فرآیندهای سازمان مهندسان ساختمان، اتوماتیک می شود!

سامانه سازی فرآیندهای سازمان نظام مهندسی

امروز نشستی با حضور رئیس سازمان مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد و در آن به طرح مشکلات و مسائل جامعه مهندسی کشور پرداخته شد.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس این سازمان تاکید کرد که بیشتر فرآیندهای سازمانی مربوط به مهندسان از جمله پرداخت دستمزدها، ارجاع ناظر و دیگر موارد به شکل سامانه ای صورت می گیرد و همین موضوع باعث شده که بهره وری بیشتر شود.

علی کریمی خاطرنشان ساخت که با توجه به رشد فناوری اطلاعات در دنیا، سازمان نظام مهندسی نیز باید از این ابزار استفاده ی درستی می کرد. در طول سالیان گذشته، برنامه ها و سیاست های کلی سازمان بر همین مسئله تاکید داشته است. در حال حاضر سامانه هایی طراحی شده که میزان خطا و اشتباه را کم کرده اند و تمام فرآیندهای سازمان بدون دخالت نیروهای انسانی و به شکل اتوماتیک انجام می شود.

کریمی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که با استفاده از این سامانه ها، فرآیند پرداخت دستمزدهای مهندسان که قبلا ۲۱ روز طول می کشید، حالا شش روزه شده است. در ضمن، ارجاع نظارت کار به شکل سامانه ای صورت می گیرد و عادلانه خواهد بود.
دیگر بخش هایی که به صورت سامانه ای انجام می شود، شامل بخش نقشه های تفکیکی، آزمایشگاه خاک و …است.

وی افزود:

یکی دیگر از وظایف سازمان نظام مهندسی این است که کیفیت ساخت و ساز را بهبود دهد. با استفاده از نرم افزارها و سامانه های مربوطه، توانستیم بازرسی سازمان در بخش های سازه، معماری، برق، مکانیک و ژئوتکنیک را بهبود بدهیم. حتی با مکاتباتی که با سازمان های مربوطه داشتیم، توانستیم مانع از ساخت و سازهای بی کیفیت شویم.

وی در ادامه تشریح کرد که چند عامل مهم روی کیفیت ساخت و ساز اثر می گذارد. اصلی ترین عامل استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب است. سازمان نظام مهندسی در این رابطه، همکاری های خوبی با اداره کل استانداردسازی استان تهران داشته و نکات مهم استانداردهای مصالح ساختمانی را استخراج کرده است.

در این بررسی ها، ۱۵ مصالح پر کاربرد ساختمان مثل بلوک های غیر باربر، بتن آماده، تیرچه، سیم و کابل، عایق های رطوبتی و …آنالیز شده اند و با همکاری اداره استاندارد، ابلاغیه ای در جامعه منتشر شده است که در آن تاکید شده تا مهندسان از مصالح مورد تایید استفاده کنند. این اولین گامی است که در راستای ساخت و ساز باکیفیت برداشته شد.

بخش بعدی اقدامات سازمان نظام مهندسی، نظارت دقیق بر اجرای ساختمان است که از طریق بازرسی های مداوم انجام می شود. از آن زمان تا به امروز، ساخت و سازهای بی کیفیت به شکل چشمگیری کمتر شده است. در واقع تلاش اصلی سازمان این بوده که بعد از بهبود کیفیت مصالح ساختمانی، کیفیت اجرا را مد نظر داشته باشد.

علی کریمی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد که پایش مجریان ذیصلاح نیز در شهرستان ها و کلانشهر تهران انجام شده است. هدف این است که هیچ یک از ساختمان های در حال ساخت بدون مجری باقی نماند. تمام ساختمان های شهر تهران که حداقل ۱۵۰۰ متر و بیشتر دارند، و ساختمان های اطراف تهران که بیشتر از ۱۰۰۰ متر دارند، دارای مجری ذی صلاح می باشند.

یکی دیگر از اقدامات سازمان مهندسی ساختمان استان تهران این بوده که نرم افزاری جهت بازرسی کیفیت ساخت و ساز تهیه کرده است. به این ترتیب ایراداتی که به طور دائم تکرار می شوند، شناسایی شده و نحوه ی رفع این ایرادها نیز از طریق همین نرم افزار به مجریان اعلام شده است.

یکی از سوالاتی که این روزها در فضای مهندسی کشور مطرح می شود، فعال شدن امضای دیجیتال و حذف امضاهای طلایی است. رئیس این سازمان اعلام کرد که در گذشته، برخی از افراد اقدام به جعل تاییدیه های مختلف می کردند و همین موضوع، مشکلات زیادی ایجاد کرده بود.

اما حالا که امضای دیجیتال فعال شده، احراز هویت شخص تاییدکننده با سرعت بیشتری انجام می شود و هزینه ای هم ندارد.

ارجاع کار نیز به شکل سامانه ای صورت می گیرد. البته پیش از این نیز سامانه ی مزبور وجود داشته اما دخالت نیروی انسانی در آن بیشتر بوده است. نیروی انسانی هم ممکن است دچار خطا و اشتباه شود. اما در طی سال های اخیر، سازمان نظام مهندسی تلاش کرد که سامانه مزبور را تقویت کند. حالا شفافیت بیشتری بر این سامانه لحاظ شده که از بروز خطا و تخلف جلوگیری می کند. در واقع تمام خطاهایی که صورت گرفته، به شکل خود به خود توسط سامانه اصلاح می شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است