸۰ میلیارد تومان قیمت دارد، به طور میانگین ۶ خانه در شهر تورنتوی کانادا خرید.

متوسط قیمت خانه در این شهر حدود ۴۸۸ هزار دلار است.

این وضعیت به خوبی نشان می دهد که تهران یکی از گران ترین شهرهای دنیا از لحاظ مسکن است. وضعیتی که برای خیلی از اقشار جامعه تبدیل به فاجعه شده است. همچنین از دل گرانی مسکن، معضل های اجتماعی فراوانی مثل اجاره ی پشت بام، خانه های چند خانواره و…بروز پیدا می کند.

دیدگاه ها غیرفعال است